AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.547

Konstig ljud från motor!?

Hi
32
Hit-Man
318i E90, 2008/9
Hej, jag har samma problem med min bil. Är det någon som vet vrf är det så? Haft samma problem kanske?

Länk
Pe
28
Peppe90
BMW 520D xdrive touring M-Sport -18 G31
Hade samma ljud i min bil i våras, endast varm motor. BMW:s dator visade fel på oljetrycksreglering. Dom bytte kedja, spännare, oljepump och nå andra saker. Spännaren är styrd av oljetrycket. Bilen blev tyst i typ 500 mil, har samma ljud igen. Var in med bilen men dom tyckte sig inte höra nå konstiga ljud. Dom jämförde även med en likadan. Så jag vet faktiskt inte vad man ska göra, köra vidare?
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Det du hör är kedjan som släpar/slackar då motorn går ner i varv (högre varv spänner den). Jag är 99% säker på den saken.

Hade en 320i -08 med den här motorn, vid 6000 lös röd oljelampa och long story short, det slutade med helt ny motor. Skulle inte ta i en N43 med tång. Sök, har diskuterats tidigare.

Sen, att stå o varva på tomgång är det dummaste man kan göra.
Pe
28
Peppe90
Ljudet för mig kommer endast när bilen är varm och vid 2500 varv eller mer. Mina saker är ju bytta för typ 500-600 mil sen så jag har svårt att tro att det ska vara det som låter igen. Men man vet ju aldrig. Vid vilka varv lät din och var det hela tiden oavsett motortemp?
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Kall eller varm, det kom o gick som det ville, dock bara upp till ~1800rpm. Blev bara värre och sen gick det som det gick.

Ovan skrev jag "vid 6000" menade 6000 mil, inte rpm..
Pe
28
Peppe90
Okej, då har vi inte exakt samma symptom. Ljudet i min bil kommer endast varm motor och då måste man som hålla igång med körningen. Står den på tomgång en stund och varvar till den efter några minuter så hörs inget. Mitt ljud kommer som sagt först vid 2500 varv och mer. Det är väl bara köra på, det är ju garanti på jobbet i 2 år så.
Pe
28
Peppe90
Länk

Så var mitt ljud innan rep, typ samma nu igen
Hi
32
Hit-Man
318i E90, 2008/9
grejen är att ingen vet vad kan det vara. verkstad säger att det är normalt men jag kan säga att jag skäms att köra bilen utan musik för det låter fruktansvärt..
polarna undrar vad är det för ljud.
Bilen har gått runt 15t. mil med detta problem
Ni
958
Nip
320i-04
Vad är det för larv att det skulle vara normalt - låter ju som 60-talare med manuell lyftarjustering som är lite i behov av justering.

Av frekvensen att döma låter det nästan som ventillyftare.

Vet inte om man törs använda gamla tiders oljudsfixare STP på så modern motor?

Pe
28
Peppe90
Ja det är inte så trevligt att höra på de där ljudet. Har din bil haft samma ljud i 15000 mil? Om man söker på google så hittar man en hel del inlägg i forum med samma missljud. Det skulle vara intressant att veta vad som låter egentligen...
Pe
28
Peppe90
Är det någon annan som har samma missljud i sin bil och som blivit av med problemet? Jag blir tokig på detta missljud...
Jag har samma ljud och det uppkom efter byte av kedja mm för 30k. Står på verkstaden just nu för de ville undersöka saken närmre. Tydligen givit felkod för lågt oljetryck så de trodde att oljesilen kunde vara igensatt med plastdelar från glidskenorna. Silen tittade de inte på när de bytte kedjan varpå jag är måttlig glad just nu eftersom jag sa åt de att göra det när jag lämnade in den första gången. Hur som får jag reda på mer i nästa vecka.

Hi
32
Hit-Man
318i E90, 2008/9
Sälj skiten och köp något annat ist. Jag har lagt så mycket pengar och tid på den bilen och den har blivit bara värre och värre. Nästa gång blir inte kedja det kan jag lova och inte BMW.
Lyssnade på alla andra sa om märket och jag älskade BMW innan jag köpte E90.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.