|
|
|
|---|---|
Lackarn |
Har en 325 motor som jag konverterat med T04 turbo samt intercooler, har tidigare kört med org.komp och org.sprut o laddat 0,5. Det har gått alldeles utmärkt. Men nu har fräst ur toppen och satt på två extra spridare men laddar fortfarande 0,5 detta leder till att min topp packning går sönder(2st). Vad kan detta bero på o var kan jag få tag på en kopparpackning? behövs det? hade tänkt att ladda 0,7-1. Lackarn |
|
om du ska lada så mycket ska du ta en koppar packnig och 2 stycken vanliga mineral packningar du ska ju ha dom 2 mineral packnigarna över och under kopparpacknigen du kan fara in till nån bmw åter försäljare dom har säkert eller så kan du köpa av www.motornord.se Dom 3 B:en--------------- -Bemmer,Brännvin,Brudar- ----M-Power------------ Garett the best a man can get DC-Hub The-Raven.dns2go.com WebCam: The-Raven.dns2go.com FtpServerThe-Raven.dns2go.com ICQ:137785585--- The RavenRacing-- -----------///M |
|
|
Han hade väl kompsänkt genom att fräsa ur toppen redan eller? /Per |
|
|
har du kollar att toppen är helt rak?, dom har ju en förmåga att kunna slå sig lite på 6:orna, och så måste ju ytorna vara helt fria från fett och olja annars limmar ju inte packningen ordentligt /micke |
|
| Jag kör original packning och O-ringat block, samt stumma toppbultar (ej sträckbultar) laddar just nu bara 1,3 men håller för mera. | |
Lackarn |
Ä det inte svårt att oringa blocket? vad innebär detta och hur går man till väga? |
|
Hej! Det innebär att man fräser ett spår runt varje cylinderlopp i blocket, som är 1mm brett och 0,8mm djupt. Sedan så lägger man i en rostfri tråd på som är 1mm/dia. i det spåret, då kommer den att sticka upp 0,2mm över blocket och trycka på topplockspackningen. Det brukar inte kosta så mycket. Kanske 1500:- hos någon pajsare som pular med motor renovering / trimmning. (Köpes 318is -90 max 20000:-)Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Jag kan fixa för en tusing om nån är intresserad. MVH Petri |
|
|
Att packningen går kan bero på spikningar eller liknande. Att köra typ tre på höjd låter helt vansinnigt... I mitt senaste bygge laddar vi 1,5 bar på 3,5l samt 8,0: 1 i komp, effekt kring 700 friska. Där fungerar det utmärkt med originalpackningen samt O-ringat. //Jesper |
|
|
du jesper_w vad har du för trim i din motor och har ni smidda kolvar i ert senaste bygge Dom 3 B:en--------------- -Bemmer,Brännvin,Brudar- ----M-Power------------ Garett the best a man can get DC-Hub The-Raven.dns2go.com WebCam: The-Raven.dns2go.com FtpServerThe-Raven.dns2go.com ICQ:137785585--- The RavenRacing-- -----------///M |
|
|
Portad topp, vassare kam, M5 spjällhus samt 745:ans std kolvar. //Jesper |
|
|
Tjena Jesper! Nu ska du väl inte vara blyg.... Jag har för mig att du sa att Stefan hade börjat och köra med gängstång i westgatarna för att orginalskruvarna inte räckte till. Laddade han inte 1,8 bar nu?? (Köpes 318is -90 max 20000:-)Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Han har aldrig kört på strippen med mer än 1,5bar....... Men på gatan ett tag med 1,5 +... Tyvärr är det nog nära nog färdigåkt nu.... Inget oljetryck... Får väl se om han fixar felet innan säsongen är förbi. //Jesper |
|
Lackarn |
Toppen var lite skev, så jag har planat den 0.4 milimeter. Nu har jag tänkt att sätta dit kopparpackning och försäkta bultar. Var kan jag hitta en kopparpackning som är 2-2.5 milimeter tjock och går det bra med topplocksbultar med "vanlig" 12.9 kvalitet som man kan köpa hos järnhandlarn eller ska det vara några andra special bultar? |
|
"Lite" 0.4 tycker jag låter ganska mycket? //Ticco www.ticco.com |
|
| "Lackarn": 12.9 kvalitet går utmärkt. | |
Lackarn |
Då måste jag "bara" ha tag i en kopparpackning, ingen som vet var man kan hitta en sådan???????????? Med vilket moment ska man dra 12.9 bulten? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.