|
|
|
|---|---|
|
Har som rubriken lyder värme konstant på högra sidan i kupen (passagerar sidan) och det är väl ganska logiskt att det är ena värmeventilen som kärvar att den står i öppet läge men jag undrar finns det någon annan möjlighet som gör att det bara ger konstant värme på högra sidan ? Tänkte om man plockar bort värme-ventilspaketet och rengör och det fortfarande inte funkar vart man skulle kunna fortsätta felsöka mer i så fall sen när man rengör ventilerna ska man endast skölja med vatten? andra tips på rengörning/smörjning mottagets gladligen.. | |
|
Varför undra vad du ska göra om det inte är ventilerna? :P Värmeventilerna plockar du bort och isär på 30 min, har du otur har ventilen gått av. Börja där. |
|
| Ang rengöring, ventilerna består av magnetventiler och en konisk plugg som tätar mot ett säte. Jag hade rengjort med scotchbrite och rostlösande krypolja. | |
|
Kolla så det inte är avbrott i själva spolen i ventilen innan du börjar plocka isär den. Min var det avbrott i och bara att slänga... // Magnus |
|
|
Gör som Japmax säger, plocka ur den ur bilen och skruva upp den - det är sex torx-skruvar, sedan kan du öppna locket och se hur de ser ut inuti. Ventilens kon slår emot ett gummisäte (den "pulsas" av elektromagneten), och med åren blir gummit mosigt, löses upp. Och då kan den inte inte hålla tätt längre, utan hetvatten släpps in fritt igenom värmepaketet = full värme. Skruva ur och skruva upp (några droppar kylvätska, kanske 1dl kommer rinna ut) - så ser du nog direkt. |
|
| Japmax : haha jag tänkte bara i förebyggande syfte lite ivrig där kanske :P är ju garanterat ventilen som kärvar som sagt.. | |
| 944_Driver : Japp det ska jag göra tackar för tipset :) | |
|
Lasse-SL500 : Tackar för infon men jag undrar om den icke håller tätt pga av att gummit skulle vara upplöst/dåligt går det att byta ut då ? eller blir det bäst att leta efter ett bättre begangnat ventilpaket? du får ursäkta frågan men har inte plockat i sär något än och har inte full koll på hur det sitter och ser ut därav min fråga tänkte på i mektipset står det att man sak tömma kylarvätska ? behövs det eller räcker det som du skriver att låta det rinna ur lite ? |
|
|
Lojdström, det är ju kanonbra frågor du kommer med! Tyvärr säljer inte BMW nya gummitätningar, men jag har sett att det kan finnas på ebay. Du får söka på ebay själv. Det är synd att inte BMW har det som reservdel, det borde ju vara bättre att reparera hela delen genom att bara byta det som är trasigt, istället för att kasta allt. Du behöver INTE tömma hela systemet, låt det droppa lite bara. I mitt fall rann max 1 dl ut, några droppar på backen, inte mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.