AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.231

E30 318is -89 hög tomgång

Em
25
EmilÅhl
525i -94
Hej! Har skaffat mig en 318is -89. Har problem med att tomgången är hög när bilen blir varm, börjar innan den nått arbetstemp.

Den är inte svårstartad. Har sökt på forumet men inte hittat nån med samma bekymmer?

Tomgången lägger sig på 1100-1400 när den blir varm, läste något i en annan tråd att om problem med tomgång kommer när bilen är varm så är det lambdan det är fel på. Och om det är när den är kall så är det LMM eller tomgångsmotorn?

Tacksam för hjälp! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det är väl lite att hårddra det - men det finns lite eld bakom den röken :-)

Anta att den drar tjuvluft någonstans. Innan lambdasensorn är varm så går styrsystemet i open loop dvs den använder sig inte av lambdasensorns värde utan går på en förinställd map (för en kall motor är det en lite fetare blandning och oftast även med ett förhöjt tomgångsvarvtal).

När lambdasensorn värmts upp tillräckligt för att ge korrekta signaler tillbaka till styrdatorn så går denna i i close-loop mode. Den börjar då använda sig av återkopplingen från lambdasensorn och styr bränsleinsprutningen för att få det korrekta bränsle/luft-förhållandet i cylindrarna.

Om det nu finns tjuvluft som inte mäts upp kommer datorn inte se detta utan tillsätta bränsle enligt ordinarie "recept". Detta kommer att synas på lambdasensorns värde att blandningen är mager dvs för mycket luft. Enda sättet för styrdatorn att korrigera detta är att helt enkelt tillsätta mer bränsle så att blandningen blir korrekt. Tomgången blir då högre då mer luft och bränsle tillsätts än vad som är nödvändigt.

Men ovanstående med tomgång gäller ju bara om man har ett motorstyrsystem där tomgången är fixerad med hjälp av skruv vid gasspjäll eller en luftledning förbi gasspjället vars öppning oftast kan ställas in med en skruv. Tex det äldre L-Jetronic systemet på min E30 323i -85 har denna typ av system.

På modernare motorer, som tex min E34 535i, så styrs tomgången av en dedikerad tomgångsmotor som i sin tur styrs av styrdatorn. Den vet exakt varvtal, bränslemängder och luftmängder och kan således justera tomgången till vad den ska vara.

Kommer inte ihåg vad 318is har för motorstyrsystem men är ganska säker på att den har lite modernare typ med en dedikerad tomgångsmotor.

Kan man se styrparametrar som lambda, short term / long term fuel trim som man enkelt kan få ut från OBDII-uttag så kan man dra en hel del slutsatser därifrån i vilken riktning man ska gå.
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
1989 tillverkades inte 318is, inte enligt modellguiden här på autopower iaf.
318iS med m40 8v tillverkades tom 88, och 1990 började 318is 16v tillverkas.
Vilken motor har du i din?
Em
25
EmilÅhl
525i -94
Tack bmw-slangen! Riktigt bra förklarat :)

Vet ju bara att jag har en tomgångsmotor, sen om den utför det arbete som du beskriver vet jag inte :P

Kan tillägga att tomgången vid kall motor är ungefär lagom vad den borde vara vid varm motor, dvs. mellan 500-800.

Jag får väll gå runt med startgasen och leta läcka, men alla slangar är nya, förutom bälgen som ser hyfsat fin ut, men det är väll nr. 1 att göra :)

Men OM det skulle vara något fel på lambdasensorn då, hur/vad är det som händer då? För jag har ju läst trådar där en del har problem med bl.a. svajjande tomgång m.m. då lambdan har varit boven. Är det helt enkelt att systemet går in i ett programmerat läge när den är trasig och att tomgången alltid beter sig på ett visst sätt när lambdan är trasig? Bara en tanke :)

Pablo:
Jag är medveten om detta, blev också förvirrad när jag skaffade mig denna motorn/bilen.

Men i pappren på bilen så är den en -89, och om man går in på realoem så finns endast m42 som alternativ från 02/1989 och framåt. Vet dock inte varför modellguiden här på AP har en annan lista :S

Em
25
EmilÅhl
525i -94
Kom på en till sak, om LMM skulle vara trasig, hur beter sig systemet då? Skulle det i teorin kunna vara den som är trasig i mitt fall? :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@EmilÅhl : Är det en importerad bil så kan det stå lite vadsomhelst i registreringspapperena. Är ganska mycket hola baloa och gratis paraplydrinkar vid registreringen och det fylls i uppgifter efter dagshumöret eller helt slumpmässigt.

