|
|
|
|---|---|
|
hey jag har en E38 740 från 99 där jag hadde navi med bandspelare , asså lilla skärmen, allt är kopplat på något konstigt sätt med ett o originalt slutsteg, och några "highjacker" grejor som tar högtalaresignalet uppe från nånstans bredvid föraredörren och kör dom ner till ett eftermonsterat slutsteg och sen tillbake till högtalarna .. då detta aldrig fungat ordentligt, köpte jag en stereo från Bluepower.se som skulle passa e39, e53 och e38, jag fick med nån 5 m special kabel, men för det första passar inte själva stereon i bilen, då den boxen bagpå måste ha offset till vänster pgav stepmotorna till HVAC , detta har jag dock löst då skulle jag dra den långa kabel ner bak och koppla den till där original slutsteget sitter.. vilket då är en jävla utmaning, detta slutsteg skulle altså äntigen sitta vid reservhjuleni i höger sida eller bakom cdväxlaren, men sitter ingenting nån av ställen, och det findes inga lösa stick forutom dom jag tagit ur cd växlare , gpd dvd och tv modul, och ingen av dom är sånt stort svart fyrkantigt stick som det skall vara .. nån som har en aning om vart jag ska hitta detta? det kabel jag fått från bluepower ser altså ut så här i ändan Länk men hittar inga såna stick varken bak eller fram.. HJÄLP!! tacksam för svar | |
|
Hej. När man har navi originalmonterad har man inga sådana kontakter i bilen. Den kontakten sitter normalt bakom stereoenheten fram om man har tex professional stereon. Navi i bilen gör att man har förstärkaren i skuffen och fram sitter bara en display, knappar och kasettenheten, Den enheten är kopplad med två kontakter som ser ut som ISO-kontakter ungefär (vet inte om det är det?) som är kopplade till förstärkaren (videoenheten) bakom CD-spelaren. Jag gissar att du köpt Artikelnummer: BLP BMW-002 som har förstärkare i sig så det du behöver göra är att koppla till högtalarna direkt från stereon. Dessa kablar utgår dock från videoenheten i skuffen så kanske du kan använda anslutningarna från den gamla OEM-slutsteget som du tar bort? Kolla bara att högtalarsladdarna verkligen är korrekt dragna/kopplade i det gamla slutsteget, kanske är felkoppling som gör att det inte fungerar? /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
|
jo det är den jag köpt .. men jag har org inga förstärkar als i bilen och tror aldrig det suttit nån för det finns inga kablage till det.. om nu jag vill koppla den stereon från bluepower och sen bara slänga i ett sluttsteg och dra nya bkablar ut till högtalarna, kan jag då ta + och - och tändningsplus från det vita och blå stick som gick in i navi skärmen? och kan jag få can bus grejen därifrån med så multirattet fungar? |
|
|
Hej. Det är klart att det funnits en förstärkare som original. Det är burken som är förstärkare och videoenhet i samma plåtburk. Kanske är den borttagen men det verkar konstigt att man även tagit bort kablaget, kanske man konverterat det till transport av högtalarsignaler från bagaget fram till förstärkaren (då borde det inte finnas bild i navin). Angående slutsteg så förstår jag inte riktigt vad du menar. I din nya stereo har du slutsteg med färdig koppling till högtalare direkt, utan externt slutsteg. Någon Can Bus anslutning verkar inte finnas på den nya stereon (enligt spec på hemsidan) så det kommer inte att fungera med ratten... /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
| Gunnar: Förstärkare och videoenhet i samma enhet??? | |
|
Hmmmm.. Jag kollade upp lite och jag måste rätta/förtydliga mig lite: Om man har en originalmonterad mk3 navigation installerad så ser det ut enligt följande: - Styrsignaler från knappar och rattar kommuniceras mellan alla enheter via I-bus, typiskt från ratt och displayen fram. - Videosignalen från navigationsenheten (R/G/B) går från navigationsenheten (läsaren av karta) till displayenheten fram - Ljudet från navigationsenheten går till radio/förstärkare (BM53) i baget - Ljudet från cd-växlaren går till BM53 - Ljudet från kassettspelaren fram går till BM53 - Om man har DSP så är den kopplad från lågnivåutgångar från BM53 - Om man inte har DSP är högtalarna kopplade från högnivåutgångar på BM53 För kontaktstift se: Länk OBS Här måste jag rätta mitt första inlägg, på BM53 ser kontakten faktiskt ut som den på bilden som mak 79 länkade till.... /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
| Beskrivning av MKIII, Länk | |
|
MAK79: det du skall göra har jag precis hjälpt en vän med och efter mycket strul så funkade det.. har du orginal monterad navigation i din E38a så skall du ha den långa kabeln för den skall kopplas in där bak på radio modulen osv har du en E38a utan navigation så skall du ha en kort kabel för då sitter allt i fram så som gunnar så först. |
|
|
