AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.140

Partikelikon lyser

An
20
Anthonberg
320da Touring -07
Hej! Har en 320d som har gått 12900 mil som partikelfiltret börjar visa sig ibland,
Är det dags att byta eller göra rent då eller är det en ikon som visar på extra rening?
Ikonen ser ut som ett avgasrör med prickar i som är halvfullt.
Ska också tilläggas att jag oftast pendlar till jobbet drygt 3 mil enkel väg och kört 2800 mil på ett år så inga korta sträckor heller. Tips på vad jag ska göra?!
Med vänlig hälsning, Anton
Dum fråga, det är inte kupefiltret då. Annars så står ju allt att läsa i manualen. har tyvärr inte min hemma just nu.
An
20
Anthonberg
320da Touring -07
Kanske kan vara filtret, men jag bytte det i augusti tillsammans med servicen så låter märkligt, ingen annan som har haft problem? Lampan lyser några min även när man går in på CHECK under bilfärd. Sedan försvinner den? Någon som känner igen sig?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är partikelfiltret (kupéfiltret har ingen lampa). Du har väl inte kört med någon dieselbox? Annars känns det som väldigt tidigt att behöva byta filter.

Det du bör göra direkt är att ta en 10 mils tripp så att du bränner ur partiklarna. Har du tur hjälper det.

-------
//Lövet
An
20
Anthonberg
320da Touring -07
Nej jag har inget trim av just den aspekten att jag inte tycker det är värt partikelfiltret... Så mycket hade jag för de. Ja jag får väl ut och köra en tripp imorgon
Tycker också det är väl tidigt. Är du helt säker på mätarställningen? Import?
An
20
Anthonberg
320da Touring -07
Jag är så säker jag kan vara på mätarställning. Alltid servad på bmw Göteborg av ägaren innan och ej import enligt transportstyrelsen.
Kupefilter har väl visst en lampa..

Kolla kylvattentemperaturen så det blir tillräckligt varmt för att en regenerering skall starta.

An
20
Anthonberg
320da Touring -07
Nu är det så att lampan inte har lyst på ett par dagar eftersom de slog om pch blev 8+ istället för -6. Men är det någon som har en ide varför den dyker upp när det är minusgrader ute och bara då?
Kanske för att den inte får korrekt temperatur och uppnåt inte rätt verkningsgrad och tänder lampan.
An
20
Anthonberg
320da Touring -07
Tänkte bara följa upp med vad problemet var, och det var tydligen en givare till bränslesystemet alternativt partikelfiltret osäker just nu var det var. men som sagt det byttes givare till den som var fel och efter det har den gått som vanligt, fast inga varningssignaler :)

Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Anthonberg

Ser att du har en likadan bil som min, vad dricker din vid olika typ av körning, tycker min drar mycket just nu, 0,8 men kör just nu korta sträckor till jobb, var nere i sommras på 0,57-065 långtur..

An
20
Anthonberg
320da Touring -07
Din förbrukning låter väldigt hög. Har ej varit över 0.6 någon gång på en tank.
Dock använder jag den mest till pendling till jobbet 3 mil enkel väg 100/80/70 väg så ligger inte över 2000 varv överlag.
Just nu står den på 0.59 enligt datorn så säg 0.61 med automat.
Drog runt 0.58 från Tyskland i somras med 25 flak öl och hastigheten var 25+
Fr
11
FredrikM5
535d Touring -07
M5 -99
För att en regenerering ska kunna initieras så behöver vattentempen vara minst 75 gr, avgastempen innan partikelfilter 260!!! gr vilket är högt, men det ska automatiskt lasta på mer bränsle för att höja tempen.
När verkstaden gör en regenerering så ska den köras lungt mellan 60 - 80 km/h i 30 min och sedan 30 min i motorvägsfart (överdriv ej, ca 130 ska funka fint), längre sträcka på motorvägen gör ingenting om vi säger så...
Detta är vad verkstadsdatorn säger till en 530d och jag kan inte tänka mig att det är skillnad till en 320, kör lååååångt så blir det nog bra.
Min 535d talar i menyn om att det är 20.000 mil kvar på partikelfiltret och det har ökat från 10.000 sedan vi gjort ett par riktiga långkörningar med den.
Lycka till

Fredrik

Livet är kort, kör fort så hinner du med mer!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.