Vilket VIN-nummer (chassinummer) har din bil?

AP visar bara vad som fanns tillgängligt på den svenska marknaden, är din bil importerad så kan utbudet på en annan marknad ha sett helt annorlunda ut.

88 fanns det två 318i. Den som hade den gamla M10-motorn fick heta bara 318i. Men den som hade den lite nyare M40-motorn fick heta 318is av någon anledning.
89 så ska man tydligen ha slopat beteckningen 318is helt och kallade alla med M40-motorn kort och gott bara för 318i.
90 kom väl "den riktiga" 318is som hade M42-motorn.

Men släng upp ditt chassinummer (sista 7 siffrorna räcker) så kan vi snabbt avgöra vad du har för modell.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller motorstyrsystem så har

318is (M42B18) : Bosch Motronic 1.7
318i/is (M40B18) : Bosch Motronic 1.3

Dvs båda systemen har integrerat inprutning/tändning i ett homogent system och kan benämnas som moderna insprutningssystem.

Båda har alltså dedikerad tomgångsmotor.

Denna ska reglera tomgångsvarvtalet, även om det läcker in luft. Den känner av att varvtalet är för högt, och minskar således mängden luft den släpper förbi gasspjället.
Som i alla styrsystem brukar man fördefinera tillåtna max/min-värden, är läckaget stort så kan det ju vara så att tomgångsmotorn är satt till absolut minsta tillåtna värde och släpper bara förbi en ytterst liten mängd luft (men varvtalet blir ändå högt då huvuddelen av luften tas in någonannanstans).

Om LMM'n är trasig så försöker styrsytemet att klara sig utan den så gott det går. Den får använda de givare som finns till hands. I detta fall så finns nog bara TPS (throttle position switch, dvs spjället stängt eller WOT) samt lambdan som primära insignaler (förutom grundmappen såklart).

Om bilen gå bra i övrigt så är det ganska osannolikt att det är något fel på LMM'n.

Men det är bara att börja felsöka och gå metodiskt tillväga! Kolla felkoder. Kolla hur lambdasignalen ser ut på oscilloskop (lyckas styrdatorn få den att pendla mellan fett/snålt), kolla hur styrsignalen till ICV ser ut (hur ser duty-cyclen ut tex), osv.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Detta skulle kunna vara ett enkelt fel. Kolla om tomgångsinställningen för spjället är rätt. Testa genom att varmköra motorn och ta loss ena änden på en av slangarna till tomgångsmotorn. Plugga slangens öppna ände och anslutningen för slangen. Motorn kan nu bara suga i sig luft via spjället.

Ett alternativ till att lossa slangen och plugga kan vara attklämma ihop den helt, t ex med en skruvtving.

Är tomgången fortfarande för hög så justera om spjällets tomgånsläge.

//Göran
Em
25
EmilÅhl
525i -94
Tack för förklaringen "bmw-slangen" :)
Här är mitt chassienr: AD01815 "09/1989 E30 318is 2 doors M42 Europa Vänsterstyrd växel"

Tack för tipsen! Har inte hunnit börja felsöka än p.g.a. jobbet, men i morgon ska jag börja.

Tack för tipset Göran!
Så länge det inte läcker in luft från en trasig packning eller liknande som bmw-slangen skrivit så kan det ju stämma att spjället står galet! :)

Tack för alla tips! Nu är det bara börja felsöka, nu har man lite mer förståelse så man vet i vilket ände man ska börja! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, den är tillverkad 09/1989 (eller för att vara mer exakt den 18:e September). Då borde den ha varit registrerad i Sverige som 1990 års modell.

Här kommer lite mer info, ser att bilen är gjord för Tysklandsmarknaden och är således importerad till Sverige.

Typkod : AF91
Typ : 318IS (EUR)
Motor : M42
Färg : BRILLANTROT (308)
Stoldynor : (0379)
Produktionsdatum : 1989-09-18

