|
|
|
|---|---|
|
Hur svårt kan det vara!? Köpte ny sommardäck i juni, var in och balanserade om efter ngn vecka då det inte var bra. Inte heller då blev jag nöjd och åkte till en annan firma som då 3:e gången gillt fick det att bli 99%. Nu var jag in på en annan gummiverkstad och fick mina vinterdäck balanserade - inte heller denna gång blev det riktigt bra. Ska man behöva åka in och klaga varje gång man ska till att balansera däcken?? Eller har jag bara haft otur? BMW 4ever | |
|
Eller så är något annat slitet i din bil. Har hänt mig. Däcken perfekt balanserade men bilen vibrerade ändå. ------- //Lövet |
|
| På min gamla bil var det däcken som spökade. Fick aldrig balans i dem men när jag bytade så försvann problemet direkt. Kanske ska tillägga att jag hade problem med Pirelli och bytade till Bridgestone. | |
Karl-Hilding |
Jag tror att det skulle underlätta om balanseringsgubbarna var raketforskare. Ser mycket undermåliga balanseringar, ibland med 10 gr obalans som godkännes. Kunder lämnar in sina hjul och har inte den blekaste aning om balansen är noll eller 10. Fö så kan man ställa (i de balanseringamaskinen jag stött på) att den redovisar 1-2-3 gram osv. Inte som standardinställning 0-5-10. Och märk väl att den avrundar neråt... Är obalansen 9.9 blir det 5. Är obalansen 4.9 så visar den noll! Även denna avrundning går att ändra så att 2.5 blir 5, och 2.49 blir noll! Nu visar den visserligen inte decimaler men de finns i maskinens lilla "dator". Allt enl bekant som jobbat på däckfirma. |
|
Jodå, var dit en sväng igår och förklarade klart och tydligt läget och att jag är en pettimeter som vill att det ska vara 100% balanserat. Följde med killen in i verkstaden (även om han ville jag skulle sätta mig å ta en kopp kaffe) och hängde bakom ryggen på honom medan han balanserade alla hjul en gång till - Nu blev det 100% Man måste alltså i princip "göra det själv" för att det ska bli 100. Blåslampa på är det som gäller! BMW 4ever |
|
|
Problemet är väl dels att många däckgubbar är "lata" och allt skall gå fort - man gör jobbet så tidseffektiv som möjligt och tycker att "70%:iga lösningar duger eftersom dessa bara tar 30% av arbetstiden i insats - övriga 30% "perfektion" tar minst 70% mer tid att göra...". Vissa däckgubbar är rent okunniga och tror att det är okej att smälla dit 80gram balanseringsvikter på ett hjul, bara för att få det inom "toleranserna" (vilket enligt dem är kanske 10gram). Sedan är det ju så att på de flesta bilarna märks knappt 5-10grams obalans och/orundhet mellan fälg/däck, MEN på en BMW märks det direkt att något är knas och i ärlighetens namn åker nog en hel del BMW-förare omkring med lite vibrationer som de helt enkelt "accepterar" även om det hade varit möjligt att åka helt vibrationsfritt. En seriös och noggrann däckgubbe lägger ner mycket tid på att 0-balansera däcken, vilket i vissa fall kräver att däcket demonteras från fälgen igen och sedan vrids ett kvarts varv för att sedan balanseras igen...detta är nog något som väldigt få däckgubbar i praktiken gör, åtminstone åt kunder. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jo nog är det så alltid, monterar och balanserar alltid själv och det får ta den tid det tar för att få 0 0.. Raketforskare nja men noggrann möjligen. BMW är ju betydligt känsligare pga lägre ofjädrar vikt (lättmetall i fram o bakvagn) än andra bilmärken. 3 gram på ett bakhjul kan man släppa oftast men inte mer. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Är själv "däckgubbe" sedan åttiotalet och vet av erfarenhet att Bmw är kännsliga, men det vet de flesta seriösa gummiverkstäder. Utan att anklaga någon i den här tråden så vill jag påstå att Bmw-ägare är väldigt duktiga på att inte lita på sin däckhandlare. Varje vecka i stort sett så monterar jag fel däck,fel fälg på fel bil inhandlat på nätet. Stort,brett,flashigt & billigt och då upplever jag ofta att kunden sätter bilens uppträdande i andrahand. (Den ser ju ball ut när den är parkerad) Jag upplyser alltid mina kunder om ev. felaktigheter & lämnar därefter ingen garanti. Mvh.Patrik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Patrik. Det ligger en del i det du säger. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
@Patrik Skulle säga att det ligger väldigt mycket i det du säger! Själv använder jag bara BMW-originalfälgar och har gjort så sedan 70-talet och har aldrig haft några problem med "däckgubbar"........... Dessutom slipper man krångel med flera uppsättningar bultar o centreringsringar. Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag! |
|
| Du har helt klart en poäng i det du skriver Patrick. Jag som trådskapare här kan samtidigt meddela att jag kör med rätt förutsättningar D.v.s. Originalfälgar med Michelindäck och - en renoverad framvagn :-) | |
|
Finns ju många trådar om däck och balans,i många klagas det på "hur i h%&¤#e kan det vara så dyrt att lägga om däck. Och i nästa kan man läsa att "verkstäderna måste ju tjäna bra med pengar på omläggning när det max tar 15min att kränga om en sats. Har själv egna maskiner sedan många år och vet att det både tar tid och ork att göra ett bra jobb,men man behöver inte vara raketforskare. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Vill bara förtydliga mitt inlägg, jag annvänder själv sällan originalhjul. Åker 18" på e36 cabben har tidigare åkt 20" på både 530 & 840 avser göra så även med den nyinköpta 840in. Väljer man däck/fälg med omsorg rätt rullomkrets/rätt inpressning osv inte en massa spacers å skit så brukar även Bmw rulla vibrationsfritt. Mvh. Patrik |
|
Karl-Hilding |
Finns ju även de som INTE tar bort gamla vikter utan fortsätter ösa på med mer vikter. Visst får de ner obalansen till 0-5 men hur i h-e är man funtad om man inte rensar hjulen från gamla vikter? Och som Johan B skriver att får man inte bra balans i det eller det är lite skevt/ovalt så skall ett nytt däck kränga av och vridas 90 grader typ! Bruka i de flesta fall hjälpa men är inte populärt för däckgubbarba säger: "Det hjälper inte för är fälgen oval så är den", inte att däcket är ovalt inte. Jag hänger alltid över dem. Aldrig att jag skulle lämna in hjul föar att senare hämta!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.