AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.835

Vibrationer i framvagn E46

Capo
Har kraftiga vibrationer som känns ordentligt i bilen och i ratten när jag passerar ojämnheter i vägen. Beteendet är särskilt påtagligt vid ihållande kurvtagning och samtidig passage av gupp (lång kurva), då vibrerar det i ratten som att man höll i en fjäder som studsar tillbaks till "normalläge". På senaste service så är de bakre länkarmsbussningarna bytta samt stabilisatorstagen på båda sidor. Nu håller framvagnen käft, men vibrationerna är kvar. Vid körning rakt fram över gupp är det en obetydlig vibration. Någon som kan tipsa på vad f-n detta kan vara?

Tacksam för tips.

BMW-Frälst
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Gissar på kassa styrleder. Med fördel hissar du upp bilen och bänder lite i grejerna med en kofot el likn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan också vara spindellederna i bärarmarna som är dåliga - därför anser jag att man bör byta bärarmar och bakre bussningarna till bärarmarna "i ett paket" eftersom spindellederna säkerligen är slitna när bakre bussningarna är det...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Capo
Tack för svar. Min verkstad får kolla vidare på problemet!

BMW-Frälst
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Om du behöver byta några grejer, kolla upp Meyle komponenter på Schmiedmann. Glöm inte framvagnsinställning efteråt.

Surf Or Die!!!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
En enkel och billig start på ett sånt här problem är att kolla pendelstagen fram. Brukar ge upphov till oljud vid ojämnheter. Brukar också ta slut före övriga grejer i framvagnen.

Min bil:

Länk

Capo
Bakre bussningarna i länkarmarna och stabilisatorstagen är bytta för några veckor sen och bilen blev mycket bättre. Nu är det bara dessa ryck i ratten som spökar. Är nu beredd att tro på att det är styrstagen. Ska prova med det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.