AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.184

Någon som vet något om M5 Cecotto VIN BK04790?

samke
Hej! Har varit ute efter en fin M5 E34 ett bra tag nu. Marknaden i Sverige verkar död och de som har fina M5or verkar hålla hårt i dem. Jag har därför vänt mig utomlands. Funnit ett par fina men prismässigt ligger de lite högt (20 000 euro <10 000 mil). Fann denna Cecotto:

Länk

Många år sedan jag såg en Cecotto till salu. Någon som vet något om den? Planen är att hitta en fin och behålla den och försöka restaurera till så nära nyskick som möjligt. Endast köra fina sommardagar. Går det att entusiastförsäkra en bil som denna (endast 22 byggda) trots miltalen? Tack på förhand!

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Vet tyvärr inget om bilen i sig men den ser fin ut i alla fall. Beträffande entusiastförsäkring så bör det ev. gå att lösa via Bilsport och MC, miltalet i sig är inga problem det som kan ställa till det är modellen. Vet att de t.e.x inte tar Nissan 300 osv, annars är det ofta skicket och att bilen är över 20 år som avgör.
Men vilket du ha en ovanlig bil som troligtvis inte sjunker mycket mer i värde är väl detta ett bra tillfälle.

Sjöberg
Pengamässigt blir det inte så stor skillnad mellan en vanlig helförsäkring och entusiastförsäkring om man ställer av bilen halvårsvis vilket dom flesta gör ändå.

Själv tycker jag inte entusiastförsäkring är värt mödan eftersom du är så begränsad vad man får använda bilen.
Åjo...även de som har "mintcondition" bilar kan tänka sig sälja, men då skall priset vara rätt, vi snackar nog runt de 150" gissar jag...Min är inte till salu, men jag vet att "Sleeperix" som har en 93:a med samma miltal som den du länkar till har funderat liiite smått på att sälja...Sleeperix bil är i kalasskick, o kostar säkert därefter. Men det är alltid billigare att köpa en "färdig bil" än att renovera upp en "OK" bil. Öppna plånboken rejält, o spara pengar i slutändan, om du nu vill ha en bil i kalasskick.
Det finns bilar i landet, hittar du ingen har du inte letat. Länk

Miltalet är inga problem för entusiastförsäkring. Det är du som ska igenom nålsögat. Där har du svårigheten. Även en som rullat över 30000mil godkänns OM den är i kalasskick. Som jag uppfattar det godkänns vilket modell som helst som är över 20år och är i gott skick (i vissa fall godkänns även yngre än 20år) varför skulle inte en Nissan 300 ZX godkännas? Exempelvis denna Länk

Håller inte alls med lanab om kostnaden, MHRF tar 700-750kr helår, LF tar 1700-1950 helår och dem flesta (30+ i Stockholm) kommer få betala mellan 4-6tkr för ett halvår för en 540i E34 (vad kostar en M5 E34? Inget bolag uppger kostnaden på webben).

Vad då begränsad? Du får inte åka till arbetet och du får inte handla eller åka till soptippen. Men vem i sitt rätta sinne funderar på att göra det? Sedan är det krav på förvaringen, men vem ställer sin M5 E34 på gatan mer än tillfälligt?

Självklart är inte entusiastförsäkring något som passar alla för det är lämpligt att man är riktigt rädd och sitt fordon. Så det bör man ha klart för sig innan man köper en bil med tanke att den måste entusiastförsäkras.
Ägaren till Cecotton du frågar om finns sedan 2004 på e34m5.de Länk han äger även en Golf VR6 Highline och en Alpina B7 E28.

Här är de åtta trådar han startat Länk

Att han är ägaren fick jag reda på m5portal.com annars hade jag inte haft någon aning.
samke
Att plånboken styr har jag förstått men i mitt tycke är halva charmen att uppnå toppskicket själv. Alltid trevligt att pyssla med bilen trots att det kan bli dyrt. Men jag får ta reservdel för reservdel, år för år. Dessutom kommer bilen behållas bra länge. Förhoppningsvis länge nog att uppleva en prisökning;)

När det kommer till valet av bil så köper jag hellre en någorlunda risig Cecotto pga rariteten än en "vanlig" m5 med lika många mil. Ska de bli annat än Cecotto, Winkelhock m.fl. så är kravet tidig årsmodellsamt väldigt låga mil. Har sneglat mot Japan bl.a. Fanns en med 7k mil i Italien såg jag men förmodar att då betalar man för en "färdig bil" som Dawwe sa.
samke
Och då ja är några månader under 25 tror jag att entusiastförsäkringen kommer göra skillnad. Eller finns det åldersgräns på den? Minns att jag betalade 2500 kr i månaden för halvförsäkring på min förra E65. Men då var jag många år under 25..

Stephan735i: har försökt komma i kontakt med säljaren ett par dagar men ej lyckats. Förmodar att den blivit såld. Har försökt maila, messa och ringa. Länken på hans trådar funkade inte. Ser du vad han heter på den sidan? Får testa att kontakta säljaren därifrån.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jag valde Bilsport och MC just för att villkoren var bra där, du får köra 1000 mil per år och får (ej vanemässigt) ta bilen till jobbet om man så vill en fin dag.
Kan givetvis inte svara för de andra bolagen men Bil.. & MC tar i alla fall inte alla bilar över 20 år, Länk
Det var därför jag menade att man skulle kolla upp innan man köper.

Sorry för OT :-)

Sjöberg
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Jag klassar inte Winkelhock och Cecotto lika som rariteter. Cecotton är bara en mer lyxutrustad bil från början mot standard men inget märkvärdigt i mina ögon. Medan Winkelhock är lättad och mer raceinriktad, den vore något att äga men dom är dyra när dom väl säljs. Och ska du renovera en bil till kalas skick får du skynda dig, för nu är E34 classic och tillgången på delarna har drastiskt minskat senaste året. Och nej jag ska inte sälja min utan den behåller jag :-)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
finns en fin Winkelhock till salu : Länk

Kommer även ihåg Jörgen från Ånge trakten som hade en sådan på när vi körde Gävleträffarna. Första jag såg. Härlig bil.
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Den Winkelhocken har varit till salu på Mobile i flera år! Samma skyhöga pris hela tiden vilket antagligen är skälet till att den inte säljs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.