|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det är fler som har problem med laddningen, och får svävande svar från BMW på problemet Lite historik. Bilen lev. 20120105 efter 73 mil fick vi det första larmet att batteriet behöver laddas, åker till BMW dom programmerar om bilen och säger att bilen är OK, laddar även batteriet. Juni åker vi till Tyskland, när vi skall åka av färjan så får vi samma problem igen, när vi kommer hem så lämnar vi in bilen igen. Samma procedur hos BMW igen med omprogrammering o laddning + att dom tar fram en lista i från datorn i bilen och talar om för oss att vår körprofil är fel??? Vi kör för många korta kortsträckor. och att vi glömt lyset i 3 timmar. Oktober samma problem, struntar i BMW köper en cetecladdare laddar bilen i 2dygn, sedan går den 14 dagar samma problem, laddar igen efter detta går den en vecka så varnar den igen. Åker till BMW och klagar igen, dom omprogrammerar och laddar , bilen går i 14 dagar sedan varnar den igen, åker tillbaka till BMW som gör som vanligt omprog. o laddning. när vi skall hämta bilen så meddelar dom att dom inte hittar något fel, gjort en ny omprog. o laddning vi får hålla tummarna säger servicekillen?? Bilen kördes hem 4 mil på lördagen på söndagsmorgonen så skulle vi åka, då varnar bilen igen. Måndag (idag)åker vi till BMW igen och lämnar bilen, nu på eftermiddagen så ringer dom och säger att dom inte kan hitta något fel, men dom har hitta något i datorn som åter säger att vi glömt lyset på i 3 timmar, detta är omöjligt då vi kör den på automatlyset. Återigen kommer vår körprofil upp, enligt BMW så måste vi åka 4 mil efter start, inte en mil som vi har till arbetet. Så det blir att gå upp tidigare så vi hinner åka extramilen. Det sista han sa på telefon var att han inte trodde att batteriet skulle klara vår körprofil i vinter. Om det är så så måste BMW skriva detta i sin spec, så eventuella kunder blir informerade om detta. | |
|
Hej! Ingen ovanligt problem på nyare BMW:s där det finns mycket elektronik samt många detaljer som drar ström. Några frågor: 1. Vilken modell på C-Tek laddare köpte du? Den minst modellen klarar inte strömstyrkor BMW:s batterier har idag fabriksmonterade. 2. Användes bakrutevärme, (_!_) - värme med mera frekvent under kortkörningarna ? Mvh Asken |
|
|
Jag tror att det är den lilla modellen, men problemt finns även när BMW laddar bilen, dom borde ha en laddare som klarar bilen. Bakruteväemaren används vid behov. |
|
|
Låter mer som att bilen inte går ner i "sleep" mode. På E61 kunde detta hända om man ex hade en telefonladdare eller annan förbrukare inkopplad som drog för mycket, då tyckte inte bilen att den skulle stänga ner helt. Annat fel som kunde ge detta med urladdning var att knappen till hundluckan oxiderat eller låg fel så den var halvt intryckt, då gick den inte heller ner i "sleep" mode och låg och drog effekt. Min F11 körs just nu mest kortkörning och den har aldrig varnat för batteriet. |
|
| Du borde nog byta BMW verkstad. Hur f-n kan man säga att man måste köra 4 mil efter start? Såfall skulle det ju vara en av världens sämsta bilar. Nä, något är definitivt fel. Är inte helt förvånad om batteriet är kass. Det händer att dom kan gå sönder redan efter ett år om det varit ett minsta fabrikationsfel eller att den tex stått länge innan försäljningen vilket gjort att batteriet laddat ur. Jag tror nog också på något att den inte går in i sleep mode. Även om felkoden säger att du glömt ljuset i tre timmar så kan det ha med det att göra. | |
| Hur många procent kvar av batteriet har du och vilken batterityp? | |
|
Jag vet inte %,ej heller vilket batteri som sitter i bilen. Jag vet att det orginalbatteriet. När vi frågot om batteriet så säger BMW att det är OK. Vi väntar med spänning vad nästa drag är från BMW, bilen är fortfarande kvar på verkstaden. |
|
Karl-Hilding |
Min tanke är att det är fel på batteriet eller att den drar tjuvström. Du skall INTE behöva köra 4 mil! Skillnad med en massa kallstarter på 1 mils sträcka. Hade inte touringen dubbla batterier förr? |
|
Usel verkstad. Själv kör jag den diesel/batteridrivna värmaren i 10-30 minuter varje morgon, kör oftast 400m, stänger av motorn, startar igen efter 10 minuter och kör 7km. Efter 5-8 timmar kör jag 7km hem igen. Jag har aldrig haft några som helst problem. |
|
