AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.568

Laddning från cigg-uttaget

ce
64
cederborg
M135iX-13
Är det någon som vet vilket ström cigg-uttaget lämnar? En iPad behöver ex 2,1A för att ladda optimalt. Delar man cigg-uttaget med en USB förgreningsplugg (för t.ex. två telefoner) så blir effekten hälften. Någon som vet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det brukar vara högt säkrat> 25A åtminstone på E46 dessutom grövre kablage än normalt brukar kunna vara 2 uttag på en touring tex som går på samma säkring (uttag i lastutrymmet) Så kolla vad det är säkrat med så vet du vad det bör kunna belastas med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer som hasso säger - brukar vara högt säkrat.

På min gamla E30 323i -85 är det säkrat till 30A.

Men var uppmärksam på vad stickkontakten klarar av, vissa stickkontakter som man köper löst är bara specade för tex 8A, ibland ännu lägre.

Hade en liten incident för länge sen då jag hade en hel del testutrustning (12VDC => 220VAC converter, laptops, mobilladdare) inkopplad under en längre tid. Man låg en bit under 30A så säkring och bilens kablage var det inga problem med.
Men stickkontakten var bara specad för typ 5A eller liknande, så mittenstiftet blev så varmt att plasten smälte runtomkring och till slut så nuddade plus och minus varandra i stickkontakten och det blev kortslutning och säkringen gick såklart.
Slutsats : En kedja är inte starkare än den svagaste länken.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag upplever, helt subjektivt, att min mobil inte laddas lika bra i bilen som i vägguttaget - vet att vissa mobiler inte laddar lika snabbt med icke-orgnal-laddare men upplever även med orginalladdare att det går långsammare via 12V DC uttag jämfört med 230V AC.

Har kört laptop, mobil och DVDspelare på samma uttag i E46touringens främre 12V uttag (grenjack) men mätte iofs inte hur mycket det verkligen laddade men alla prylar indikerade laddning.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hur snabbt din mobil laddas har inget med 230 eller 12v att göra, det beror på laddaren man sätter i uttaget och ibland även den för klena sladden.

30A i ett ciguttag tycker jag låter som en säkerhetsrisk!
Har även råkat ut för det med konvertern, inga problem med kablaget dock gick strömmen helt plötsligt, kontakten var mjuk som varm kola.
Köper man en konverter av billiga sorten så ska man byta pluggen.
ce
64
cederborg
M135iX-13
Och, om vi utgår ifrån att era gissningar stämmer (att själva cigguttaget lämnar >25 Ah), då menar ni att nästa steg är att veta vad själva pluggen man stoppar i cigg-uttaget lämnar ut till USB-kontakterna som sitter på pluggen?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, och det behövs inte mer än 2A från cigguttaget även för en rejäl mobilladdare.
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
I min E61 är uttaget specat 200W, ger ca 16A.

Min iPad laddare ger 2.1A vid 5.1V, det är inte ens 1A vid 12V.

/chni
Jag har jobbat en hel del med cigguttag och dess problematik under mer än 30 år... Allra först måste man förstå att uttaget aldrig någonsin varit designat att fungera som ett uttag att plugga in kontakter i... Det är optimerat för en ciggtändare, med en bimetall i botten som griper tag ganska kraftigt tag om ringen längst fram i tändaren.
När spiralen glöder och värmer upp bimetallen utvidgas denna och släpper taget varvid tändaren poppar ut. Strömförbrukningen i glödspiralen är inte liten, oftast runt 100-150W därav dimensioneringen av säkringen osv.

Nu är det ju så att det finns 1001 olika tillbehör att plugga in i hålet där ciggtändaren skall sitta, och bara ett litet fåtal har en design som tillåter mer än några få amp strömuttag. Ofta finns det en inbyggd säkring i pluggen om det är någorlunda väl designat, och någon säkerhetsrisk just där skall det inte finnas.
Men att bara trycka en pinne i mitten lite löst mot bottendelen (pluspolen) i cigguttaget skapar ofta problem, spänningsfall med påföljande uppvärmning osv. Några få stickproppar har en riktig metallring som klickar fast ordentligt i bimetallen i uttaget och kan då tillåtas ta ut lite högre ström.
Dock skall man aldrig tro att DC/AC-invertrar på 50-100W eller kraftiga strålkastare osv är nyttigt att koppla in i uttagen, det blir problem förr eller senare, i värsta fall brand...
Det finns speciellt dedikerade kraftuttag för strömkrävande produkter. t.ex den 13mm plugg som oftast kalla Hellakontakt. Kolla i vilken lastbil, arbetsfordon, militärfordon, båt osv som helst, man har alltid denna kontakttyp där man skall jobba mera "seriöst" med elutrustning.

Småpluggar för USB-laddning är ofta specade för 1 eller 2A max i USB-uttaget, motsvarande 5-10W, dvs mindre än 1A på 12V-sidan eftersom det sitter en switchande omvandlare inne i pluggen. Det gäller att räkna rätt med strömmarna, bättre är att omvandla allt till effekt (watt) så blir det rätt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.