AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.163

Problem med laddning.

Di
6
Dieselåkarn
525 TDS -95
Tjena! Har en undran, på min BMW e34 TDS lyser laddningslampan lite svagt hela tiden.. När jag startat bilen tänds den sen slocknar den sen tänds den igen. Men den lyser väldigt svagt och så lyser airbag lampan samtidigt. Vad kan problemet va?
MVH
Kass generator, eller dåliga kol i generatorn.
Di
6
Dieselåkarn
525 TDS -95
Men kolen är nybytt.
Men brukar den alltid lysa när kolen är dåliga, släpringen kanske är sliten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Släpringarna är ofta slitna när kolen är utslitna eftersom släpringarna ofta bara är en relativt tunn "kopparplåt" runt en plastkärna i moderna generatorer. Har man tur kan det hålla flera tusen mil genom att bara byta kol, har man otur kanske det håller några få mil innan släpringarna är helt slut.
Dvs. lite av en chansning att enbart byta kolen och inte släpringarna mm (även lager brukar vara rätt slitna när kolen är det).

Mät laddningen från generatorn under drift - kan enkelt göras genom att koppla en ledningstråd till respektive pol på batteriet och sedan dra in kablarna i kupén och koppla in en multimeter på tåtarna.
OBS! Säkra av kablarna nära batteripolerna så du inte får problem om det blir kortslutning!

En frisk generator ligger mellan 14,2-14,4V i laddning så fort varvet är lite över tomgång.

Jag hade en gammal merca som tappade laddningen intermittent och när jag kopplade in kablar till en multimeter såg jag att den inte laddade på låga varv, vartefter tiden gick började den tappa laddning då och då även på högre varv, till slut laddade den inte alls - kol och/eller släpringarna var troligen helt slut i den generatorn (bilen hade gått lite drygt 40.000 mil med samma generator) - hittade en billig fabriksrenoverad Bosch (som egentligen var större/högre kapacitet än den som var monterad från fabriken) och därefter fungerade laddningen helt klanderfritt igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Di
6
Dieselåkarn
525 TDS -95
Tack för infon. Kan man byta bara släpringarna eller är det att byta generator som gäller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går - men det kräver att man demonterar i princip hela generatorn och även lite kunnande.

Kolla med: Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.