|
|
|
|---|---|
|
På senare delen av hösten har jag märkt en ökad bränsleförbrukning på min 320d och efter att ha googlat mig less men inte riktigt kommit fram till något vettigt så får jag väl ta och göra en tråd.. Läst mig till att termostaten till EGR kylningen ofta är boven, men lyckades även hitta att 177hk motorn inte har den lösningen. Stämmer det? :) Har en OBD2 bluetooth dongle så jag brukar kolla temp och sånt i Torque i mobilen, och tidigare så har den gått rätt fort upp i temp och legat stabilt på 85ºC eller strax över. Men nu tycker jag den har blivit mycket segare att komma upp i temp, och bränsleförbrukningen har som sagt ökat. Kollade i morse när jag åkte hem från jobbet och med -6ºC ute och 32ºC temp i motorn (motorvärmare) så efter kanske 2km hade den knatat sig upp till ~50ºC. Sen efter kanske 1½mil så låg den på ca 65ºC, klickade då ner fläkten i läge 1 och då gick den upp till 75ºC. Efter ca 2km fullgas på ca 3000RPM och foten lätt på bromsen så tog den sig upp till 87ºC men så fort jag släppte av rasar den ner till 83-84ºC När den väl kommit sig dit upp så ligger den mellan 78-85ºC (med värmen på). Enligt det jag läst mig till så är det 88ºC termostat i dessa, så den ska väl ligga kring 90ºC genomvarm? Hur fort blir de normalt sett varma vid lite kallare väderlek Dags att byta min termostat? Bilen har bara gått 8k mil, men termostat är ju lite av en förbrukningsvara och det verkar ha varit lite problem med dem i dessa motorer om man tror internet. Har dessa någon el-tillsatsvärmare? | |
| Skulle chansa på att byta termostaten. Kan ju inte bli fel och inte kostar inte så mycket. | |
|
Nytt test idag ca -10ºC. Fläkten på låg och efter 2 mil är den bara drygt 70ºC Efter en liten fullgasrepa kommer den upp till 86ºC men så fort jag släpper av på gasen och ligger ~100km/h så sjunker den till ca 80ºC |
|
| Har också samma problem. Bytte EGR termostaten då blev det lite bättre men ska byta den andra också. Skadar ju inte att byta eftersom det är en billig grej. | |
|
Hej! Vad hade du för förbrukning då? |
|
|
I våras när det var betydligt kallare än nu låg den kring 0.62, i sommar har den legat kring 0.55 och nu senaste 4-5 tankningarna har den legat mellan 0.65 och 0.7 Väldigt snarlik körning. |
|
|
Oj, det är jag inte nere på, men in är ju en 320da -07, förddatorn är lite glädjemätare på min, men just nu står den på 0,75 men kör kanske 3 mil per dag, blir mer på sommaren när man kör till stugan. |
|
| Min färddator visar för lite, jag kör med en app i telefonen som man för in tankning och mätarställning. | |
| där kan ni läsa om korrekt temperatur Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.