AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.608

Köpa E70 - läge nu eller ska man vänta?

Hej,

Funderar på om det är läge att klippa till på den E70 nu/snart i och med att ny X5:a släppts... Eller är det för tidigt? Vill ju inte ha en nybilsnedgång i pris på en 2 år gammal bil pga modellskifte.

Låter kanske som förnekelse, men jag gillar E70 bättre än den nya. Sen gillar även min plånbok E70 bättre... det ska ärligen framföras.

Hur skiljer sig omkostnader/ägandekostnader på en E70 jämfört med E61/F11 exempelvis? Tänker främst på service, reparation osv? Ngn som kan ge lite fingervisning? Är det väldigt mkt dyrare? Jag inser givetvis att däckkonto samt bränslekonto är uppenbart dyrare...

Ngn som har några väl genomtänkta reflektioner kring detta?

Rullar just nu i en Mazda6 (iofs av senare tappning)... så jag hoppas att ni inser att behovet börjar bli akut!

Så, E70 4,0d 2010-12. Now or never? (or later kanske?) :)
Givetvis kommer en E70 vara billigare om några månader, några år, men det gäller ju i princip alla bilar eftersom bilar tyvärr sällan stiger i värde. Men du får ju då även en äldre bil som i sin tur kan få ett högre service- och reparations-konto.

X5 är en populär modell och har historiskt tillhört de BMW modeller som hållit värdet bäst. Flera av de E70 som nu annonseras (har främst koll på -08-09 eftersom jag själv snart skall sälja en sån) försvinner relativt snabbt. Givetvis skiljer det sedan från objekt till objekt, mil, skick, utrustningsnivå osv.

Är du intresserad så skulle jag scanna marknaden och se ut några intressanta ex och sen jämföra priser med vad de har för spec, mil, historik och skick.

Givetvis kommer någon säkert svara att priserna kommer "dumpas" på E70 eftersom nu F15 lanseras, men steget prismässigt från E70 årsmodell -10 till en ny F15 är tämligen stort, samt det ökade utbudet som kommer genom att en del byter från E70 till F15, sugs även upp pga att E70 kommit ner i pris och tilltalar nya målgrupper.

/Anders
Verdi
Visst är det så Anders. Det skiljer mycket. Men det är fortfarande mycket pengar. Folk vill inte betala en halv miljon för en bil om den ser gammal ut. Även om motsvarande F15 kostar nästan dubbelt så mycket.

Vänta 6-12 månader så är det nog helt andra priser. När F15 blir vanligare ute på vägarna och kanske även börjar komma som begagnade så går det nog fort utför även om de hållit värdet bra hittills.

Tyvärr kommer även ditt sug efter E70 att minska om du väntar ett år. ;-)
Jag har svårt att tro att ex. vis en sån här Länk kommer att tokrasa i värde. Vet för övrigt inget om just denna bil, den är lite väl billig tycker jag, säkert en import men ändock. Är den juste är det väldigt mycket bil för pengarna tycker jag. Väntar man så får man iofs säkert en billigare bil (det får man ju även om man skulle köpa en F11, F31 osv, en ett år äldre bil är i princip alltid billigare). Det viktiga när man köper begagnat är ju främst att hitta en så bra bil som möjligt för pengarna. Dessutom glömmer man ju ofta att även din nuvarande bil sjunker i pris när du avvaktar att köpa en ny...

/Anders
Jag tror Inte E70 kommer rasa på ett par år.. Hade en E60 (2006) förut och blev varnad ett X antal gånger att den kommer rasa när F10 kommer. 2011 Sålde jag E60n och då hade inte raset infunnit sig. Tycker faktiskt att E60 håller sig bra ännu, ska man ha en skapligt utrustad F10 (med M paket) så är ju priset fortfarande en bit över 300 000, mycket pengar för en 3 år gammal bil för många..

Det som slagit mig angående F15 är att den är rejält mycket dyrare än E70 som ny. Billigaste F15 jag sett ligger på strax under 800 000...

Köp en E70! Riktigt snygg kärra som dessutom får mycket skryt från min BMW meck. Han sågar förövrigt F10/11....
Iggeman: Om man bortser från den höga rabatten på E70 under sin sista tid så är ju F15 faktiskt billigare än E70.
Aha, har inte byggt ihop någon på BMWs hemsida ännu.. Bara sett de som kommit ut på blocket och de har legat runt 800'.

Ska bygga ihop en o se! :)
Som jag nämnde ovan så är X5 en mycket populär bil även begagnad. Jag tog en X5 3,0 SD M-sport -08 i byte när jag sålde min förra M50d i oktober. När jag fick min nya X5 i förra veckan så satte jag ut annonsen på denna bil i måndags och den blev publicerad 07.29. Kl 08.33 fick jag första mailet och den killen hämtade bilen igår kväll. Har aldrig varit med om snabbare och smidigare försäljning och fick även ett bra pris. Den var iofs 7-sitsig med individuallack och mkt utrustning och lite unik på det viset. Så nog håller X5 sitt värde mycket bra! Priset blev knappt 40% av det som jag beräknar var nypriset för knappt sex år sedan.

/Anders
Anders: du som köpt och sålt en del E70 - vilken kundkategori tilltalar den idag? Är det privatpersoner eller efterfrågas bilar som inte är momssmittade?

Verkar vara ett sjukt sug efter X-modeller med diesel, min X3 gick också omgående så fort den kom ut på annons.
Kristoffer det är enligt min uppfattning "vanliga" människor med familj dvs med några barn. Min X5 hade jag iofs kunnat fortsätta leasa från föregående ägare men jag bedömde att det inte är troligt att nästa ägare vill leasa en snart sex år gammal bil. Däremot en bil som är ett eller ett par år gammal så är det ofta ett mycket starkt önskemål att kunna leasa den. Ofta egna företagare som köper dessa bilar på firman. En ett eller ett par år gammal X5 som är momssmittad är väldigt mkt svårare att sälja, men det gäller ju även F11-or. X-models (inte Efva Attlings gamla grupp :-)) är som sagt mycket populära och jag tror faktiskt ännu att de är dessa modeller som har bäst andrahandsvärde i BMW-s modellprogram.

/Anders
Tack för svaret - jag går lite och funderar på en bruksbil och har mina funderingar...den har ju utrymmena och framförallt komforten som X3 saknar.
Ja min X3 var såld på 35 min sen annonsen kom ut, priset var förvisso bra, men inte orimligt. Just nu säljer nog awd bilar bättre med tanke på årstiden - men det är en gissning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.