AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.459

Handbromslampan varning

Efter byte av bromsbelägg fram så lyser handbromslampan och billyften rött. Går inte att nollställa och inga felkoder finns. Kan tänka mig att det är kortis i kablarna till handbromskontakten, någon som vet var dom går och om den är avsäkrad? Är det något varningsljud på denna bil om man kör med åtdragen handbroms? Om så är, så har jag inget varningsljud så kan ju då utesluta handbromskontakten.Ska även kolla om bromsvätskegivaren spökar eftersom det tydligen tänder samma lampa.

330d -06

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Största sannolikhet slitagevarnaren defekt.. Läste aldrig att den byttes så.
Kan man testa den motstånd eller? Inga ljud vid dragen handbroms då.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Yes, bilen skall varna vid körning med handbromsen åtdragen.

Jo, nog kan man testa mäta motståndet.. Men ifall du redan försökt att återställa med defekt eller påbörjad slitning av slitagevarnaren så krävs trots allt ett byte, sen efter bytet kommer det att fungera att återställa serviceintervallen. Bilen nekar återställning eftersom motståndet i slitagevarnaren inte är uppfyllt vid en korrekt återställning av denna intervall. Samma gäller bak.

Går jag ut till min BMW nu och försöker nolla min intervall på klossar fram så kommer den att visa röd lyft direkt sedan visa "----" där KM till service på just den intervallen, eftersom motståndet inte stämmer överens med bilens förväntade motstånd vid en fräsch varnare.

Dessa är ett av de vanliga felen i alla fall.
Ska kika på givaren för bakre belägg om det är den som spökar. Funkar det att bara bygla trådarna för att testa?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Bak och fram är olika intervaller. Nä det går inte.. Har vart med om den fulingen förr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.