|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Bmw 120i-04 Har spenderat mer på bilen än jag använt den så nu måste jag börja bli lite snål och leta bland beg.delar. Nu är det bromsok höger bak som behövs och jag kollar lite bildelsbasen och jag får upp bromsok som passar andra 1 serie modeller så som 116i-08. Passar verkligen samma ok som till de nyare med andra motorer? Tack på förhand! /Andras | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen till forumet! Du nämnde inte om din bil var en E87 (5d), E81 (3d), E82 (coupe) eller E88 (cabriolet) - men eftersom du nämner en 120i -04 så måste de vara en E87 (dvs 5d). Här kan du se en sprängskiss på bromsoken bak Länk Här kan du se att reservdelsnummer för bromsok höger bak är 34 21 6 776 378. Nu kan man få fram en lista på andra modeller som KAN ha detta bromsok (men inte alltid garanterat pga skillnader under en modells livstid, utrustning med mera) Länk Länken ovan indikerar att samma bromsok användes på lite olika modeller såsom E81 (3-dörrars) : 116d,116i,118i,120i E87 (5-dörrars) : 116i,118d,118i,120i E87 LCI aka facelift (5-dörrars) : 116d,116i,118i,120i och några modeller från 3-serien Så ett bromsok höger bak från tex en 116i -08 passar till din bil. Men för att vet med SÄKERHET så ta bilens chassinummer från bildelsbasen (de brukar alltid skriva chassinummer på bilen som delen kommer ifrån) och mata in i www.realoem.com och navigera till Brakes => Rear Brake Pad Wear Sensor så ser du vilket reservdelsnummer det bromsoket har från den bilen och kan se om det är samma som du behöver (vilket är 34 21 6 776 378). Har själv en E87 120i -06 och var lite uppmärksam om du ska köpa detaljer till bromsarna fram. De bytte system (från ATE till Lucas-Girling) från och med 01/2006. Dvs om bilen tillverkades under 12/2005 så har den det gamla ATE-systemet men om bilen tillverkades under 01/2006 så har den det nya Lucas-Girling-systemet. Så två likadana bilar med samma årsmodell -06 kan alltså ha helt olika bromsok fram! Det är i princip bara bromsskivan som är samma mellan ATE och Lucas-Girling. Delar som bromsbelägg, glidpinnar, bromsok, bromsokshållare, slitagevarnare är olika. Inget fel med att köpa begagnat! Fast kolla gärna upp att köpa renoverade nya bromsok (du lämnar ditt gamla ok som stompant), brukar inte vara särskilt dyrt. Tex kostar ett nytt bromsok på Mekonomen endast 949 SEK. Men just bromsok bak kan ibland ha fått för lite "motion" pga "dämpad körning" dvs man har inte kört "inspirerat". Så det bör man vara uppmärksam på vid köp av begagnat. Nu brukar demonteringsfirmor ha bra koll på detta och graderar även skicket på reservdelarna i en bokstavsskala så det kan vara bra att hålla koll på det också. Vid fiskörning brukar det vara vanligt med väldigt lätta bromstryck många hundra meter från rondellen/stoppskylten vilket resulterar i att de bakre bromsoken inte motioneras överhuvudtaget och kort och gott rostar ihop. Min 120i verkar ha fiskörts en hel del vilket märks på bromsarna, så alla bromsar ska ses över nu i samband med byte till vinterdäcken. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.