AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.758

Frågor om kallstart av 318 TI compact -2004

bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Hej!
Har en fråga angående kallstart med en sådan här bil.
Även om jag haft i motor värmare eller inte så går bränsleförbruknings mätaren i botten vid minsta lilla gas pådrag, och så är det i princip till motorn blivit varm. Är detta normalt? Bara dessa "kallstarter" gör ju att snitt förbrukningen går upp en hel del! Den låter även konstigt på tomgången en stund när den är kall, låter som ventilerna tickar och låter även som att någor ligger och skakar, försvinner när man varvar upp minsta lilla.

TACKSAM för svar!

Mvh Simon
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Tycker den drar mycket vid gas pådrag även vid varm motor, ligger kring 0,8L/mil men minsta gaspådrag så drar förbrukningsmätaren iväg mot max?
Är en automat 143hk men ändå, är det så på dessa bilar? Skulle det kunna vara tätt luftfilter eller LMM eller nåt som jävlas?
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Angående förbrukningsmätaren så vet jag inte hur mycket man kan lita på den men jag lägger inte så stor vikt vid det. Den går, som du säger, väldigt fort upp på max men så länge den reella förbrukningen är ok så bryr jag mig inte så mycket. Mät vid tankningarna och kolla. Det är det absolut mest pålitliga sättet att få reda på vad bilen drar.

Min 316 ti (manuell) ligger konstant på 0,8 l/mil vid blandad körning (verklig förbrukning). Är faktiskt lite besviken att den ändå drar så pass mycket om man jämför med min gamla 523i som låg på ca: 0.95 l/mil vid samma typ av körning.

Har sett en del här inne på forumet som säger att deras 316 ligger på 0,6 men det har aldrig jag lyckats med.
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
tack för svar!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Sahlin,
Jag har en 316ti -04.
Den drar konstant 0.73-0.76 i min jobbpendling inom Sthlms förorter.
Kommer jag dock ut på lite längre tur sjunker det markant. Åkte med hela familjen och lite packning och höll en ganska mjuk körstil men hängde med i övriga tempot så att säga, låg mkt på farthållare i 110-120 t.ex. Då var han nere på 0.62-0.63.

bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Har börjat märka att den drar mycket soppa, fast motorvärmaren varit i, i ungifär 30-40 min körning sen tycker jag det minskar mycket. Kan det vara så att "choken" ligger i så pass länge?? Är det i så fall något man kan göra något åt?

Tacksam för svar!

Mvh Simon
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Jadu, "Storabjörnen", jag har verkligen försökt att köra snålt men har bara kommit ner runt 0,76 - 0,78 l/mil när jag pendlar mellan Laholm och Halmstad varje dag, och det är blandad landsväg och stadstrafik. Dessutom får man ju anstränga sig så man nästan slår knut på sig själv när man verkligen "snålkör" och då tappar man lusten efter ett tag och kör som vanligt. Dock är jag definitivt ingen "gaspelle" men biljäveln vill ändå slicka i sig 0,8.

Kan ju eventuellt vara något som är galet. Har haft den uppkopplad och felsökt men inte hittat något som skulle tyda på att något är galet. Kanske någon annan har något tips på vad man ska kolla??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Slitna lambdasonder kan göra att bilen drar mer soppa, men ändå inte ge felkod.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Kom på en sak så här direkt efter jag skrivit förra inlägget. Jag har 225/45-17 som sommardäck och bredden på däcken kan ju faktiskt påverka en del på förbrukningen. Ska ta och kolla nu när vinterdäcken (dubbfria) åkte på och se om det gör någon skillnad. Har för mej att vinterdäcken bra är 205 breda.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Johan B: Hur kollar man lambdan??
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Glömde skriva att den gått 18000 mil. Edit-funktion hade varit bra ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man kan se hur de jobbar i vissa diagnosdatorer.

Det går även att lossa dem och mäta med multimeter när man bränner med gaslåga på sensorn och då se hur snabbt de reagerar. En frisk sond ger ca 1.1volt när den är varm man bränner med gaslåga och går sedan ner till ca 0.1volt inom en/två sekunder när man tar bort gaslågan från sensordelen, för att sedan gå upp till 1.1volt igen inom samma tid när man bränner med gaslågan mot sensordelen igen.

Har de inte bytts någon gång (vilket är sannolikt om inget kvitto eller liknande visar på annat) är det dags att byta dem ändå - Bosch anger att man bör byta lambdasensorer runt 11-15000mil, då de slits succesivt.

Mvh
Johan B

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Är lambdasond samma som lambdasensor (kollat på Mekonomen)? Är ju inte precis gratis i så fall ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är samma sak!

