AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
662

för mycket färg på stenskottet

Tja!

Råkade få ett litet men ack så fult stenskott på motorhuven när jag var på semester nere på kontinenten. Applicerade därför lite färg på stället men desvärre ser det nu ut än värre än tidigare. Det blev en liten nät färgbula på motorhuven då jag lyckades lägga på för mycket färg där. Finns det en möjlighet att lösa upp överskottsfärgen utan risk för att resten löäses upp på kuppen och applicera färgen på nytt?

Tacksam för svar

/Dominik

'Respect is something one earns not get'
Ja du kan lösa upp färgen med t-röd, lacknafta eller liknande. När du lägger i färgen så skrapa överflödigt med tex en gummiskrapa, på med klarlack och polera sedan ner bulan. Du kanske bara behöver polera bulan du har. Är det allt för mycket så våtslipa med 2000 papper först. Har gjort liknande med mycket gott resultat. Lycka till!

MrMonzen
OKI, men löses inte lacken runtomkring om jag applicerar T-Röd eller liknande på stället med för mycket färg?

/Dominik
Nä det ska det inte göra såvida det inte är nylackat.
Lack behöver en hel del tid på sig för att härda så orginal lacken lär vara härdad men inte lagningen.
Lackstiften är ej lika tåliga som orginallacken, klarlack kan bli värre.

MrMonzen
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Precis som monzen sa så är det ingen härdaare i lack sitftet men på orginal lacken...Prova att Rubba och sedan polera så borde det bli i samma nivå sen..

Länk

*Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel*
Kan ni bara förklara det lite närmare för mig ang. rubbning och polering?

Har en oscilerande polermaskin som jag kört några gånger med over ovannämnda gupp (med Sonax Bilpolish) men denna verkar inte ha minskat något på sin höjd. Vad är rubbning och hur handskas man med det?

Dominik
Rubbing är lite grövre och man bör vara försiktigare.
Körde med Våtslip först, sonax rubbing och slutligen sonax polish...det blir matt av rubbingen därför måste man polaera efteråt. Är det inte för stor bula går det att rubba.

MrMonzen
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan.

Använd en liten kork-klots typ 2x2 cm, slipa med 2000 våtslip tills bulan är borta, polera sedan..enkelt och bra! :O) (under förutsättning att färgen härdat)

Mvh
Skalman

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skalman, mannen som gav bilrekond i sundsvall ett ansikte:))
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.