AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.548

E61 med pendlande varvtal

Sida 2 av 2
Fr
13
Fredde_J
535D 2005
Jajamen liknar vad min bil gör, har du samma problem ocskå när du släpper av gasen och varvet närmar sig 1500?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Solklart fall av momentomvandlare!
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Lite långsökt kanske, men jag hade samma problem med min 535:a. Pendlande varvtal ungefär som du beskriver. Mitt problem var tuningboxen (trimbox) som förmodligen hade börjat att ge upp, gav varierat turbutryck. Jag tog bort den, och problemet upphörde direkt!

//Stefux
Fr
13
Fredde_J
535D 2005
Men har precis bytt momentomvandlare och mekatronik enhet, har ingen tuning box på min bil.
Olja och filter är bytta när momentomvandlaren byttes.
Provade lmm och ingen skillnad.
Verkar som om det är nån ventil som öppnar för när man sen öppnar upp trottlarna lite och varven kommer förbi 2 tusen så är det som att öppna en kran det skjuter iväg som tusan.
Har märkt att det börjat läcka olja från höger sida på insuget, vet inte om det kan vara nått med insugningsspjällen.
När jag tittade på din film så pendlar min inte lika mycket, men fenomenet är detsamma.
Tror ni detta kan funka om man har problem med momentomvandlaren Länk
Ja det var det jag tänkte, inte så dyrt att testa det först. Skulle kännas surt att byta momentomvandlare och sedan ha samma fel pga att det är något annat...
Fr
13
Fredde_J
535D 2005
Mm jo jag vet, det är det jag gjort.
Ny omvandlare samma skit ändå
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
har ung samma problem. När bilen är kall och åker man långsamt typ 30km/h vid skolorna så pendlar lite varvräknaren vid låg belastning och kör man tex i 70 och släpper gasen så pendlar den lite mer men bara när man släpper gasen. Nålen på varvräknar pendlar lite mer hastigt, känns typ som den motorbromsar och släpper motorbromsen och på med den igen. Men så snart det blir varm så försvinner dessa problemen. Frågan är om man ska byta converten och momentomvandlaren?
Är det någon som vet var tempen på oljan i lådan ska ligga på vid vanlig körning?

MvH Bmw 4-ever
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Jag hävde i en sån tub i förra veckan. Har inte kört med bilen sen dess dock då den står för lite andra reparationer men återkommer när den rullar igen.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Inbillar mig en mindre förbättring efter att hävt i Shudderfix men lådan är fortfarande långt ifrån bra.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
nja inte exakt. min växlar lite hårt och låser inte växlarna ordentligt (slirar och växlar upp/ner). men den har varit med länge, 33k mil, luktar momentomvandlare...
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
mina symptom lindras mkt av att bilen blir varm, ja...
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Ansluter mig till samma problem.
Varvtalet svajar när ja släpper på gasen över 70km/h
Lådan är osäker på växlarna och känns lite ryckig från 1an till 2an.
Samt att bilen kommer upp till Max 70grader trots nybytt egr-termostat. Har beställt nytt huvudtermostat men lutar mot byte av momentomvandlare på verkstad. :(
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
jag måste säga att jag tror mer och mer på shudderfix-medlet. Visst, vid kall motor/v-låda så är den inte 100%-ig men jag tycker mig märka en klar förbättring nu när det har snurrat runt i lådan ett par veckor!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.