AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.535

316ti n42 felkoder (P0139, P0140, P0366)

St
8
StrandPalm
316ti -02
Har spenderat timmar på detta forum och andra men detta blir mitt första inlägg. Min sambo har sedan några månader tillbaks en 316ti -02 som används som andrabil i familjen. Första BMW'n och det har väl inte börjat kononbra! Har följande problem som jag skulle önska lite vägledning i innan jag låter pengarna rulla på verkstan.

1. Två felkoder för vad jag antar är Lambda. 0139 och 0140. "O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 2) och "O2 Sensor Circuit No Activity Detected". Dessa går att nolla men återkommer inom någon vecka. Jag läser detta som att en Lambdasensor behöver bytas men blir inte riktigt klok på vilken. Är det nummer 3 på bilden: Länk

2. En felkod på vad jag tror är kamaxelgivare på avgassidan. P0366 "Camshaft Position Sensor "B" Circuit Range/Performance (Bank 1)" Någon som kan bekräfta att detta är avgassidan? Vad jag kan se är det samma givare på båda kammarna enligt: Länk

Jag har ingen CEL-lampa som lyser och när vi köpte bilen hade jag inget verktyg att läsa koder så koderna/problemet kan ha funnits med ett tag. Bilen har inga konstigheter för sig utan går som en klocka. Den är visserligen grymt slö men jag tror att det har att göra med modellbeteckningen på bagageluckan :-). Bränsleförbrukningen är stabil runt 0.8l/mil vid lite blandad körning vilket verkar vara normalt vad jag kan läsa mig till.

Vad tror experterna? Byta sensor och lambda och problemet är ur världen eller har jag ett annat problem och är dessa felkoder bara ett symptom på något annat?

Vill även passa på att tacka för den "hjälp" jag har fått hittils genom gamla trådar. Har med bra resultat avlägsnat passagerarairbag och ersatt med motstånd (BMW skulle ha ~8.000:- ), samt justerat in handbromsen med hjälp av informationen på detta eminenta forum!
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Byt lambda..

Steg två pröva å byt kamaxelgivare på avgas.. Men felkoden säger att den är utanför mätområde inte trasig... Skulle tippa lätt rappad kamkedja alternativt töjd kedja eller spruckna skenor
Om du är där och byter kamaxelgivarna byt båda när du håller på de kostar inte så mycket och när den ena går så går den andra ofta inom kort.
St
8
StrandPalm
316ti -02
Får helt klart byta lambdan och kamaxelgivaren och hoppas att det löser problemet. Är det inte märkligt att inte motorlampan/CEL lyser med tanke på felen?

Hur komplicerat är det att kontrollera hur det står till med kedjan? Att byta kedja är inget jag ger mig på men det skulle vara skönt att identifiera ev. problem innan man lämnar in bilen på verkstad. Bilen går dock fint och det är inget rassel från kedjan vilket väl brukar vara vanligt om man har problem?

Besiktning på onsdag och det lär väl bli tvåor på dessa felkoder... Då får vi se vad mer som behöver åtgärdas iaf!
St
8
StrandPalm
316ti -02
Ingen som har en åsikt om jag är på rätt spår när det gäller lokaliseringen av felande Lambda samt kamaxelgivare?
Om du har androidmobil så kan du ser lamdorna och fueltrim i appen tourqe om du köper en bluetoothadapter.
Om Motorlampan inte lyser och den inte drar mycket bensin så låter det som att du byter lamda i onödan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilket diagnossystem är felkoderna lästa i?

Det kan vara bra att använda ett lite mer advancerat system för att få ut felkoder i klartext och även köra en live-scanning så du ser hur olika komponenter fungerar när motorn är igång.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man kan åka ganska länge utan att motorlampan tänds vid vid felkod från Lambdorna. Dessutom är det tillfälliga fel glapp eller dylikt så kan det funka under vissa perioder och då förlängs tiden för motorlampaständning. En lysande motorlampa återställs och slocknar normalt om bilen har haft 3 st felfria körcyklar från start.
Bäst är ju att köra livedata på lambdorna från kall motor till den blir varm och se hur det jobbar och om någon avviker.
Skulle det tex läcka olja ned på avgassystemet så det osar och luktar ibland så får lambdorna felaktig (smutsig) referensluft och ger felaktiga värden pga detta. Och sätter då felkod.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
St
8
StrandPalm
316ti -02
Tackar så hjärtligt för alla svar! Fick en utläsning från lokala verkstan (Bosch):
2782 - Kamaxelns lägesgivare utloppskamaxel - orimlig signal
2721 - Lambdasond åldring (rad 1, sensor 2) - signal för låg

Jag använde Torque med en Elm-adapter för att läsa ut felkoderna tidigare. Har inte hunnit laborera så mycket med det men ska se om jag kan läsa ut lite data i realtid. Delorian - kan du delge lite mer info om vad mer specifikt jag ska titta efter i Torque?