S288A LEICHTMETALLRAEDER BMW LM-fälg krysseker 29
S300A ZENTRALVERRIEGELUNG ELEKTRISCH Centrallås med stöldskydd.
S314A FRONTSCHEIBENWASCHDUESEN BEHEIZT Ytterbackspegel / uppvärmt förarlås
S350A WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM Värmeskyddsglas grön
S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Vindruta grön glas grönkil
S400A SCHIEBE-HEBEDACH, MECHANISCH Skjut-/höjbar taklucka manuell manöv.
S428A WARNDREIECK Varntriangel och förbandspaket
S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Hoejdjustering straalkastarinst.
S520A NEBELSCHEINWERFER Dimstraalkastare
S556A AUSSENTEMPERATURANZEIGE Yttertemperaturindikator
S652A BMW BAVARIA C II Radio Bavaria C II
S680A RADIOANTENNE MANUELL Radioantenn manuell
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG Landsförande Tyskland/Österrike
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vill bara förtydliga angående spjällets tomgångsläge. Har inget rört inställningen på gasspjället ska man absolut inte försöka justera det - det är injusterat från fabrik. Ändrar man då gasspjället introducerar du bara ýtterliggare ett fel i systemet, då har alltså två fel nu istället (som halvhjärtart motverkar varandra och du får ett halvbra/halvdåligt system som är nu ännu svårare att få att fungera korrekt).
Em
25
EmilÅhl
525i -94
Okej bmw-slangen. Bra då vet jag, ska inte pilla på den inställningen i onödan då ;)
Vet inte om den är justerad eller inte, bilen gick likadant när jag köpte den, jag trodde dock att det var enkelt löst eftersom jag såg att alla slangar vara trasiga.

Men nu testade jag en sak:
Tog bort tomgångsmotorn, satte kablar från batteriet direkt till den, dålig kontakt, fick göra rent stiften. Tomgångsmotorn verkar fungera när jag har den löst.
Testade då att koppla in den. Samtidigt satte jag tummen för den slangen som kommer från bälgen, den andra tummen satte jag på anslutningen till insuget där tomgångsmotorn ska anslutas. En kompis startade bilen och jag balanserade tomgången med tummen på insuget. Samtidigt kollade jag i tomgångsmotorn, men den rörde sig aldrig. Oavsett om jag ströp luften mycket eller lite. Borde den inte röra sig för att försöka balansera tomgången när jag gör så? Eller tänker jag fel?
Em
25
EmilÅhl
525i -94
Nu har jag hittat felet äntligen.. MEN nu får har jag ett följd-fel!!

Felet var att ena kabeln till tomgångsmotorn var av i kabelhärvan!
Nu när det felet är åtgärdat så har jag ingen tomgång vid varm motor..

Borde inte tomgångsmotorn reglera så att tomgången ligger på lagom varvtal när gasspjället är "stängt".. Frågan nu är ju vart jag börjar leta efter fel / justerar?
Som tidigare sagt så kan ju tidigare ägaren justerat på spjällets justerskruv, eftersom jag köpte bilen med tidigare fel.. Men jag vet ju inte om dom gjort det. Motorn sitter ju i en 318 kaross, där gaswiren inte är utbytt utan är kvar från 318 motorn. Kan det vara en justering på wiren som är det rätta att ge sig på? Eller är det kanske någon annan komponent som inte gör sitt jobb nu? Typ lambda?

Em
25
EmilÅhl
525i -94
En till teori:
Har ju även bytt slangar till tomgångsmotor m.m. kan detta påverka tomgången? T.ex. om det skulle vara nån slang som ligger aningen "vikt" så att det flödar sämre än original? Med detta borde väll tomgångsmotorn justera i så fall??

Tacksam för all hjälp!!

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Tomgångsmotorn reglerar mängden luft motorn suger i sig så att tomgången förblir rätt. Om du har ett veck på en slang så kan mängden luft in till motorn bli för liten för att ge rätt tomgång. I detta fall kan tomgångsmotorn inte längre påverka luftmängden dvs tomgången blir för låg. Du bör lätt kunna konstatera om du har ett veck på en slang och åtgärda det.

Vad gäller lambdasonden så påverkar den avgasvärdena om den är trasig men jag känner inte till att den kan påverka tomgången så att motorn stannar. Det behöver inte innebära att det är omöjligt.

Om problemen fortsätter så kolla även din luftmängdsmätare. Lossa den från från luftrenarens lock. Peta undan gummiskyddet över kontakten på luftmängdsmätaren så att du kan komma åt kablarna. Lossa locket på luftrenaren och vik upp det så att du kan se in från luftrenarens håll. Tändning på och mät spänningen mellan stift 1 och 5, skall vara 0,5 V. Mät sedan mellan stift 2 och 5, bör vara 0,2-0,3 V. Peta sakta upp spjället och se att spänningen ökar jämnt upp till ca 5 V vid helt öppet spjäll. Känn även att spjället går lätt utan att kärva direkt från stängt läge.

