AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.148

Hur laddar man batteriet på en E90 2006?

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Hur laddar man batteriet på en 320? E90 2006. Batteriet sitter i sidan av bagaget.

Har en CTEK XS 3.8 (har jag för mig det är)

Ska jag fästa klämmorna direkt på batteriet i skuffen och ta bort de skydd som sitter över halva batteriet, eller finns det någon form av anslutning i motorrummet där man fäster klämmorna?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Du har en pluspol i motorrummet, troligen på bilens högra sida. Jord hittar du i fjäderbenstornet.
Det är så som du säger, Det finns en + pol och - pol för det i motorutrymmet.

Här är en bild som visar det.
Länk

Tror det ser lite annorlunda på e90 för där har du en extra tjock mutter ser det ut som på fjäderbenstornet som är - pol. Men det syns väl.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Kanon! Ska testa detta i kväll. Detta blir steg 1 i felsökningen på varför ej värmen i bakrutan ej fungerar. Sidospeglarna värmdes upp på ett litet kick, men bakrutan är stendöd. Har hört att svagt batteri kan göra att vissa funktioner ej aktiveras eller stängs av.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
hankenstein: kollat säkringar?
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Fick inte Ctek att fungera över motorrummets kontakter, dioderna bara flimmrade, så det blev att koppla ur batteriet i bagagerummet och ladda direkt över polerna.

Calle
Du har en pluspol med en röd hat och en 15-30 lång mutter som sitter på vänster fjäderben framifrånsett. Den sitter genomkopplad till chassit med + 20 bruna jordkablar, svårt missa med huven uppe. Glöm inte bort som vi lappar i Norrland byte av amp på batteri kräver omprogr av dator..

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Nu laddar batteriet. Ctek mxs 5.0 var laddaren jag hade.
Öppnade säkringsluckan och port 46, den som avser bakrutevärmaren var tom.. eller det satt något där. Märkligt..

Länk

Ska se om jag får ut den biten med tång o sen sätta i en 30 säkring
Överladda inte, börja med 5A och stega upp.Om du vill slippa brand.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
PowerByDiesel:
Ctek MXS 5.0 är helautomatisk: Länk

Men den laddar 5A max ändå så det bör vara lugnt :)
Jo men iom att säkring borta(bränd) så e ju något galet.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Liten update; Batteriet laddades hela natten. På Ctek MXS 5.0 är det 8 laddningspunkter där steg 3 är den stora laddningsfasen där batteriet laddas upp till 80 % av kapaciteten. Steg 4 är från 80-90 % och även när laddningen når fas 4 anser laddaren batteriet vara klart att användas.

Det tog hela natten för att ladda upp till 4e fasen så batteriet var nog rätt trött. Originalbatteri från 2006.

Säkringen för bakrutevärmaren verkade dessutom funka. Det härdes ett knäpp i relät när jag tryckte in knappen och när värmaren fått gå 10 minuter så var rutan ljummen. Bara de tre översta raderna som var kalla (är väl radioslingor i dem har jag för mig?) så man märkte helt klart skillnad i temp.

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Sannolikt lika bra att byta batteri om det är fr 2006 annars får du ladda det ganska ofta speciellt om du kör korta sträckor. Nytt original hos BMW ca 1800:- + jobb, tot ca 2.400:- Kan lätt byta det själv om du saknar IBS, då krävs ingen omkodning eller registrering bara att byta rakt av! Mvh
Den flimmrar för att avsulfatera batteriet och är helt normalt och bra att den gör det man ska unvika att ta av och på laddare.
Blinkningen kan pågå upp till en timme innan den indikerar laddning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.