|
|
|
|---|---|
| Original på F20/F21 är det ET 43, har det nån betydelse om man sätter på fälgar med ET 42? Måste jag 1 mm spacers för att få det att funka? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det ska inte ha nån betydelse alls. ET47 är original på E46 och jag har ET35 som exempel. Hjulen hamnar 1 mm längre ut i ditt fall. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| 10-15 mm upp eller ner brukar inte vara något problem - sedan kanske ser lustigt ut om däcken ligger för långt in men det blir inget "problem". | |
|
Det beror även på fälgens bredd: Länk 1mm är okej. Däremot inte 10-15mm. Det innebär en spårviddsändring på upp till 3cm. Om det inte tar i kommer det i alla fall göra att hjullagren slits ut i förtid. |
|
|
Generellt godkänner bilprovningen max 15mm spårviddsförändring på hjulaxeln = max 7,5mm per hjul. Sedan får givetvis inte däcket ta i någonstans vid fullt rattutslag/full nedfjädring, så fälgbredd och däckbredd spelar också in. Som exempel har BMW:s originalfälgar till E46 (M3 undantaget, som har helt annan ET bak) mellan ET41 och ET49 mm, beroende på fälgmodell och storlek - alla är godkända av BMW för montering. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Behöver hjälp med det här så det inte blir fel. Om jag vill ha ett par fälgar med ET 18 fram och ET 40 bak på en M5 touring. Går det ens eller behöver jag spacers på någonstans? Eller ska jag helt enkelt strunta i det då det blir för stor spårviddsändring/påfrästning på hjullager? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.