I luftkanalen in i luftmängdsmätaren finns även en liten "knopp" som är en temperaturgivare för luften. Mät spänningen mellan stift 4 och 5 och se att den ändras om du värmer "knoppen" med fingrarna. Slå av tändningen och lossa kontakten på luftmängdsmätaren. Mät resistansen mellan stift 4 och 5. Vid 20°C skall du ha ca 2,6 kOhm och vid 50°C ca 0,85 kOhm, hur du kan värma givaren till 50°C är en annan fråga...

//Göran
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En förklaring till hur de vanligaste typerna av tomgångsmotorer fungerar.

===> Tomgångsmotor med 2 stift <===
Elektriskt styrd ventil. En fjäder håller ventilen i stängt läge. När en styrsignal appliceras så byggs ett magnetfält upp som motverkar fjäderns kraft och öppnar upp ventilen lite eller mycket (beroende på styrsignalen).

Styrsignalen är inte en konstant spänning utan oftast en fyrkantsvåg med olika duty-cycle för att öppna ventilen lite eller mycket. Frekvensen på denna fyrkantsvåg är typiskt 1-2 kHz, dvs du behöver ett oscilloskop för att kunna utvärdera denna signalen.

Vill styrdatorn bara öppna ventilen lite så lägger den ut en fyrkantsvåg med låg duty-cycle dvs spänningen för att spänningsssätta (och motverka fjäderns kraft) spolen är där under väldigt kort tid av fyrkantsvågen period.

Vill styrdatorn öppna ventilen mer så kör den med högre duty-cycle dvs spänningen för att spänningssätta spolen upptar större delen av fyrkantsvågens period.

===> Tomgångsmotor med 3 stift <===
Samma princip som med 2 stift.

Fast istället för en ventil sitter det en typ av butterfly-ventil som kan svänga åt ena eller andra hållet (beroende på om man vill stoppa eller släppa igenom luft).

Dessutom finns ingen fjäder som motvikt, utan denna butterfly-ventil SKA kunna röra sig helt fritt (det är mycket vanligt att denna guckar upp och kan inte röra sig fritt).

Så på ena sidan av butterfly-ventilen sitter det en spole som är kontstant spänningssats och agerar motvikt (dvs samma uppgift som fjädern).

På andra sidan sitter det en spole som styrdatorn kan reglera (med samma typ av variabel duty-cycle fyrkantsvåg).

Dessa två spolar arbetar mot varandra (den ena vill stänga medans den andra vill öppna).

När styrdatorn vill ha lite mer luft igenom tomgångsventilen så ökar den bara upp duty-cycle på fyrkantsvågen och butterfly-ventilen vrider sig lite åt det hållet som öppnar upp för mer luft. Behövs mer luft så ökar bara styrdatorn upp ännu mer på duty-cycle.

Därför borde första steget vara att mäta upp hur din duty-cycle ser ut vid de två olika scenarios (vid kall motor och vad som händer sedan vid kall motor).
- Skickar styrdatorn överhuvudtaget någon form av duty-cycle signal?
- Har du +12V till tomgångsmotorn ena spole (motvikten)?
- Har du en bra jord från sladdkontakten till tomgångsmotorn?
- Går duty-cycle någon gång i taket eller botten? Om den gör det så är det en säker indikering på att systemet försöker reglerera för fullt men andra fel i systemet gör att den inte kan komponsera tillräckligt mycket.
- Om duty-cycle ser bra ut, fungerar verkligen tomgångsmotorn som den ska?

När motorn är kall går motorns styrsystem i open loop, dvs den använder sig av fördefinerade styrparameterar och använder sig inte av lambdasonden (då den inte nått driftstemperatur ännu).
När väl lambdasonden nått driftstemperatur så går styrsystemet in i closed loop och nu försöker den reglera att nå stökiometrisk förbränning genom att lyssna på lambdasonden och reglera luft- och bränsle (oftast är det inte så mycket den kan göra åt luft utan det blir oftast bränslet den justerar).

Där kan det vara intressant att även logga fuel trim - parametrarna när problemet uppstår. Fast vet inte om det är enkelt att få ut dessa på detta system.

LMM kan ju även skicka helt galet signaler. Men på tomgång har LMM inget att säga till om! Styrdatorn lyssnar inte på LMM vid tomgång.

Det viktiga är att se till TPS (Throttle Position Sensor) fungerar korrekt! Jag har redan nämnt denna komponent. Det är dubbelswitch som indikerar när gasspjället är helt stängt (idle) eller helt öppet (WOT).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.