|
|
|
|---|---|
|
Hej, För ett tag sedan så satte jag ut en annons på här på Autopower där jag söker ett par backspeglar och dörrhandtag till en e23. Efter ett tag så kommer ett svar med bild på en e23 spegel från en som säger sig ha ett par. Han kallar sig dennis d och använde adressen power101@live.se. Vi kommer överens om 500:- för paret inkl. frakt. Jag sätter in pengar på hans konto och några dagar senare så dyker ett paket upp. Gissa om jag blir förvånad när det innehåller endast en spegel som inte är till en e23 och som dessutom varit trasig i leden men är lagad med något typ silicon. När frågar vad som hänt så får jag endast kommentaren att, "Vad är som är trasigt det får du ta med posten då ?det du hsr fått paket" "Du har fått paket i tisdags hur kommer det sej att du medelar på söndag du har förstört den inga garanti från mej du får jaga leverantörer." Inte en enda kommentar om att det inte är ett par och att det är till fel bil. Efter lite efterforskning från min sida kan jag konstatera att bilden han skickade är tagen från Bildelsbasen, så lättlurad var jag. Jag har köpt många bildelar på nätet via Autopower, Blocket, Tradera mm. och har faktiskt kännt mig ganska säker inom veteranbilshobbyn men det är tydligen så att skubbet kommit hit också. Jag hoppas att detta kan hjälpa någon annan att inte bli lurad. Jag har också gjort en polisanmälan så vi får se om det leder någon vart. Johan | |
| Nu var det inte mycket pengar det handlar om men betala aldrig i förskott, använd dig tex av internetgirot går de inte med på det så är det garanterat något lurt. | |
|
Jo det är sant, det värsta är att jag själv var ute på Bildelsbasen tidigare och tittade efter backspeglar, och när jag nu tittar igen så kan jag konstatera att jag borde reagerat på bilden han skickade, jag hade ju sett den innan, men jag blev väl för upphetsad av att få köpa ett par speglar. Men som sagt denna gång var det endast 500:-, men svara mig varför skicka en trasig spegel till en annan modell istället för att behålla alla 500:- när han ändå skulle bedra mig? Johan |
|
| Trist historia. Man slutar aldrig att förvånas att det finns folk som är beredd att smutsa ner sig för istort sett småpengar. | |
|
Använd Blockets tjänst Blocketpaketet. Kan användas även om du faktiskt inte köper varan på Blocket. Du betalar när du hämtar ut paketet hos ombud och har 24 timmar på dig att skicka tillbaka paketet om något är fel. Som ett postförskott men du får titta i lådan också. Internetgirot är nerlagt numera. ------- //Lövet |
|
|
Jag misstänker att anledningen, eller hans tanke, till varför han valt att skicka en spegel är att det nu inte är frågan om bedrägeri då du faktiskt fått varan ni pratade om, d.v.s nu är det inte frågan om bedrägeri längre utan det blir istället en tvist av detta. Jag vet dock inte hur det ser ut när du endast fått hälften av överrenskomna varor. Jag är dock tveksam till att polisen gör något åt detta. Jag rekommenderar dig att istället gå till kronofogden och försöka få tillbaka hälften av pengarna den vägen då du endast fått en backspegel av två. Du har rätt att kräva honom på kostnaderna som fogden tar ut samt ca 300kr för det arbete som detta kostar dig. D.v.s om det går igenom så bör du stå på plus minus noll. Kul att han skriver att du ska jaga leverantörerna. Det är ju han som är leverantör och posten i detta fall är speditör =). There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Surt - tydligen har skubbet som du säger det hittat till veteranbilshobbyn också. Det är som Mats skriver förvånande att det finns folk som smutsar ner sig för fickpengar. Det enda tips jag kan ge dig är att öva dig på tyska (annars så finns ju Google Translate) och handla på tyska E-bay istället. Dels finns där hur mycket som helst till gamla bilar och själv har jag i snart två års tid handlat där med mycket gott resultat: Leverans sker alltid på eller runt utsatt datum, kvaliteten har ALLTID överensstämt med den annonserade, eventuella skador/slitage har varit mycket noggrannt belyst redan i annonsen och så vidare. Dessutom finns det ju ett utomordentligt bra betygssystem på E-bay om du mot förmodan blir lurad. |
|
