|
|
|
|---|---|
|
Vi har en E39 som vi är mycket nöjda med, men vi behöver en till bil. Krav: Inga dyra/allvarliga konstruktionsfel, lättmekad (jag vill kunna gör allt själv), bra tillgång på billiga delar, tillgång till komplett diagnosprogram (har INPA/DIS till E39an). Inte en bil där sånt som går sönder är dyrt, dvs vanlig bensinmotor tack. VILL ha en 330i E46 M-sport 6 växlad i kanonskick men det får bli en annan gång. Det enda vettiga är väl egentligen 318i. 318i pre-facelift: +Billig försäkring +Driftsäker motor, typ "inget" som kan hända med den? -Finns ej M-sport? -Framvagn, spindelleder, är det egentligen nåt att bry sig om? Köper gärna Meyle HD från tyskland -Risk för sprucken kaross i bakvagnsfästet? -Ful ratt -Halvslö, men funkar 318i 2002-2005 +Finns som M-sport, jättefin +Fastare chassi from 2002 +Pigg, varvvillig -Kan jäklas med Valvetronic (kostar pengar) -Problem med kamkedja? Klarar man sig med att byta sträckaren? +/-: Blir en "fullvärdig bil" = man måste ta hand om den och hålla den fin 320i facelift, som ovan men +Extremt driftsäker motor +Motorljud, gångkultur! +Bra att sladda med på vintern -Varvar för mycket på landsväg -Drar onödigt med soppa när man kör till o från jobb bara -Försäkring +/-: Blir en "fullvärdig bil" = man måste ta hand om den och hålla den fin Helst sedanmodell, men verkar mest finnas Touringar. Tips? För o nackdelar med respektive modell? Sorry för långt inlägg. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
1. 318 som du säger driftsäker motortyp kanske inte världens roligaste men bör funka i alla väder om man så säger. 2. En mycket trevlig motortyp körmässigt, bränslesnål men som sagt kamkedjeproblemet dock ska sägas att polaren servat en sådan med 37000 mil på mätaren efter 27 så böts toppackningen. Oljebyte var 1200 mil och uppgraderad kedjesträckare är ett måste på valvetronicmotorerna av denna generation.Dock är det nog flera som fungerar felfritt än de som rasar, de som funkar ser man inte i forumet. DOCK en motor som inte är kul att skruva med trångt och "felplacerat" vad man än ska göra i princip. 3. 320 nja då kan du lika gärna ta en 325 och då är du ändå närmare 330 :) bränslemässig skillnad är försumbar mellan 320-325 (därav mitt val av 325 istället för 320Ci efter en del funderingar iom att cabben är tyngre osså) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Varför inte en e39 till? Du kan ju den modellen ;-) Jag har två och jag är störtnöjd med båda! Min bil: Länk |
|
|
Fördelar med 320/25/30i: M54-motorn förstås. Väljer du 2004-05 får du uppdaterade oljesticksröret "på köpet". Ingen Valvetronic. Oljeservice varje år och nya vanos-ringar (300:- + ventilkåspackningen typ 3-400:-) vid ca 15k så har du en silkeslen rak 6:a som går drömmen i ur och skur. Själv föredrar jag automatlådan, liggger på 0,7 landsväg och knappt litern i stan. Inte farligt. I och för sig bara 5-stegad ... men med lock-up på landsväg är varvtal och förbrukning inte särskilt störande. Skatt (320i) 2540:-, försäkring 1950:- (!). Otroligt bra price/performance. |
|
|
@marin849 Du har fått ett PM, min 320 -01 ligger på blocket om det skulle vara intressant. |
|
|
Sorry för OT men Blueswede, när du skriver vanosringar, är det kittet från Beisan systems du tänker på? Och ventilkåpspackning, också vid ca. 15.000 mil och varför? Dessutom har jag ju då tydligen inte uppdaterade oljesticksröret..., har det med den eventuellt igentätade vevhusventilationen att göra? Tycker bilen går bra och efter regelbundna oljebyten till något tjockare kvalitetsolja är oljeförbrukningen minimal MEN om byte vanosringar och möjligen det övriga skulle ge mer kraft och och lägre bensinförbrukning är det så klart mycket intressant. Vet du/ni någon som skulle kunna utföra dessa åtgärder till en rimlig penning, helst i närheten av Goteborg? Hälsningar, Christian |
