AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.749

E39 525d, läcker olja & vit rök

Ca
9
Carl_Malm
525d, -03, Touring, m57
Har sökt på forumet men inte hittat någon med exakt samma symptom som jag.
När bilen blir varm, så bolmar det ut vit rök ur avgasröret. När jag körde hem med bilen och det var mörkt ute, var det direkt pinsamt vid rödljusen då molnet som belystes av alla billampor täckte upp hela bilkön.
När jag sedan parkerade, märkte jag att det droppade olja under bilen. När jag öppnade motorhuven, hade olja läckt ut, så att där var olja uppe på motorblocket - och den främre tredjedelen av motorn (mot nummerplåten).

Innan detta hände, har bilen under ca två veckor ett par ggr klagat på att den ha för lite olja. Jag har då fyllt på någon deciliter. Bilen har aldrig tidigare "tagit" olja.

Dagen efter körde jag en sväng. Inte förrän bilen blev varm började den vita röken komma igen. Jag lyfte på motorhuven. Nu hade jag torkat av den gamla oljan som läckt ut igår, och ingen ny olja kunde synas. Jag lyfte på oljestickan medan motorn var igång, och ut sprutade olja. Körde hem igen, parkerade - och en pöl (ca 0,5l) olja droppade på marken (som jag såg först dagen efter).

Vad kan detta vara? Motorn låter och känns som om den går väldigt bra i övrigt. Har nu gått runt 25000 mil.

Allting blir dubbelt så effektivt om det privatiseras
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Igensatt vevhusventilation!!
Ca
9
Carl_Malm
525d, -03, Touring, m57
Ja, det tyder väl på det. Och i kombination med att ventilkåpspackning har gått?
Men att döma av andra inlägg i forumet så har de bilar med igensatt vevhusventilation en motor som går dåligt, felkoder mm. Inga sådana symptom har jag.

Allting blir dubbelt så effektivt om det privatiseras
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
mja, vit rök innebär ju inte per automatik topp/packning.. min avgaskylare sprack för en tid sen och vatten sögs in i motorn genom EGRen! rök som en skorsten!
Ca
9
Carl_Malm
525d, -03, Touring, m57
Allright, så i dag har jag mekat. Lokaliserade vevhusventilationen, vilken satt väldigt lättillgänglig på min bil (Precis vid spridarna). Och där satt ett filter. Oklart hur det ser ut när det är igensatt, men jag beställde ett nytt. Under tiden satte jag tillbaka det gamla som först fick ett bad i lacknafta.

Bilen går fortfarande inte helt 100, så jag misstänker att jag fått två bekymmer samtidigt, och att det höga oljetrycket nu är avhjälpt med vevhusventilationen.

Men intressant det du skriver 08976 om kylaren till EGR:en. Vilka symptom hade förutom vit rök? Körde just 1,5 mil med bilen. Tyckte att den rykte emellanåt, men inte alls som innan jag mejade med den. Eller i alla fall inte kontinuerligt, för när jag kom fram rykte den inte alls. Däremot kan den har känts som att den förlorat några hästkrafter? Något du märkte av?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Nej, kände inte att den tappade någon kraft. Men felet kom och gick precis som du beskriver. Sprickan i kylaren var knappt synlig så den släppte inte in vatten hela tiden, utan bilen rök lite när den kände för det..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.