|
|
|
|---|---|
|
Är spekulant på en turbobil av ett annat märke. Men det fattades flera liter olja i motorn, ägaren har ej kollat den utan bara servat den enligt bok och inte kollat oljan imellan. Hur farligt är det för motorn att köras runt med för lite olja över tid?? I det här fallet har den ju inte skurit och normala avgasvärden...men vågar man köpa?? | |
|
Jag skulle nog passa om det inte är extremt billigt. Risken är stor att oljecirkulationen har blivit bristfällig och därmed är också risken stor att lagerskålar mm. har tagit stryk pga utebliven/bristfällig smörjning. Även om motorn går bra nu, kan man nog räkna med att livslängden har förkortats en hel del. En ägare som inte ens kollar oljan regelbundet, skulle jag inte köpa en begagnad bil av... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Skulle själv inte chansa. Om dessutom ägaren inte ens ids kolla oljan lär det mesta vara åsidosatt... | |
|
Åkte till märkesverkstaden. Dom menade att det inte behöver betyda nått att oljan är låg för livslängdens skull. Vilket förvånade mej lite. Å andra sidan, hur ofta får man reda på sån här information om en beg bil? Medelsvensson kollar ju typ aldrig oljan mellan service... Är kluven |
|
|
Vad är det för bil? Nyare bilar har i regel oljenivåsensor som gör att det varnar innan nivån blir så låg att det är skadligt för motorn. Tvivlar på att det saknas "flera liter", beroende på motor brukar standardmotorer ha mellan tre och sex liters oljevolym totalt. MVH Christofer |
|
| Risken för koksning är överhängande om nivån är låg. Den lilla mängd olja som finns kvar utsätts för stora påfrestningar i form av temperatur och uppsamling av föroreningar. Kolla så det inte bildats avlagringar(koks) på insidan av ventilkåpan, peta med fingret in under kanten från oljelocket. Finner du då koks, som svart smet med particklar i skall du avstå. Risken är att bilen gått med lågt oljetryck pga delvis igensatt oljepickup och filter. | |
|
Det beror på motorn, vissa motorer är designade(läs saab 9-5 t7) så att det är katastrof om 1 liter olja saknas... Men oavsett märke på bilen låter det inte bra att flera liter olja saknades, jag hade prutat massor eller avstått från köp. Sen kan man spekulera i hur bra motorn mår om den dricker "flera liter" olja mellan service. Det beror självklart på vilken bil det är, men generellt sett är det inget bra tecken. |
|
|
Opel 2.0 turbo - 06 , 11 500 mil. Osäker på hur mycket den delar med Saab men säkert en hel del. Osäkert exakt hur mycket olja som saknades, men man måste ju utgår från det värsta. Jag ska försöka kolla koks som flashg tipsar om. Fler tips? |
|
|
Så länge nivån är över 'min' så är det inga problem. Visst, den olja som är kvar får 'jobba' hårdare, men det skulle inte vara något större problem bara alla oljebyten är gjorda enligt intervall. Problemet ligger nog snarast i att ägaren inte ens kollalt olja... Sedan, hur många bilar tror ni det åker runt som ägarna knappt vet hur man fyller spolarvätska, och detta gäller nog framförallt premium bilar. //PB |
|
|
Det skulle förvåna mig om fler än 1/10 bilägare kollar oljan i annat fall än om lampan lyser. Hur mycket saknades egentligen, flera liter från min-markeringen eller flera liter från max? Och hur mycker olja rymmer motorn? En bil som rymmer mycket olja, exempelvis en Jaguar V12 far inte illa av att några liter saknar i samma utsträckning som en bil med en liten motor och oljevolym på fyra liter. Var har oljan tagit vägen, in i motorn eller ned på marken? Det är av intresse kan jag tycka... Jag hade nog egentligen inte oroat mig om den gick bra och priset var rätt. |
|
|
Tja, beror såklart på orsaken varför det är för lite olja i motorn... Slitage i motor/turbo, vevhusventilation tät och därav läckage etc ..Annat läckage typ läckage i trågpackning, ventilkåpspackning, vevaxeltätning/ar...osv. Mvh Janne. |
|
| Om det är long life service på bilen och den körts med lite olja ökar risken för problem. Är oljebyte gjort varje år är det nog ingen fara även om nivån stundvis varit låg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.