|
|
Zig, ja Besians o-ringar menar jag. Ventilkåpspackning bör man byta för att det inte ska läcka. Den blir spröd, typ som en blandning av hårdplast och frigolit med tiden .. inget extra jobb dock, ventilkåpan lyfts ju av i samband med vanos-ringarna. Och ja, oljesticksröret har mycket med vevhusventilationsproblemet att göra. Det och regelbundna oljebyten med bra olja Länk (och ev lite sittunderlag bakom njurarna på vintern) gör susen. En del "tilläggsisolerar" ju även rören men har aldrig gjort det själv. Ola, håller med OM man väljer M54 motor - då bör man fundera på e46, e39 eller tidig e60/61 .. |
|
|
OK, tack! Om någon vet någon som kan byta vanosringar, ventilkåpspackning och oljesticksrör (alternativt uppgradera hela vevhusventilationen?) till en rimlig penning i Göteborgstrakten, säg gärna till.... Delarna fixar jag såklart hem själv. /Christian |
|
|
blueswede: Skatt (320i) 2540:-, försäkring 1950:- hmm det lät dyrt med den skatten . jag betalar 1460:- för min 325i .. försäkringen är den havår? kvartals pris ? |
|
|
Skatt 2540:- för helår; det kostar lite extra straffskatt att inte ha en bil med alla politiska eko-trams-floskler (men är desto billigare och framförallt pålitligare att äga och i slutändan betydligt mindre miljöbov). Försäkring trafik 1950:- helår; beror förstås på massa olika parametrar, typ bolag, sträcka, garage, villa/hem-rabatt, flera-bil-rabatt, område, ålder, bonus, utrustning, etc. |
|
| Röstar för en till E39, du är ju bekant med den bilen och har grejer för att fixa. | |
|
Tack för svar. Försäkring o skatt är dyrare på E39, men annars är E39 ett utmärkt val ja. Lättmekat också. Dock lite onödigt. För då skulle det vara en fin 530i sedan M-sport, eller 540, dvs riktig bil att ta hand om. Tror inte jag klarar av att äga en rostig 523 96a. |
|
|
Hm. Det är inte lätt att hitta lockande exemplar. Många annonser på billiga bilar är så extremt usla också, en bild tagen på 10 meters håll. Funderar på 318 facelift ändå, Valvetronic-motorn ÄR ju bra när den fungerar... Kamkedjan kanske bara går av för dem som inte fixar sträckaren. |
|
| Och glidskenorna... inte lika roliga. | |
|
Vilka pengar hade du tänkt lägga då? Är det sedan eller touring som gäller eller kan du tänka dig två dörrars också? Mvh Martin |
|
|
marin, såg du 530in för 26k som var till salu igår? Sedan M-sport 2001 såg ut att vara i helt ok skick. Om priserna ligger i den häraden på e39 framöver så spelar det mindre roll vad driftskostnaderna blir då totalpriset på ägandet ändå blir väldigt bra. Dessutom åker man bättre i en 5:a än en 3:a. Min bil: Länk |
|
|
Helst inte touring, bara för att det är onödigt. Ska det vara E39 ska det vara en sedan! OlaO, nej jag hann inte se den tyvärr! Kanske lika bra... Stor fördel med E39 är ju att den är lätt att meka med. Kan dock aldrig komma ner i samma förbrukningssiffror som en 318 |
|
| Pengar. Antingen 25000kr för en enkel 318 med 8v-motor. Eller 50 för en fin nyare. Typ nåt sånt. Beror mycket på vad som dyker upp! | |
| Hm. Alla bilar som kommer ut tycks vara i Örebro!? Vad händer där? | |
|
Hej jag har en 318 till salu på blocket dock är det en Coupe. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.