|
|
|
|---|---|
|
Hej. Då jag valt att lägga sporthojandet på hyllan är det dags att införliva en gammal livsdröm (kalla det 30 årskris möjligen) en BMW 8 serie. Behöver lite tips och råd inför köpet då det inte är riktigt den vanliga bilen att inhandla. Gamla är dem oxo. Gör inte direkt nån större skillnader på modellerna. Manuell hade såklart varit skoj men automat får duga då det är stört omöjligt att få tag i annat. CSi går oxo bort av kostnadsskäl. Vad kan ni berätta? tips? säljer du? här är ett par linkar som intresserat mig från blocket. Länk SVINSNYGG färg. gillar den verkligen. dock automat och 21K mil Länk V8an men snygg, bra färgval. trista fälgar. Länk ser bra ut på papper men verkar sakna något ? ej hellackerad. samt Röd =/ Länk fin färg verkar välskött. tack på förhand =) | |
|
Jag har skälv en kris fast 40 så även jag köpte en 850 i våras (häligt med kriser ) :) Av de som du länkade till så skulle jag titta på 840an de andra går bort pga för höga mil förhållande till pris. Fäljar går alltid att byta och de är en smaksak. Vi kan göra ett byte. V8 är nästan lika härlig som 12an, men bara nästan, förutom när man tankar. //fredde |
|
|
Tack för ditt svar, du har rätt i det du säger, och det är ju även M stolar i 840n. Men det är nåt visst med att veta att man har en V12a!! Jag tyckte den Ljusblåa var tokfin men tokhögt pris tyvärr =/ |
|
|
Den blå är faktiskt riktigt snygg! Känns nyare än vad den är... Men som alltid så ska man kanske vara lite extra försiktig vid uppenbara omlackeringar. Sen är ju som sagt milen rätt höga! |
|
|
Bilen från Autopoint Lund, den röde har inte skinnklädsel som jag tycker ar ett måste i en sådan glidarbil! Saknar också taklucka som bör vara med också! Bilen från Michell & Company vet jag inget om, MEN firman har figurerat flitigt i andra trådar och man bör se upp med dom!. Nån som kan ta fram tråden (ar) med Michell & Company!! Micke |
|
|
I det här fallet så tycker jag inte du skall titta så mycket på miltalet utan på skicket och känslan den ger. Det är ju nämligen som så att du kan nog förutsätta att alla privatimporterade är mätarskruvade - du får ju ändå tänka på att den vanligaste årsmodellen är -91 och de flesta togs in till Sverige när de var 7-8-9-10 år gamla - alltså runt millenieskiftet och det här är ju en bil som det fanns en hel del pengar att tjäna på genom att skruva mätare, eftersom den var så dyr som den var på den tiden. Min har gått 20 enligt mätaren, och när folk frågar så brukar jag svara att "det står 20 på mätaren, men så kan man ju lägga till lite tyska bonusmil för import, så kanske 25-30 mil stämmer bättre". Visst har Michelle & Company figurerat i lite lustiga sammanhang här - men mycket av det kan du nog sålla bort som dåliga rykten, och när det gäller de är bilarna så är de nog inte så mycket värre än någon annan. Både den röda och den ljusblå ser ju fina ut på bild, och det där med att den röda inte har läder är ingen större nackdel tycker jag - eftersom nästan alla har samma halvtråkiga (även min) grå eller svarta läder. Då blir den ju bara originell om den har t.ex pepitarutigt tyg. Något du dock skall tänka på - tycker jag - är att pruta rätt hårt när du hittat ett exemplar du vill ha. Dessa bilar är rätt svårsålda och den som vill sälja vill mest bara bli av med den. Det är dock en superrolig bil att äga - köra och pula med. Den är solid, välbyggd och stabil, liksom. Lycka till med ditt köp! Och om du inte kan meka bil i nuläget så kommer du lära dig när du köpt en sådan! |
|
|