| När jag läste det här kom jag ihåg att jag fick det här meddelandet på min förra F11:a. Det hände i samband med att jag skulle lämna in bilen på service. Eftersom jag hade beställt en service som gjordes medan jag väntade så sa de att jag skulle behöva komma tillbaka för en ominitiering som skulle ta någon timme. Efter service var meddelandet borta vilket gjorde att det gick någon vecka innan jag åkte tillbaka för att göra ominitieringen. Felmeddelandet kom aldrig tillbaka. | |
| Kör också kortsträckor på ca 1 mil till vardags blandat med någon längre tur på 2-3 mil någon gång i veckan. Kör definitivt inte 4 mil i snitt på varje sträcka och vill minnas att jag precis som Gorban endast varit med om att få meddelandet en gång på min förra F11. Båda mina F11:or var/är utrustade med kupévärmare som används flitigt. | |
|
Vi fick felmeddelandet även efter vi kört 60 mil på väg till Tyskland,vi påtalade detta för BMW utan att få någon respons på detta. Det man återkommer till vid ett flertal gånger är att vi kör för korta sträckor och att vi glömt lyset. BMW påstår hela tiden att problemet beror på oss inte att det kan vara något fel på bilen, vilket jag tror att det är. |
|
Karl-Hilding |
Finns det över huvudet taget möjlighet att glömma lyset?? |
|
Det verkar som om bilen har en förbrukara som en går i sleep-mode. Du har ingen eftermonterat GPS lösning ? "Du har glömt lyset" är nog bara det lättaste att säga istället för att felsöka vad det är som drar strömmen när bilen är avstängd. |
|
|
Det är ett försök att bolla över problemet på oss, man undrade även om vi av misstag slog på blinkersen åt något håll när vi stängt av bilen för då skulle lyset slås på åt det hållet. Jag vet inte om det är så jag har aldrig provat. Jag tror att det är parkeringen som lyser åt det håll man satt spaken, så var det på äldre bilar, men det bör inte dra ur batteriet på några timmar? |
|
|
Vi har inga eftermonterade detaljer bilen är som den levererades. Jag tror också att man tar den enklaste vägen, om en månad går garantin ut så då får vi stå för allt. |
|
| "Ni har glömt lyset" översätts enligt google translate från verkstadsspråk till svenska som "vi har ingen aning om vad som är fel" | |
|
Byt verkstad. Fråga om de mätt hur mycket ström bilen drar i sleepmode. Jämför med vad BMW-tyskland säger att den ska dra. Jämför med vad en annan likadan bil drar. Fråga om de bytt "strömräknaren" som sitter på minuskabeln. Jag hade själv kopplat en amperemeter i serie på batteriet och låtit bilen gå ner i sleepmode. Om strömmen fortfarande är hög då så hade jag börjat dra ut en säkring i taget för att hitta vilken förbrukare som står för "tjuvströmmen" När man gör detta så får man ju ställa bilen med alla dörrar öppna men ändå stänga alla låskistor så att bilen tror att allting är stängt och sedan vara försiktig så man inte väcker bilen genom att tex öppna handskfacket. Lås bilen med dörrarna öppna och lås gärna två ggr inom 10 sek så att rörelselarmet inaktiveras. Er bil beter sig inte normalt. Visst mångakortkörningar kan ställa till det, men inte direkt efter laddning. Strömförbrukning i sleepmode skall vara max tiondelsampere. Stå på er och ni skall inte betala någonting även när garantin gått ut. |
|
|
Man har alltid 3 års garanti. Sista året är det dock upp till konsumenten att visa att det är ett fabrikationsfel. Nu finns ju felet registrerat hos BMW och därmed återstår det bara att stå på sig. Har du testat att mäta batterispänningen när du får felmeddelandet? 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Stå på dig, och lycka till! Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Ja, det borde vara något fel på er bil. Min 320d xdrive -10 har jag haft i 3 år. Kör den någon vardag i veckan samt max 2 mil i taget under helgen. Har aldrig laddat batteriet utöver det jobb som generatorn gör. Bilen har aldrig varnat eller vägrat att starta. Jag instämmer med tidigare inlägg. Byt verkstad! |
|
|
Hej! Inom familjen har vi problemet med BMW:s som körs ett par km ett par gånger i veckan att man får ladda batteriet nån gång per månad. Det kallas på BMW-språk "ogynnsam körprofil" och första gången vi hade problemet var för över tio år sedan. Med modernare BMW blir problemet mer frekvent, med äldre BMW mindre. När batteriet är så urladdat, under 20%, så orkar inte generatorn ladda upp det till maxkapacitet, även om man kör 8 timmar landsväg. Vilken verkstad använder du dig utav? Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.