|
|
|
|---|---|
| 3-liters B6304S. Vattnet försvinner, men har ingen aning om vart. Varnar för låg kylarvätska efter 10-15 mil. Tempmätaren ligger stabilt, värmen i kupén är bra, ingen imma på rutor, inget blött under mattor. Ingen olja i vattnet, inget vatten i oljan. Inget i motorrummet som ger någon ledtråd. Toppen, packningen eller något annat? | |
|
Ok:) Nej, den ryker inte vitt och går som den ska. |
|
|
Öppna ventilkåpan om du inte hittar något annat fel (typ läckage kring v-pump, kylare, värmepaket el. dyl), då lär du se om det är gråblaskig olja där.. då får man misstänka packning eller toppdefekt. Bytt någonting i motorn nyligt såsom kylslang eller så? Om det är gjort så kan det kanske vara en ordentligt avluftning av kylsystemet som krävs..? Mvh Janne. |
|
|
Kan det vara packningen till vattenpumpen som börjar läcka när du får upp tryck i systemet ? Lämna in den för provtryckning av kylsystemet |
|
| Tack för svaren, när man googlar så verkar det per automatik vara topp eller packning så fort det försvinner lite vatten. Men som sagt, oljan är vattenfri, inte minsta klet ens när man lyfter på locket, ingen olja i vattnet, ingen imma på rutorna, torr under mattor, inga bubblor ur expansionskärlet som inte luktar avgaser, tempmätaren stabil, värmen i kupén ok och den går som den ska. Inga vita avgaser mer än någon liten stund vid start, men det försvinner direkt och jag tar det för kondens. Går på packningarna i vattenpumpen i första hand, givetvis får den provtryckas också. | |
|
Du ser inga vattenpölar under bilen ? Kolla så inte expansionskärlet är sprucket eller locket läcker , kan även vara kylaren eller vattenpumpen som läcker. |
|
|
På min v70 var expansionskärlet sprucket , precis nedanför gängorna till locket dvs syntes bara då locket skruvades av och man tittade ytterst noga, var en ca 3 cm spricka ,tog tid innan jag hittade det felet... /Peder |
|
|
Hade jag däremot provtryckt systemet hade ju felet visat sig direkt antagligen ... /Peder |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.