Men det finns ingen anledning att handla på Dyronomen - lambdasensorer köper du förslagsvis via näthandel.

Kolla med t ex.
www.mister-auto.se
www.lambdapower.co.uk

Även e-bay kan vara en källa - men undvik billiga kinatillverkade "no-name-sensorer", satsa på t ex. Bosch, NTK (NGK:s lambdasensorer) eller annan motsvarande OEM-kvalitet.

Mvh
Johan B

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Tack Johan B! Sorry "bmw540i-95" att jag "stal" din tråd ;)
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
NP =)

Har börjat misstänka starkt att den bara går på 3 cyl vid kall start. I ca 5 min sen försvinner det. Kan det vara nåt stift som är dåligt eller nåt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag rekommenderar alltid att mäta och felsöka innan man går och handlar dyra reservdelar.

Hur lamdasensorn arbetar (och än viktigare vad den rapporterar in till styrdatorn - för kabelsskador kan ställa till med en hel del oreda) kan enkelt ses med en vanlig Android-telefon och OBDII-adapter.

Provade för skojs skull på en Volvo 855 -96 och mätte upp spänningen från lambdasensorn samt long term och short term fuel trim (mest på tomgång med två torrvarvningar under mätperioden).

Spänningen från en varm lambdasensor skall svänga mellan 0 och 1 V om allt är som det ska, det är ett bra tecken på att både lambdasensor och styrsystem fungerar som det ska.

Ritade upp de värden jag loggade i ett diagram
Länk

Fuel Trim Long Term, FTLT (gul linje) flatlinear på -7% av någon anledning, ska kolla upp om jag gjorde något fel vid loggning eller om den verkligen ligger där (isåfall tecken på att styrdatorn känner av att motorn går konstant fett och har justerat ned mängden bränsle som sprutas in).

Fuel Trim Short Term, FTST (orange linje) svänger lite upp och ner ungefär runt 0%-strecket vilket är ett hälsosamt tecken. Den gör att motorn går omväxlande lite fett och lite snålt.

Till slut har vi lambdasensorns spänning (blå linje). Notera att den använder sig av den högra y-axeln! Som man kan se så svänger den mellan runt 0 och 1 V vilket är ett hälsosamt tecken.
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Har börjat misstänka starkt att den bara går på 3 cyl vid kall start. I ca 5 min sen försvinner det. någon som har någon aning vad det kan vara?

Sen har jag en till fundering, ska man byta växellåds olja nån gång?
Är ju en 318TI compakct med automat
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Läs ut felkoderna och se om det kan ge någon vägledning åt vilket håll eller vilken cylinder du ska fokusera på. Om det är en viss specifik cylinder så är det ju intressant att koppla en lågamperemätare runt en av kablarna som styr tändspolen (utgår ifrån att det är en tändspole per tändstift) och se hur kurvan ser ut. Gör även samma sak för spridaren till samma cylinder och se hur kurvan ser ut.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det nu skulle vara en så enkel sak som kylarvattentemperatursensor som inte fungerar som den ska så kan ju styrdatorn få för sig att motorn är varm trots att den är kall.
Därmed ger den inte den fetare blandningen och det högre tomgångsvarvtalet en motor behöver vid kallstart.
Den går alltså dåligt ända tills den kommit upp lite i temperatur.

Bara rena spekulationer.

Än en gång, istället för att spekulera:
Kolla felkoder!
Felsök systematiskt!

Är det samma cylinder som missar vid kallstart eller vandrar det mellan alla fyra cylindrar?
Om det är en och samma cylinder som missar, är det denna cylinder även vid nästa kallstart?

Om inte detta känns som något tilltalande att göra, lämna in bilen för en initial felsökning.

Angående olja i automatlådan, så uppger BMW att flera av deras automatlådor är fyllda med "life-time oil". Personligen så håller jag inte med utan anser att ett förebyggande oljebyte vid "halvlek" typ 15 000 - 20 000 mil är mer lämpligt (förutsatt att man har som avsikt att bilen ska rulla massor av tusentals mil till förstås). Har tyvärr inga referenser med analyser som pekar åt någotdera hållet.

Skulle lådan vara fylld med "life-time oil" så ska det sitta en klisterlapp om detta på lådan. Bör sitta på tråget och vara grön där det står "Life-Time Öl" eller dylikt.

Om den inte var fylld med "life-time oil" så är det en bra förebyggande åtgärd att byta olja och filter (och packning). Skulle den vara fylld med "life-time oil" så kan du åtmindstonde ta dig en funderare på att byta - iallafall höra vad det kostar och fundera på vilka framtida planer du har för bilen och dess övriga skick (dvs är det värt det).
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.