AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.704

Kylvätseknivå, drar ett slutet system absolut ingen kylvätska?

Ämne: Kylvätskenivå e39, 528 ´97, 25000 mil.
Jag bytte kylare, termostat och vattenpump i februari, efter bytet så var kylvätskenåvån kall ungefär 5-6 streck över min på expansionskärlet och aldrig över mitten varm.
Så var det så länge jag höll järnkoll till kanske mitten på sommaren, stabilt och jag slutade hålla järnkoll.
Nu igår så såg jag att den var ungefär 2 streck över min kall, blev nojjig direkt då jag haft topplockspackningshaveri rätt många gånger på mina föregående BMW bilar.
Jag ser inga läckage, ingen olja i kylvattnet och inget kylvatten i oljan, Kan det tänkas att när man börjar använda värmen på vintern så går lite mer av kylvattnet till värmepacketet och man ser en liten nedgång på nivån i expansionskärlet?
Och hur är det med förbrukning, ett slutet system ska ju inte förbruka något kylvatten men kanske det ändå ångar av litet med tiden ändå?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det försvinner lite grann, är ganska normalt över året genom avdunstning och det är inget du ska bekymra dig om i nuläget är ju fråga om en å annan deciliter bara. Sedan är det också så att kylan gör att vätskenivån minskar ju kallare det blir, det är ju en del liter i systemet som sedan expandera när det blir varmt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det sitter en övertrycksventil i locket till exp.kärlet och där kan det försvinna små mängder vätska över tiden, särskilt om locket är gammalt och "slitet" i ventilfunktionen.

Dessa lock har dessutom uppdaterats materialmässigt/konstruktionsmässigt just pga att den första modellen ofta hade en tendens att läcka lite. Så om du inte har den senare versionen kan det vara läge att köpa ett nytt lock hos BMW - de kostar inte så många kronor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack gör snabba och tydliga svar!!
Ska fylla till halva expansionskärlet när den är kall och hålla koll ett tag nu, så kanske första åtgärden blir ett nytt kylarlock då :-)
Så, nu har jag haft kollen i två dygn, fyllde på glykol till ca 2 streck över mittmarkeringen i expansionskärlet, kall motor. Kollade nu på eftermiddan innan jag åkte hem från jobbet, ca 2 streck under mittmarkeringen!
Ca 6 mils körning, oroväckande helt klart, ska lämna in den för provtryckning till helgen.

Gjorde en grej innan jag fyllde på den kall i söndags kväll.
När jag hade köpt glykol i söndags förmiddag så släppte jag ut lite övertryck när den var varm så nivån steg till översta strecket innan jag drog åt locket igen. Insåg plötsligt att jag inte kommer kunna fylla på glykol när den är varm.
kan ju möjligtvis vara så att den återtar rätt övertryck och jag ser en liten sänkning av vätskenivån i kärlet av den anledningen, men jag letar nog halmstrån här?

För övrigt så är kylarlocket nytt det också, fick med det med den nya kylaren om jag minns det rätt.
Ok, nu var jag ute och kollade igen, nivån ännu lägre, men nu såg jag vätska i vecket på motorskyddskåpan, så nu tror jag på ett läckage nånstansifrån som inte är möjligt att se utan att montera av denna kåpa.

Vad tror panelen?

Försökte att lukta på vätskan medelst en pinne som jag stack ned i den men kände ingen direkt lukt, kanske lite gummilukt, och dessutom såg den blågrönaktig ut! Svårt när det är mörkt och djävligt men hoppet om att det inte är topp eller topp packning ökade ju.
Egentligen ska man inte göra det men om man tar lite på fingret och bara duttar tungan så märker du direkt om det är glykol. Men det smakar inte gått och man vill gärna skölja munnen direkt efter. Men det är ett säkert test då det märks väldigt tydligt på smaken om det är glykol.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.