AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.197

Går det välja bort Runflat-däck på nya bilar?

var och provkörde min tänkta 320d Xdrive idag för andra gången och bekräftade att jag inte gillade vägljudet och har förstått att Runflat är en stor bov i det hela och glömde fråga om det går att välja bort på en ny bil, någon som vet?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
På femserien går det inte att välja bort numera. Misstänker att det är samma sak på treserien. M-bilarna har inte runflat så beställ en M3 så är problemet löst :)
hehehe, jo, fixar du så jag får samma prislapp bara så...
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
det är väl bara och säga till handlaren byt däck annars ingen affär. dom vill sälja no problems visa lite stake om pungar ut med 400000k
jo, jag kommer kräva att få vanliga däck.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Skulle vara intressant att få veta om handlaren går med på det.
be
76
beemer v8
528 touring 98,328cab 98 840 93
Håller med om att det kan va lite mer vägljud, men bilen du köper är optimerad för dessa däck. Finns ju en tanke med detta, åkte tidigare en 530 å tog bort runflat fick nog en lite instabilare bil,dock marginellt,helt ok men man ska va medveten om det.
Mvh Patrik

ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
nu blir det lite löjligt mus eller man det är väl bara och säga ifrån och passar det inte skit i bilen eller gå till en handlare som uppfyller kraven du har
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag hade första gem RFT på min E61 och måste säga att idag är RFT helt OK. Har det både på E70n och F11an på sommaren och de går inte speciellt stötigt tycker jag. (20 och 19")

Jag skulle inte kräva vanliga däck om jag köpte en ny BMW. RFT idag är inte som de puckar man introducerade 2007.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller med om att RFT är betydligt bättre idag, men det är naturligtvis inte omöjligt att olika tillverkare lyckats olika bra med att få bort avigsidorna med RFT-tekniken. De Dunlop SportMaxx RFT som min 335i-12 levererades med är långt mer komfortabelt än de Bridgestone Potenza som min förra bil (330i -06) hade vid leverans.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Kört några 1000-mil på icke RFT Continental Spc 3 och bytte till RFT Spc 5 nyligen. Bilen upplevs som stabilare nu. Inte alls lika spårig som med de däcken bilen levererades med, kan tänka mig att den hade Bridgestone Potenza? :)

Så jag instämmer med att RFT har blivit mycket bättre på senare år.
RFT har tillkommit som det mesta i dagens samhälle, allt ska vara så bekvämt som möjligt för kunden till bekostnad av prestanda.

Att BMW inte har möjligheten välja bort RFT till riktiga prestandadäck är nästintill skrattretande.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Finns det några andra tillverkare som låter köparen välja däck vid nybilsleverans?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
BMW levereras med assistansförsäkring dvs BMW ordnar hjälp med däckbyte och ev nödvändig bärgning om det inte går att köra till däckverkstad. Men det krävs då att bilen är försedd med RFT. Det inte finns utrymme för reservhjul. Domkraft finns inte heller.
Självklart kan man montera vilka däck man vill men får ta risken själv vid punktering. RFT kostar tyvärr bra mycket mer i inköp än normala däck. Bilens gångkultur är nog ungefär densamma med eller utan RFT.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.