AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.310

Olja läcker från turbo till intercooler 335d HJÄLP

re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Hej,

Försöker hjälpa en kompis med ett problem han har med sin bil. Det gäller en 335d e91 -07 (M57N2). Eventuellt läcker turbon olja. Intercoolerröret är oljigt på utsidan (insidan också ?) och tråget under motorn är full med olja (geggigt). Bilen fungerar som den ska och turbon ger full effekt. Den varken ryker eller viner. Är det verkligen dags för turbobyte eller räcker det med att byta någon packning eller något?

Tacksam för hjälp
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
I våras så tappade jag ner bilnycken i motorrummet :-/ och behövde lossa på "hasplåten" för att komma åt den. Då såg jag kladd både på hasplåten och på tryckslangen mellan turbo och intercooler. Jag åkte in och kontrollerade min då nyinköpta 330d 2010. Ett visst läckage anses vara normalt enl BMW-verkstaden i Danderyd. Det läcker alltid lite ifrån tätningarna på turbons axel. Den måst ju löpa lätt så det finns ett visst spel.

Man kan säkert dra åt slangklämmorna eller byta slangen om det läcker lite, men jag tycker det är bättre att oljan kommer ut än att den samlas på insidan av intercoolern.
Länk
Vanligt fel på tätningen vid den röda slangen

Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Det är ju skillnad på om det läcker på in eller utsida. Om du har olja på utsidan skulle jag direkt åka till verkstaden. Be dem även känna på axeln om de kommer åt.
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Han har cirka 1 cm tjock oljig gegga som samlats på tråget under motorn. Bilen har ju gått 18000mil och om det är som du säger kan det kanske vara normalt? Har dock svårt att tro att det är normalt med så mycket oljeläckage.

Om det nu skulle visa sig att det även har samlats olja i intercoolern. Vad kan det vara för fel då?
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
tomthepilot:
Varför är det skillnad på om det läcker på in eller utsida? Det kommer ju ändå från samma axialtätning på turbon. Lär du laddar fullt är det nästan 2 bars övertryck i slangen, läcker det då minsta lilla så trycks oljan ut på utsidan.

Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Inte om turbon har oljeanslutning utvändigt och det läcker där, då har det ju inget med axeln att göra, det var så jag menade.
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

En liten uppdatering bara. Bilen har varit inne på Paulssons bil där de konstaterade att slangen som förser turbon med olja läcker. Tydligen var det ingen storre fara att köra med bilen men slangen måste bytas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.