AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.799

Kommer dieselmotorer bli mindre populära i framtiden?

Sida 3 av 3
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Upplever inte alls det du skriver som något problem.
Kopplingen är så pass distinkt och direkt så det fungerar även dom gångerna du är lite okänslig.
Dock kan det vara lite jobbigt om man sitter i trånga köer som går väldigt sakta som man måste stanna helt ofta. Den vill gärna dra iväg rätt rejält första meterna.

Annars tycker jag manuell fungerar hur bra som helst.
Har dock inte kört någon av dom större diesel sexorna med manuell, men kan inte tänka mig att det skulle vara ett val man ångrar pga funktionen.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag hade manuell låda på min E61 525d LCI. Jag blev aldrig helt vän med den och visst kunde det bli ryckigt i bland. Nu är jag på min andra F11 520d med 8-vxl automat och jag föredrar definitivt automaten. Det är så lätt att hamna på fel växel med en diesel då det varvtalsområde som är effektivast är så smalt.

Jag har även en 120d och när man växlar mellan 1:an och 2:an är det lätt att det blir ryckigt med den också.
Det är främst BMW som upplevs av vissa som svårkörda. Prova vilken manuell VAG diesel som helst - upplever dem alla som mycket mer lättkörda än BMW dieslarna. Dessutom går de betydligt mjukare än BMWs råare motorer.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Haas:
Ursäkta sent svar..

Du har iofs redan fått svar av bl.a AKN och Nockenwelle, det är precis så jag menar..

Mvh Janne.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De är tur vi tycker olika då så inte alla är på jakt efter samma bilar :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.