Som alltid med kriser i livet så hoppas man att de ska gå över, men när det kommer till bilar så får det gärna vara kroniskt ;) För det första bör du ställa dig ett antal frågor innan du över huvudtaget köper en 8a. Hur länge avser du ha bilen? Bilar utan samlarvärde är svåra att sälja. Hur händig är du på att skruva själv? Det är dyrt att lämna in och kunskapen på BMW börjar sina. Vilken reservdels budget har du? Reservdelarna börjar tryta och därmed stiger priserna. Många delar är slut och tillverkas inte mer. Jag vill inte skrämma dig från ett köp, utan bara hjälpa dig till rätt bil för dig. Tänk på att köpa en bil som tydligt avviker från mängden. Köp en bil som är hel in och utvändigt. Ta hjälp av proffs som du inte kan BMW själv. Läs på vad som finns o kolla gärna i Tyskland för bilarna är bättre där men även lite dyrare. Bestäm dig för om du vill ha CSI looken eller den vanliga, det går inte att köpa orginal delar längre för att bygga om. Om jag ska rekomendera något så köp -93 och framåt. 840, 850 5,4 eller CSI. Alla manuella är mer unika än massan. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Tycker självklart att du skall köpa en manuell. Du får en helt annan upplevelse av bilen Lika självklart är V12, har ägt 840 innan och det är skillnad i känsla. Har inte hört att det skulle vara slut på M-paket till dessa bilar hos BMW. Köpte mitt 2011 och känner andra medlemmar som köpt 2012. Med vänlig hälsning Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Den blåa är mycket fin. Röd är också cool. Kan väl säga att det finns en jäkla massa saker att kolla på dessa bilar innan köp :), det finns en massa trådar om det, bla skapade av mig själv. Jag har exakt en sån som din sista länk, dvs blå med ljus klädsel, mycket snygg kombo!! Den blå lacken skiftar väldigt beroende på ljusförhållanden. Skulle dock aldrig köpa en E31 utan skinnklädsel, jag är förvånad att en sådan ens släpptes ut från fabriken. Skinnklädsel oavsett om det är den tråkigt svarta eller ljusgråa (som Alexander skrev) så ska det vara skinn i en sådan bil. Det är ju inte bara på sätena, det är ju även dörrsidor etc och ger en härlig exklusiv GT känsla! Sedan om bilen är lite äldre och det ljusgrå skinnet börjar bli lite nött, så hör det till på en gammal bil!!!!! Kallas charm. |
|
|
Tack för era svar. Jag har ju jagat ett tag och kommer nog fortsätta jaga. Det är inget jag behöver köpa igår idag eller imorgon. Utan när rätt bil dyker upp så blir det att handla. Jag har iallafall tänkt ha den många år framåt. Inte helt fel med en 2tons beemer 12a och rulla runt å vända huvuden med. :-) Jag är inte bäst i världen på att meka, men lite basiska kunskaper finnes ju. en CSi vore ju en dröm. men dem är ack så ovanliga Kommer nog krävas en manuell för jag ska handla. Det är en helt annan grej. |
|
|
Köp Bilsport nr 18- 2004, går att beställa från Bilsport. Mycket Att läsa. Lycka till. /T. |
|
|
Om du inte har tänkt dig en CSI för att den är för dyr, så råder jag dig att inte provköra en heller. Det är så sjukt beroende framkallande. Jag gjorde som du tänker, letade länge o provade olika varianter. Men tillslut så blev abstinensen efter M känslan för stor att motstå. Vist är en CSI något dyrare att äga. Men de jag varit o tittat på innan jag slog till var i bättre skick än många av de vanliga. Sen är många delar samma mellan modellerna så det finns sätt att komma runt med. Europ Meister medans jag letade bil så tänkte jag som du att man kan köpa ett M-paket om man inte hittar en med. Fick veta att BMW avsåg att slutleverera m-fronten, vingen m.fl, f.o.m 20130701 och att delarna bara tillverkas och lagerförs för skadereglering numera. Så nog är det slut på M-paket, men det finns kanske de som har kanaler in och kan köpa ändå. Förstår att BMW gör så bilmodellen är 20 år och ovanlig, o lagerplats är dyrt. /F1 |
|
|
Bilsport är beställd. =) Och ju mer tiden går desto mer sugen är jag på en äkta CSi. Jag trodde jag skulle nöja mig men njet. Nu är bara spana kommande året. hoppas det kommer nån till salu i vår ;) gärna tidigare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.