|
|
|
|---|---|
|
Hej, har nu kört en hel sommar med JOM coilovers till min touring, har inte gått helt smärtfritt, men inte helt åt skogen heller. Tycker dämparna är alldeles för hårda för att vara bekvämt att åka med. Coilovers till touringmodellen är ganska svåra att få tag på, då nivåregleringen bak försvårar saken ganska så mycket. Vill ju helst ha kvar nivåregleringen, ganska smidigt att sänka den med datorn här hemma. Har kollat på den lite dyrare varianten av coilovers, men då är de ju tyvärr hela kit och inte sugen att betala 10k för 4 dämpare, sen bara kunna använda två av dom. Så är de någon av er som vet om de går att köpa coilovers endast fram till touring, förutom JOM eller ta technix? Mvh Robin | |
| Hur lågt vill du åka? Tänker du åka "slammed" måste nog coiloversen vara hyfsat stenhårda, annars kommer det skrapa istället... Nöjer du dig med typ 60 mm sänkning kan du ju istället köpa sportdämpare av bra kvalité från Bilstein/Sachs och sänkningsfjädrar till det. Då bibehåller du viss komfort och får bättre väghållning! | |
|
Kan visa en liten bild på hur bilen är i dagsläget med sänkningen : Länk lägre än så skulle ja nog inte kunna tänka mig att åka just nu. Bilstein eller sachs skulle kunna vara ett alternativ isånafall, men de ja vill ha helst är ju lite bättre väghållning, och dämpare med justerbarhårdhet, samt att kunna höja den när man vill. Visst är inte JOM dämparna helt borta med väghållningen, var ju rena lyxen jämnfört med mina org M sport dämpare som var mjuka som smör och totalslut. De ja är lite rädd för är när bilen ska ut på annons och vissa folk har inte allt för positiv syn på just dessa coilovers. Är det nån större skillnad på sachs/bilstein? |
|
|
Bättre väghållning, på vilket underlag? Stötdämpare/fjädrar måste ju anpassas efter vägen, annars blir det ju värdelöst. Det är snyggt med en låg bil. Men vad gäller väghållning så kan en supersänkt, stenhård bil bara prestera på helt slät asfalt. All annan väg är den värdelös på. På vanlig svensk asfalt - som har skarvar, sår, smågropar etc i asfalten - så gissar jag att din bil mest studsar fram istället för att ha bra väghållning? Kommer du fort i en kurva och kör över en skarv så tappar den vägkontakten och hamnar i diket, med risk för personskador. Betydligt sämre väghållning än en bil med original dämpare och fjädring. Och noll komfort dessutom, utöver den dåliga väghållningen på vanliga vägar? Dessutom, du nämner att ha ut bilen på annons. Inget illa menat, men vem tror du köper in bil som är stenhård och ligger på backen? :) Det gäller att hitta ngn som är lika "tokig", som uppskattar en bil med obefintlig komfort och usel väghållning. Men låg, för det är ju rätt tufft - det håller jag med om. Jag har erfarenhet av Bilstein B8, Sachs Advantage/super touring och Bilstein B4. M5, 540 och 528. Så här ser min 540 ut med 30 mm sänkning: Länk För bästa väghållning med bibehållen komfort på svenska vägar. så skulle jag rekommendera Eibach krängningshämmare fram och bak, 528 har alldeles för klena krängningshämmare, enligt min mening. Eibach sänkfjädrar (30 mm) och antingen Sachs advantage/super touring eller Bilstein B8. B4 är mjuka som original, vilket sannolikt är alldeles för mjukt för dig. Det som skiljer min M5 från 540 är i första hand grövre krängningshämmare. Man upplever att M5:an "ber" om att köras fort in i kurvor, för den kränger mycket mindre än 540. Och 528 har ännu mjukare krängningshämmare än 540. Mjuka krängningshämmare går fetbort, enligt mig. :) Vilka stötdämpare man vill ha är en smaksak; både B8 och Advantage är sannolikt mycket mjukare än din bil som förmodligen är stenhård idag. Själv tycker jag Sachs Advantage/Super touring är klockrena (de är som M-sport original -- komfortabla, men inte mjuka) Jag har en uppsättning B8 som är körda 20 mil till salu. De satt på min Touring med nivåreglering, men jag tyckte de var lite för hårda personligen. Hör av dig via PM om du är intresserad. |
|
|
Som ja bor nu, så är vägen som du beskriver, lite gropig här och där. Bilen är ju inte direkt stenhård, och på backen ligger den inte direkt, tror bilden ja skicka kan ljuga för ögonen lite :) Väghållningen är ju inte helt bortkastad direkt, den är väldig stabil på vägen, men visst när de kommer lite gropar i vägen kan de hända att man studsar lite, men inget överdrivet. Inte som en gammal 240 som en bonne har plockat fjädrarna på och tror han ser tuff ut ;) Tror inte bilen kommer bli extremt svårsåld, dagens ungdom ( inklusive mig ) uppskattar en bil som är sänkt, speciellt när de sitter coilovers på! Men ja, riktiga dämpare är något ja ska överväga, ska ha dina dämpare i tankarna om de skulle komma sig! Just nu hänger bilen på lyften och gör en mindre renovering, så pengarna går till lite viktigare saker just nu :) |
|
| Bra jobbat Robin, lycka till med renoveringen! Fin färg på den, ganska ovanligt med Calypso tror jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.