AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.133

Adaptiva kurvljus det bästa jag valt till :-)

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Måste bara säga att dom adaptiva kurvljusen som jag valde till min F11 jag hämtade i veckan är jag grymt nöjd med.

Funktionen med helljuset som inte släcker vid möte eller när man kommer ifatt en annan bil utan bara flyttar sig ut i kanten eller som vid möte så släcks bara vänster helljus så man fortfarande ser sin egen vägbana bra.
Och att man kan se eventuella djur i vägkanten.
När man kommer ifatt en bil så särar helljuset på sig så man får grymt bra sikt strax utanför vägbanan framför och bredvid bilen framför.

Helt sjukt bra detta. Den släcker och tänder och styr ljuset så man har optimalt ljus på så mycket yta som möjligt hela tiden :-)

Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Grymt! Bländar man inte mötande eller framförvarande??
Jag menar, visst svänger den undan ljusbilden men den pumpar ändå ut rätt mycket ljus... ;-)
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Roligt att du är nöjd och att det fungerar bra. Det är en grym funktion som även finns på t ex F3x. Har diskuterats i andra trådar och tråkigt att det inte är helt tydligt från BMW vad som gäller. Många verkar tro att det här är unikt för LED-ljusen. Det finns andra fördelar med LED men just den här funktionen är väldigt likvärdig för adaptivt xenon.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, basfunktionen är densamma, oavsett Xenon och LED. Lustigt nog har BMW varit väldigt förtegen om just denna finess på de adaptiva Xenonljusen, därav den sena och sega reaktionen från några av oss (däribland undertecknad, måste jag erkänna).

Men som Craile skriver - visst är det en kanonfiness - speciellt för oss här uppe i Norden som använder helljus betydligt mer än söderöver.

----
BMW CS/SC #6212
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Narvselius: Det är tråkigt att man ska behöva vara väldigt intresserad, som vi här på forumet för att man ska kunna veta vad som gäller. Kan tänka mig hur många det är som kanske missar att lägga till de adaptiva ljusen. Passar på att tacka dig och alla andra på här underbara forumet.

Har valt Night Vision och LED på en F11 som vi beställt. Upptäckte precis att man missar Dynamic Light Spot funktionen om man valt m-sport. Samma sak med kö assistenten som ingår i Driving Asisstant Plus, den får man inte om man valt x-drive men priset är detsamma. Det är inget som min säljare upplyst om. Tråkigt och funderar nu på att välja bort m-sport.
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Någon som vet om det är samma funktion på X3 F25, jag har en beställd men det verkar som om dom adaptiva lysena bara fungerar i kurvor inte mot mötande bilar
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Synd bara att funktionen inte fungerar när man har dimljus på...
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Det jag märkt på min F30 är att lastbilar ofta blinkar när kärran bara vrider ut helljusen samt att den har svårt att blända av vid körning med mitträcke/vajerräcke. Har ni samma problem? Annars en sagolik funktion...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.