AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.012

Långsam klocka. E61 520d

NJ
4
NJR
520d Touring -08
Nu börjar kylan slå igen och så fort det händer så sackar klockan i bilen.
Det har hänt att den nollställer sig, men oftast så sackar den bara efter.
BMW säger att jag skall byta batteri, men jag litar inte helt på att det löser problemet. Jag ser helt enkelt inte logiken i att klockan går efter pga klent batteri, möjligtvis att den nollas helt, men att den går efter några minuter?
Glappet verkar öka för varje kallstart som görs.
Skall tilläggas att jag aldrig har haft problem med att starta. Var i fjällen förra vintern, med kallstart ett par gånger om dagen och aldrig mer än några minuters körning. Bilen startade som en klocka varje gång.

Vad tror ni? Alla tankar uppskattas.
Är det batteriet eller programmering?
Behöver jag byta batteri hos en auktoriserad verkstad? (IBS skall väl justeras?)
Fick ett pris på 4500 kr för batteribyte och är inte det brottsligt så vet jag inte var som är.

NJR
TJ
55
TJ1965
530xd F11-2016 IE PPK
Har samma problem.
Tappar tid, ibland nollställs klockan och tripmätare. två tunga strömförbrukare verkar det som.
Laddar jag batteriet då och då löser det sig så jag tror det är batteriet, men i mitt fall är det sannolikt pga korta körsträckor då jag inte hinner återladda batteriet via generatorn.

Märker även andra saker som att insynsskyddet bak ej öppnas med svagt batteri, positionslysen lyser ej upp vid avlarmning.

En laddning var 14e dag löser dock mitt problem.
lm
11
lmba
BMW 520d-touring
ÄR det någon som har lösning på detta?
Jag har samma problem.

Har bytt höger kabelstam och trodde det skulle hjälpa men det gör det inte.(trodde det var tjuvström). Bad samtidigt verkstan att kolla batteriet och laddning och det ska vara OK så jag tror inte heller batteriet är problemet.

Det enda samband jag kan hitta är att bilen verkar tappa mer tid ju kallare det är ute. Är det riktigt kallt så får jag "increased battery discharge" och nollade inställningar, klocka etc.
Förbannat irriterande på en sån enkel sak som en klocka.

Någon vänlig själ med erfarenheter av att löst detta?

NJ
4
NJR
520d Touring -08
Hej

Jag tröttnade faktiskt och skickade in bilen på batteribyte, landade på drygt 3000 tillslut.
Kan glädja med att detta faktiskt verkar ha löst problemet. Klockan håller tiden, inga felmeddelanden och det går utmärkt att sitta med stereon på och motorn avstängd i långa perioder. Byt batteri!

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
hade samma problem, att allt nollades, tappade tid etc.
härledes till att några kablar i bakluckan på min e61a var av.
lödde om kablarna och problemen löste sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.