|
|
|
|---|---|
Zobbe |
Jag ska ställa av bilen till hösten/vintern, och undrar bara vad man ska tänka på? Måste garaget vara tempererat? Om inte, ska jag montera bort batteriet? o.s.v..... |
BeeMWe playboy |
Mm ta bort batteriena. Har du ett temperat garage slipper du fukt som skulle kunna göra skador på bilen. Ställ upp bilen på pallbockar, på detta vis slipper du att fälgarna blir ojämna. Smeta på fett på möjligt krom och på d ställen som det finns tydningar på rost elelr vanliga bmwrostställen. Veva ned rutorna en bit för bra cirkulation i bilen (risk för att råttor kommer in dock) Är det kattjävlar som gärna går på tak eller huv lägger du på något skydd på dessa(eller elför hela bilen ;) ) Komme rinte på något mer direkt nu... |
frazze |
Lärarpöjken: Det där med fälgarna..var intressant..kan Du utveckla det mer ingående (ojämna.) Förmodar att du menar om bilen är garagerad..utan däck Då.....? Det som kan hända är väl att man kan få "SULA" på däcket...om den ej rullat på länge. frazze |
BeeMWe playboy |
Fälgarna ändrar form om d står länge i samma läge(ännu mera om det blivit punktering). Man märker att det vibrerar i låga farter om så hänt. Jaggan stod avställd ett tag och det hände så på d fälgarna. Bjudkolainen in da houseilinen! Papa Oom Mom Wow!!! |
Zobbe |
ok,,, jag funderar nog på att låta den stå i varmt garage med batterier i och utan pallar. Och sedan glida ner var tredje vecka och köra en liten sväng typ 20min eller så. Utan batteriet funkar ju inte larmet och vet i sjutton om stereon går igång sedan utan diverse koder. Borde funka eller? |
BeeMWe playboy |
Det låter vettigt. Papa Oom Mom Wow!!! |
|
Zobbe: Det finns mc-laddare som ger ca. 1Amp koppla in en sådan så skall det räcka som underhålls laddning. Kostar ca.150kr 220Volt. Men det är inte fel att starta upp bilen några gånger och låta motorn gå en stund. |
|
Zobbe |
Tack för tipset Urslund. Jag vet inte än om det kommer finnas el i det garaget som jag kommer att hyra, plus att jag har hittat 3 batterier hittintills i bilen (vanliga + 1 ovanför varje bakhjulhus), så det blir nog för krångligt. Men tack ändå... |
|
På min E34 sitter batteriet under baksätet men jag har även en pluspol i motorrummet som används tex. vid starthjälp. Om du har liknande pluspol i motorrummet på din så borde alla batterier vara paralellkopplade(tror jag)över denna pol, då kan man koppla laddaren där. Jag läste oxså i något inlägg någon gång att batterierna vid hjulhusen inte var inkopplade. Kanske någon kan detta bättre än jag. |
|
Zobbe |
Batterierna vid hjulhusen är märkta EDC och det är den elektroniska skiftningen mellen sport o komfort dämpning, så de borde ha nåt med det att göra. Men det är bara en gissning,,, Fan det skulle finnas lite mer utförlig instruktionsbok! |
|
När du motionerar bilen, sätt även igång AC'n, den lever längre om den får motion. OBS, sätt igång den redan innan du backar ur garaget, den slår av vid +6 har jag för mig. mvh /B |
|
Axel |
3+ slår den av på.Har du ej AC är det bättre att slå en liten skvätt olja i varje cylinder och låta bilen stå hela vintern.Om dumåste köra den för ACen skull var noga med att köra den riktigt genomvarm för kondensen skull. R6 är bäst |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.