| Nog är det bedrägeri alltid, även om köperen förvisso fått en backspegel är den ju inte alls vad han räknade med (plus att det inte är ett par, utan enbart en backspegel). Men det är ändå ett soklart fall av bedrägeri. Ur den vinkeln hade han lika gärna kunnat skicka en banan... Men jag håller med om att det är mycket underligt att han skickade något alls, hade det inte varit lättare och bara säga att det kom bort i posten? | |
|
Följande blir resultatet när jag sökte på BMW E23 rückspiegel på ebay.de; de övre är relevanta, knappast de undre. Länk Observera att de även har husvagnsspeglar i original! Lycka till! |
|
|
Börja med att göra det enkelt och spara tid. Skriv ett mail att du inte går vidare om han sätter in 500kr på ditt konto annars blir det polisanmälan och kronofogden. Om du nu väljer att maila honom med ovan info så är det ocskå viktigt att du gör det du säger att du ska göra annars blir det tomma hot och det gynnar honom när han ska lura andra. |
|
|
Det är ju klart det är solklart fall av bedrägeri - han har ju från börjat föresatt sig att inte leverera den vara/tjänst han utger att han skall leverera, så han hade ju precis lika gärna kunnat skicka en banan. Dock skickade han väl en backspegel för att han skall kunna försvara sig med att "då måste han ha missförstått vad jag hade att sälja" och eventuellt klara sig undan ett bedrägeri den vägen för då kan ju köparen genast hamna i ett läge där han måste kunna visa vad det var han förväntade sig att köpa. Då hamnar man ju genast i en bevisproblematik som gör att bedrägeriet genast blir svårare att styrka. |
|
| Det ringer en klocka tror någon annan här på forumet råkade ut för samma sak. | |
|
Klart man kan göra en polisanmälan men det kommer med största sannolikhet inte att hända något... har man tur så blir det till slut en rättegång (om tillräckligt många anmält) och då kommer det att visa sig att det inte finns några tillgångar så några pengar får man inte. Kronofogdebevakning får man ju gratis i ett år, sedan får man börja betala för det... inte riktigt värt det för småpengar. Har själv råkat ut för detta (inte bildelar men ändå) och den killen fick villkorlig dom då han var så ung. Det var ju bara andra gången han blev dömd för detta så det kan man ju förstå... (ironi). Under tiden det var rättegång så hade han nya annonser ute så man kan ju säga att han lärde sig sin läxa: det är bara att köra på. Några tillgångar hade han förstås inte så några pengar tillbaka såg jag aldrig röken av. Det är vid sådana tillfällen man funderar på "Baltic Inkasso" eller kanske någon motorcykelgruppering... ;) Sedan tycker jag inte man kan säga som så att om en säljare inte vill använda "Blocketpaketet" så är det en skummis... jag skulle nog aldrig använda det som säljare. I alla fall inte om jag skulle sälja något som är ömtåligt. Vad hindrar köparen från att: 1. om han ångrar sig; hävda att det han köpt inte fungerar (kanske då även har sönder prylen för att "bevisa" det) 2. om köparen efter uppackning råkar ha sönder prylen så kan han bara hävda att den var trasig från början Någon måste alltså lita (blint) på den andra när man handlar på distans. Varför skulle en säljare lita på köparen mer än vad köparen skulle lita på säljaren? |
|
|
Köparen får inte tillbaka pengarna om säljaren inte godkänner returen. Dvs, du kan inte skicka tillbaka något som är trasigt och sedan förvänta dig att få ut pengarna. ------- //Lövet |
|
|
Då förstår jag inte vitsen alls... så var det med gamla internetgirot i alla fall, har inte satt mig in i det nya. Vad händer då, om ingen godkänner leverans eller retur? |
|
|
Det är väl helt perfekt att säljaren måste godkänna returen så köparen inte kan skicka tillbaka en tegelsten och hävda att han inte fått någon vara? Skickar köparen tillbaka en trasig vara och säljaren hävdar att den var hel vid leverans blir det en tvist som avgörs först av DB Schenkers kundtjänst och om de inte kan komma fram till en lösning så blir det tingsrätt. Internetgirot är nedlagt och har inga likheter med Blocketpaketet så jag vet inte vad som gällde då. ------- //Lövet |
|
| Sidär, lite förändring. Dock inget jag skulle hoppa på som säljare i alla fall. Antagligen inte som köpare heller. Vad kan kundtjänsten tillföra? Känns som att det lär hamna i tingsrätten i alla fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.