AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.479

Är BMW Originalförsäkringar en del av IF eller inte?

Jag har hört att BMW Original är ett underbolag till IF flera gånger, men när jag talade med dem senast i telefon så dementerades detta med kraft!

"Vi har inget med IF att göra, annat än att vi har licens att bedriva försäkringsverksamhet tack vare dem"

Hur är det egentligen?
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Jag har i alla fall tidigare fått en lägre premie på BMW originalförsäkring tack vare jag haft andra försäkringar hos IF. Jag har aldrig tidigare hört att de dementerat att de har med IF att göra.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är separata bolag och If är försäkringsgivare.
Länk
Länk

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Den som anser att BMW Originalförsäkring är ett fristånde bolag med ett eget organisationsnummer får gärna tala om för mig vad organisationsnumret är, för det enda organisationsnummer som uppges på BMW Originalförsäkrings hemsida är If Skadeförsäkrings org.nr,

Den adress som uppges är If:s egen, du kan utan problem bli kopplad mellan dem när du ringer...

Så de är nog inte sådär JÄTTE-JÄTTE-JÄTTE-fristående...

Mig veterligen finns inget bolag med namn BMW originalförsäkringar utan det är som så att BMW förmedlar sina försäkringar till If, precis på samma sätt som en hel del andra bilmärken har motsvarande försäkringslösningar för sina kunder.

/Anders
Tack för alla svar, skönt att bena ut vad det är som gäller egentligen.

Jag sökte på ratsit.se och BMW Originalförsäkringar finns inte som bolag.

Det är jag som skrivit sökmotorn (Bool ware) som driver ratsit (och även alla bolag), men eftersom jag inte är kvar på mitt eget bolag och själv inte är kund hos ratsit så får jag inte söka med jokertecken - det måste man betala för. :)

Om man söker på alla företag som har ordet "BMW" i namnet så hittar man 15 bolag, men inget som heter originalförsäkringar.

Det finns alltså inget sådant bolag. Jag vet inte var ryktet uppstått ifrån, men det är snömos. Det är namnet på en produkt/avdelning inom If som tillsammans med BMW Financial Services säljer försäkringar till BMW-bilar.

BMW Financial Services är ett bolag som tjänar sitt uppehälle på kreditverksamhet, att låna ut pengar - billån/leasing och nu alltså även försäkringar.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Precis, söker man på BMW så hittar man lite byggföretag bland annat, och BMW Sverige och BMW Fin Services men inget BMW Originalförsäkring.

Så när BMW Orgi. själva säger att de är fristående så är det som sagt inte så jättesant.

Andra bilmärken kan ju ha löst det på andra sätt.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
If har hand om ett stort antal märkesförsäkringar för olika bilmärken som de säljer under respektive namn. Som ni sett så kan man få If:s rabatt om man har flera försäkringar hos dem, inklusive försäkringar hos BMW Original.

Googla på BMW och If så hittar ni massor av länkar till If. De äger för övrigt även Volvia sedan 2001.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Här är en bra länk till If:s olika märkesförsäkringar. Inbilla er inte att det sitter folk hos respektive märke och hanterar dessa försäkringar.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.