|
|
|
|---|---|
|
ska beställa lite servicedelar till min Z3 1.9 från mister-auto men när jag ska beställa tändstift så kommer det upp en rackarns massa modeller, någon som har tips på vilka jag ska ha? Länk /Jonas | |
|
Först: Alltid NGK när det gäller stift. Sen: Jag TROR du ska ha det billigare stiftet från NGK... vet dock inte vilket det dyra är. /Jonas |
|
|
Från fabriken sitter det NGK BKR6EK monterade, men BMW rekommenderar att man uppgraderar till BKR6EQUP alt. Bosch FGR7DQP, vilka båda är fyrelektrodsstift med platinacenterelektrod som håller i 10.000mil. Normalt håller jag med om att man alltid skall använda NGK, men faktum är att min bil gick lite mjukare och bättre med Bosch FGR7DQI (samma som DQP men med irridium-centerelektrod). Billiga kvalitetsstift köper du t ex. från USA (där köpte jag mina DQI-stift - smidig och snabb leverans!): Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Handlar men från England så slipper man ev tullavgifter om de råkar vara griniga. BKR6EQUP kostar drygt 50 lappen i UK mot >200 på svenska reservdelskedjor. Länk brukar leverera på 4 arbetsdagar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för infon, blir nog till att beställa från England. /Jonas |
|
|
Lite frågande till BKR6EQUP, slår jag mitt schlüsselnummer (finns på importbilar från Tyskland) på länken nedan, så får jag inte upp det tändstiftet som ett alternativ. Det verkar som M44 motorn (140 hk) bara kan ha BKR6EK. Calle Länk |
|
|
EQUP överträffar specifikationerna för EK-stiftet. De har samma värmetal, samma gänga, samma längd etc. men EQUP har fyra sidoelektroder medan EK "bara" har två. BMW själva rekommenderar att man byter från EK till EQUP-stiften pga att de senare har bättre självrenande egenskaper (och dubbelt så lång livslängd). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här får du nog komma med mer handfasta bevis ;). Det går inte att matcha det tändstiftet mot M44 motorn, jag kollade runt lite på olika tyska sajter, även ngk.de, ingen rekommenderar det tändstiftet. Calle |
|
|
Kan tillägga att NGK rekommenderar BKR6EIX som uppgradering. Calle |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du behöver inte fundera BKR6EQUP är listade i BMWs TIS verkstadhandbok årgång 2001 för M44 moton likväl som till de flesta BMW motorer. Jag har använt det till samtliga mina BMW även Biogas 316G M43. Ett utmärkt stiftval. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.