Känns dock oavsett som att byte av Kamaxelgivare och Lambda står på dagordningen så snart bilen är besiktigad och man vet vad mer som behöver bytas så man kan göra en beställning på delar. Besiktning imorgon så då får vi väl kvitto på vad det är för gris i säcken som vi köpt...
Så du har tourqe och adaptern perfekt kan verkligen rekommendera att köpa fullversionen om du inte gjort det.

Lägg upp mätare för lamdasonderna du har 4 st ser ut så här.
Länk

Dvs 1x1 samt 2x2 och 2x1 samt 2x2 det betyder 2 främre samt 2 bakre.
Detta måste kolla när bilen är varm och graferna ska röra på sig mellan
0,1-0,9 volt
några kommer signalera mer än andra minns inte om det är fram eller bak men det viktigaste är nog att de rör sig relativt lika parvis främre vs bakre lamda

Du ska även kunna se en kurva i graping på lamdan och den ska pendla up och ned vartefter den rör sig från 0,1-0.9 volt

Lägg även upp mätare för Short fuel trim och long fuel trim.
Den visar hur mycket bensin som sprutas in och kan då ge en indikation på att bilen får er bensin Eller för lite luft.
0% är det ulltimata värdet 14:7
Och så här ser det ut när bilen är varmkörd och på tomgång.
Länk
Att den pendlar +- 3% är helt ok.

Viktigt är att man kikar på detta då bilen är varm för det är då lamdasonderna fungerar.
Så här ser det ut när den är kall värdet är rätt fast, detta sjunker vartefter bilen blir varm.
Länk

Har man en luftläcka så brukar stft värdena ligga pumpa fram och tillbaka trots varm motor min pendlade mellan +5 till +15% det förklarade också varför bränsleförbrukningen gått upp enligt färddatorn.
Nu tror jag inte ditt problem är tjuvluft men alltid bra att kontrollera dessa värden.

Jag hade väntat med sonden om värdena pendlar mellan 0,1-0.9v då fungerar dom,byt givaren först radera sedan alla koder och kör ett tag.

St
8
StrandPalm
316ti -02
Har labbat lite med Torque och tycker att värdena ser normala ut såvitt jag kan avgöra. Sambon var med bilen till besiktningen idag, där den gick igenom med beröm godkänt och kommentaren "här var en bil som har tagits väl om hand". De läste inte ens av felkoderna tydligen...

Så nu har jag lagt en order på på lite serviceprylar och kamaxelgivare så ska bilen få lite kärlek i jul.

Tackar igen för all hjälp. Återkommer efter byte av givaren.
Er
692
ErikThörn
Står ju klart och tydligt att kammen är inte där den bör vara! Inte sensor fel utan värde utanför tolerans. Antingen står kammen fel alt så e vanosenhet eller magnetventil def
Vad får dig att vara så säker?
Er
692
ErikThörn
Jobbar på bmw. Mycket vanligare med kamkedjerapp å spruckna plastskenor å trasiga vanosenheter på dessa bilar än de e med kamaxelgivare
St
8
StrandPalm
316ti -02
Erik - Givetvis kan det vara så. Har googlat en del och läst om en hel del fall med trasiga kamaxelgivare som gett denna felkod och med tanke på att det rör sig om några hundralappar och ett relativt enkelt handgrepp kan det vara värt att testa ett byte innan andra tyngre ingrepp som jag inte har kunskapen att utföra och således kommer kosta avsevärt mycket mer.

Är det vanligaste att kedjan rappar på avgas- eller insugskammen?

Har läst att det finns en uppdaterad kedjespännare. Kan man på något sätt identifiera okulärt huruvida den är bytt eller inte?
St
8
StrandPalm
316ti -02
Tyvärr hade Erik rätt i att byte av kamaxelgivare inte kommer ge något. Felkod återkommer trots byte så nu är det väl bara att bita i det sura äpplet. Ett par frågor har jag dock fortfarande:

1. Vad bör man räkna med i arbetstid på verkstad för att kontrollera/justera kamkedjan rätt samt byta spännare och skena? Delarna har jag koll på vad de kostar men skulle vara bra att veta vad som är rimlig arbetstid när man pratar med verkstaden.

2. Vår bil har den gamla kamspännaren vilket i sig talar för att kedjan har hoppat antar jag. Om jag skulle byta denna och köra på utan vidare åtgärd - vad skulle vara det värsta som kan hända? Bilen går ju bra...

God fortsättning och tack för all hjälp!
St
8
StrandPalm
316ti -02
...och fråga nummer 3: Bör man lämna detta till en BMW-verkstad? Kan dessa elektroniskt diagnosticera en rappad kedja eller ev. vanosproblem utan att börja riva? Jag har en vän i bekantskapskretsen som driver en allbilsverkstad som jag tänkte lämna till men funderar på om han kanske har sämre förutsättningar att lösa problemet snabbt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag skulle börja med att byta spännare och köra vidare om bilen går perfekt för övrigt. Dessutom sätta tillbaka den kamsensor som var där innan. Om du nu inte köpte en BMW original förstås. Och se vad som händer. Möjligheten kan ju vara så att den gamla kedjespännaren gör att kedjan flexar för mycket vid start så felkoden kommer därav. Normalt sett så brukar inte motorn gå helt perfekt om den kuggat över.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.