|
|
|
|---|---|
|
Bmw påstår att man måste byta ljusmodul till baklyset för att få det att funka igen pga man inte bytt lampa inom viss tid så modulen har låst sig?? Måste gå att låsa upp den på nått sätt?? Marre | |
|
Stämmer tyvärr att den pajar. Min ljusmodul pajade på E91:an för att jag körde för länge med en defekt glödlampa. Lampan hade mekaniskt gått sönder så att det blev kortslutning mellan plus och minus. Det ska inte gå att köpa en begagnad ljusmodul och få den att funka i en ny bil, men den BMW verkstad jag anlitade lyckades med detta. De köpte en på skroten och kodade om den åt mej. En ny ljusmodul är svindyr. // |
|
| Okej låter sjukt i mina öron, ska snacka med bmw igen se va dom säger. | |
|
Har en 320d-08 med samma fel som ovan. Höger baklyse är trasigt men lampan är hel. Enligt Bmw har ljusmodulen låst sig eller pajat. Har varit till en bekant som har Obd utrustning och när man går in i frm (tror jag det hette) så kan man aktivera utgången och få lyset att fungera i ca 10sek innan det slocknar igen. Betyder det att ljusmodulen är trasig och måste bytas? Och var sitter ljusmodulen på denna bil? |
|
| Den är inte trasig. Det är ett friskt beteende/säkerhetsfunktion. Jag ha vart med endast en gång då ljusmodul behövts bytt. Då funkade ingenting utav lösningarna, det gick inte att nolla, inte att uppdatera senaste versionen och kablage mm var hela. Annars har det alltid fungerat att låsa upp utgången. | |
|
Men varför bryter den nästan direkt igen när man aktiverar utgången? Kan det vara lamphållaren i lyset som krånglar, man ser inge ärg eller andra fel på den! |
|
| Därför kretsen är trasig/kortslutning. | |
|
Hej! Jag bytte ljusmodul på min e92 -07 för ca en månad sedan. Den hade låst sig för att modulen kan endast ta ett visst antal felmeddelanden. Enligt BMW i Norrköping så kan man låsa upp modulen på bilar som är tillverkade 08 och uppåt. |
|
| Det funkar på alla EXX oavsett årsmodell. | |
|
Det låter mysko och osar skrönor lång väg. Tyvärr får man ganska ofta även svävande och olika svar på BMW-verkstäder om moduler och styrsystem. Men att det skulle ligga i designen att ljusmodulen skulle låsa sig och behöva bytas pga att man inte bytt lampa i tid, eller att ljusmodulen fått hantera för många felkoder låter suspekt. Effektstegen inne i ljusmodulen är av typ "intelligent" FET, en krafttransistor med inbyggd avkänning av utgående ström som kan vara för låg eller för hög, ren kortslutning, övertemperatur osv. Vid de olika felen lagras fel i felminnet och effektsteget slår ifrån utgången, that´s it. Felminnet behöver inte nödvändigtvis ligga i just ljusmodulen, bilen har en stor mängd funktioner som kan ge koder att lagar i felminnet, en dedikerad del i diagnossystemet brukar samla upp felen osv. Hela finessen med elektroniska ljusmoduler osv är just att tillfälliga fel, kortslutningar osv slår ifrån bara den aktuella utgången, som sedan är fit for fight direkt efter att felet eliminerats. Det är inte alls så att effektsteget går sönder och blir obrukbart vid normal drift och vid "normala" fel osv. Däremot är det ju som vanligt fullt möjligt att elektroniken går sönder precis som vilken modul, bilstereo, slutsteg, hemelektronik, telefon, you name it, som helst. Ljusmodulen är komplex, där sitter minst två mikrokontrollers, minneskretsar mm och en uppsjö av komponenter, förutom 15-20 effektkretsar för lampor runt om i bilen. FP |
|
|
Hej, det måste väl vara samma problem som i denna tråd. Länk Löste sig med Inpa och goda råd från F-Tar! Man behöver precis som F-Tar säger INTE byta ljusmodul. Antingen vet de inte bättre på BMW eller så vill de bara tjäna pengar på att byta ljusmoduler. Eller ännu värre nolla modulen och ta betalt för en ny. Men det hoppas jag verkligen inte är fallet. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag böt för ett par veckor sedan komplett bakljus på en 335 cab där ledbelysningen för bakljuset varit trasigt i ett par månader utan problem med ljusmodulen . Bakljuset ska obduceras vid tillfälle. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.