Glömde: mek79: har du en E38 med DSP ljudsystem så sitter slutsteget i bak till vänster och är svart och stort med kylflänsar bakom CD växlaren och har du en E38 men HIFI ljud systemet så sitter det ett silver/alu färgat slutsteg på samma plats fast mindre i storlek har du en E38 med snick ljudet buisnies så har du ljudet direkt från radiomodulens utgångar dvs och radiomodulen sitter längs in av allt i vänster bakskärm om du nu har en E38a med orginal navigation |
|
|
mak79: nu såg jag att du har en bil med orginal gps.. den anslutningen du letar efter är RADIOMODULEN du hittar den i bak till vänster längs in av allt du måste plocka ur CD växlaren/nav datan/slutsteg om sånt finns/hela plåtställningen/kanske även tele modulen och sedan så ser du en alu färgad låda som ser ut som en bilstereo fast utan front och det skall stå BECKER på den och då ser du att den har samma kontakt som du letar efter!!! var försiktig så du inte har av några kablar då du tar ut radio modulen |
|
|
m5tomten jag var precis nere och titta , allt som sagds i trådan tills nu har stämt väldigt dåligt överens med min bil lol jag hade 4 olika "boxar" där bak.. 1 dvd till navin, 1 cd växlare, 1 alufärgat där det går in samma blå och vita stick som jag har uppe vid skärmen, och sen nån avlång svart grej som satt bakom den alufärgade, jag mistänker det är något tv, tele eller navi grej då det går coax(antenn) kablar in i den, men inga kontakter som är som den stora svarta som jag behöver.... tills jag nu stack handen in bakom hela plåtställningn inne bakom dvdnavi grejen, och jag kan inte se den och pallar inte skruva isär det ikväll , men det sitter en box där med ett stick i , som jävligt mycket känns som det är det sticket jag letar efter ska ta isär det nu i helgen och återvändar när jag kommit in där bak, hoppas du har rätt men det verkar faktiskt lite så... men dom är ju på bluepower.. själva stereon asså headuniten passar ej heller i hålet där gamla skärman satt, sitter några stepmotorer som gör det omöjligt, men med lite snilla då har det lyckats , jag fick vinkla hela cdläsaren bak om skärmen och bygga ett nytt beslag till den , men det fungar , men inte fan passar det till en e38 utan modifikationer |
|
|
det jag vill är att hitta det kablet med det stick så att det passar och fungar, sen koppla in några nya slutsteg, och koppla dom direkt till bluepower enheten, och sen dra nya kablar till högtalarna från nya sluttstegen men vad jag kan ta reda på då skall multiratten funga med den stereo, om bara jag hittar det riktiga sticket |
|
|
har nu varit inne bak och ja minsann m5tomten hade rätt .. där fanns sticket, ska montera senare och få det att verka.. en till fråga bara , eftersom jag ju har allt samlat i själva headuniten, (gps, dvd, cd , radio.. ) kan jag då dra ut allt det skit som sitter bak alltså navi dator, cd växlare, tv box och allt det skit? och är det i såfall nån här som vill ha det? headuniten, telefonen, gps och cdväxlare fungar som det skall , enda som varit omkopplat är att dom haft ett annat slutsteg i och klippt högtalarkablar och satt såna hijack högnivå signal tjuvar på som sen varit kopplat till ett annat slusteg, men navi och allt sånt fungar, har bara ingen dvd skiva |
|
|
Så har hittat sticket installerat allt och det fungade , då satte jag ihop bilen, alla lister och så ... Då när jag ska åka hem sätter jag tändning på och då jävlar har det kommit ett jävla tjut pip ljud bara jag har tändning på , låter som en inbrottslarm i högtalarna, och när jag startar bilen blir det värre och följer varvtalet ... Vad fan kan ha gått snett? Ljudet var där inte när jag höll på att montera ? Nån som vet? |
|
|
MAK79: kul att vara till hjälp! ett tips är att SÄLJ INTE dom gamla delarna! Dels så får du inga pengar för dom då dom är för gamla och om du någon gång skall sälja bilen så finns det dom som vill ha ORGINAL grejor och tex jag var och kikade på en bmw e38 2000 som dom monterat in nåt annat i och eftersom jag ville ha orginal för jag hade andra planer för att UPPDATERA orginalet till nyare osv så avstod jag köpet då han sålt/slängt allt gamalt tyvärr så lägg sakerna i en låda och spar jag lovar att det kommer en dag då du säljer och trist om det skiter sig pga av det! pipljudet du hör är störning från generatorn osv låter det som kan avhjälpas med ett filter hör med TEX CAR AUDIO CENTER i solna/haga norra dom vet säkert vad som skall göras |
|
|
M5tomten Ja och tack så mycket .. Ok ska spara det då Är med på att det är generatorstörning när bilen är startat men det är också där när motorn är avstängd det är det jag tycker är konstigt |
|
|
M5tomten Ja och tack så mycket .. Ok ska spara det då Är med på att det är generatorstörning när bilen är startat men det är också där när motorn är avstängd det är det jag tycker är konstigt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.