|
|
|
|---|---|
|
Skall byta remspännare eftersom det gnisslar vid kallstart, men upptäckte att jag saknar en löprulle vid generatorn. Kollade i TIS och det verkar faktiskt finnas båda varianter med/utan, så min var väl utan från fabrik antar jag, nån som vet varför? Funderar på om jag skall sätta dit den där löprullen jag inte har. Se bild Länk Står bara "ja och så finns ju en version med en extra rulle också" i TIS men inte varför, eller vilka datum etc. | |
|
Vet ej varför men allmänt sett ger den xtra spännrullen bättre omslutning på generatorhjulet och bättre grepp. Kanske beroende på generator storlek(olika på olika marknader, utr nivå osv ?). Om det är generatorn som orsakar gnisslet (sannolikt) så förbättras ju läget men kanske även kräver en annan rem. mvh/Patrik |
|
|
Tillägg , jag skulle i första hand byta rem till en ny färsk, särskilt om åldern på den ga är okänd. Det är så pass lätt o snabbt gjort så det är inget arbete man behöver ångra om man måste göra om. på min ser det ut som på övre bilden den blev tyst med en ny conti rem. mvh/Patrik |
|
| Jag hoppas verkligen inte det är generatorn. Hade samma ljud för några år sen o då var det spännaren till AC-remmen, så antar att det är den andra spännaren nu. | |
|
Hej, den extra spännrullen (vid generatorn) används om det sitter en hydrauliskspännare monterad. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Hm. min bil var originalutrustad med extra löprulle i kombination med mekanisk spännare (E46 iofs). Extra rulle ger längre greppyta mellan rem och generatorns remhjul. Kortare fri remlängd - minskad risk för resonans (remvibration). Jag kan bara se fördelar med den extra rullen. mvh/ Anders |
|
|
Håkan har rätt. Det används om man har hydralisk spännare, varför den finns på bilden med en mekanisk kan jag ex svara på. Min skrek rätt länge vid kallstart körde 2 vintrar tror jag, nu bytte jag styrservo då byttes både spännare och pump och ljudet försvann. Det är bara byta så är man safe sen och inte behöver bry som om det under en väldigt lång tid. |
|
|
Aha! "Tillsammans med hydraulisk spännare". Jag ska byta till hydraulisk för det verkar som om BMW menar att det ska uppgraderas till det. Men då ska jag köpa löprullen också! Remmen verkar vara samma, 1538mm. |
|
| Jag struntade i det köpte en rem och en likadan spännare för 450kr och satte dit. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.