|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Sista raderna blev inte så lyckat skrivet >>>>"ett också.ett överskott"<<<, men ni förstår nog ändå :) Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne, jag kan rekommendera dig att provköra en BMW eller Audi diesel. Diesel knacket är sedan länge förbi. Jag Men visst skatten är fånigt hög, men om du drar husvagn eller släp ofta eller har tillgång till billig dansk diesel så är det värt att överväga. |
|
|
En 320xd -14 har idag en skatt som ligger under 1500kr/år, inte direkt fånigt hög i mina ögon. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har faktiskt kört en del modernare dieslar och tycker i mångt och mycket att det låter "hårt" och inte speciellt insmickrande. T.ex BMW's 2-litersdiesel har inget speciellt "skönt" ljud.. Kan tillägga att smådieslarna inte alls på samma sätt som bensinvarianterna klarar av att ha tillräckligt med kraft i stadskörning från låga varv(bottenkraften saknas ofta) och mycket användande av koppling... Osmidigt med smådieslar och stadskörning + manuell låda då. Ok, visst, köper man en mindre dieselmotor med AUTOMAT så försvinner åtminstone det problemet.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T, med en högst medioker körskicklighet så skulle jag påstå att det är en icke fråga. Sen om man inte tycker om det är en sak, men att de inte klarar av att ha kraft för stadskörning är fel. Ungefär som att köra med en mindre bensinmotor, säg en äldre 518i eller dylikt. Klart fungerar det, men lika trevligt som en 550i? Absolut inte. Man måste skilja på vad man inte gillar och vad något inte klarar av. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tja, jag körde för inte såå länge sedan en relativt ny Audi Avant manuell med tvålitersdiesel i stadskörning. Att påstå att den är en smidig stadsvagn med den motorn(lilla 2,0 motorn på, om jag inte missminner mig ,140hk) är att ta i... Jobbigt kopplingsingrepp och det blev en del "tjuvstopp" innan jag begrep att den här motorn vill ha lite varv.. M.a.o.>>> JAG tycker inte den drivlinan "klarade av" stadskörning på ett bra sätt. Jag är iofs ingen proffsförare och visst kan detta ha en viss påverkan på min känsla med den vagnen, men jag tycker fortfarande att den vagnen var irriterande att köra stadstrafik med.. Nää...lite mera effekt i botten ska alla bilar ha, trevligare och bättre ur alla synvinklar.. En 518i är inte heller någon suverän stadsbil i sammanhanget, men samma dåliga samspel mellan koppling och motor som denna Audi hade är det absolut inte i BMW´n.. Jo, har kört BMW 518i E34. Mvh Janne. |
|
| Diesel kräver automat. x20d och 8 växlad automat måste vara den optimala kombon i 99.9% av all körning. | |
| 99.9% minsann! Eh...det var ett tvärsäkert och vågat uttalande, speciellt som den gäller alla :) | |
| Hade en 116d MT som lånebil häromveckan - lägre hastigheter eller krypkörning är ta mig fan omöjligt utan att peta i 1:an! I en bensinare behöver man aldrig växla till 1:an förran man stannat HELT, inte ens då är det ett krav för du kan fortfarande börja röra dig mjukt framåt från stillastående i 2:an. Otroligt värdelöst, minns att 320d var likadan. | |
|
Jag har kört samma Audi-modell och är inte heller någon Vettel, men inte upplevde jag det som att bilen skulle ha det minsta problem att klara stadstrafik. Men man får ju anpassa växlingen därefter, kanske inte blir tredje växeln i en rondell med dieselns högre utväxling. Men så var det ju även med SAAB 9-5 generellt höga utväxling. Jag kan lugna dig att bilen är tekniskt kapabel för stadskörning och det endast är en förbättring och tillvänjning av körtekniken som krävs. Att det skulle vara en smidig stadsvagn har jag inte sagt. Jag försöker att skilja på subjektiva åsikter och objektiva fakta. Jag förnekar inte heller att en dieselmotor kan ge en annan körkänsla, vissa som endast kört större bensinmotorer kan ogilla känslan av en liten dieselmotor. Men det är likadant att gå från en stor dieselmotor till en liten bensinmodell. Men det ändrar inte att bilarna klarar av det, det är föraren som behöver anpassa sin körstil om det av någon anledning inte fungerar. Jag tycker inte alls att diesel kräver automat. Jag förstår att många förare av bensin och dieselmotorer föredrar automat, men det gör inte att en dieselbil kräver det. Det går att framföra en dieselbil felfritt med manuell låda i alla lägen och det gör att det är felaktigt att säga att automat ett krav. Men det kan vara ett starkt önskemål. __________ Mvh Grelle |
|
|
Vad är det för fel på att använda växlarna som finns? Vitoco, ditt problem löses enkelt genom att skriva en post-it lapp och sätta på växelspaksknoppen. Skriv en tvåa där ettan sitter och problemet är borta. Jag förstår inte oviljan att ändra körstilar mellan bilarna. När jag kör motorcykel har jag inga problem att gasa med handen, fast jag samma dag körde en bil där jag gasade med foten. Om jag måste använda första eller andra växeln mellan två olika bilar i samma situation är så simpelt att jag inte ens reflekterar över det. __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle: jag gillade din sista post faktiskt, haha! Du har rätt, man måste helt enkelt acceptera att saker fungerar annorlunda. Men den nedväxlingen medför tyvärr ett litet irritationsmoment :/ | |
|
Nu kanske vi spårar ur en del från frågan trådskaparen ställde...eller inte ;) Jaja, det jag ville ha sagt egentligen är inte att man INTE ska anpassa sig efter vilken bil eller motor man kör, självklart gör man det..men faktum är att det inte är premium att behöva sitta och irritera sig över hur klen motorn är på lågvarv. En väl anpassad motor/drivlina ska bara gå smidigt i alla lägen...punkt. Man ska inte behöva växla/gasa sig död för att ta sig framåt på någorlunda smidigt vis. "Missförstå mig rätt", jag gillar att växla och har inga problem normalt med det, men sitter man och irriterar sig i staden pga för klen motor på lågvarv och dålig känsla i drivlinan då har tekniken gått fel anser jag. Ok, visst vet jag att detta är en budgetmodell av A6:an jag körde, men iaf. Premium känsla var det hur som helst inte i den vagnen när det gäller körkänsla... Den känslan sitter ofta i smådieslar med manuell låda och stor/tung bil. Mvh Janne. |
|
|
Janne T Du får gärna utveckla ditt påstående lite mer om att en diesel inte har bra kraft i botten. För jag håller inte alls med dig. |
|
|
Jag håller med dig Haas. En diesel är ju urstark i botten upp till 2400varv, oftast maxvrid runt 1750rpm, prova exempelvis att lägga i 1an och låta tomgången driva bilen uppför en backe, med en diesel respektive en bensinare. Det handlar om att man behöver förstå hur en diesel funkar, dieselmotorer behöver inte varvas nämnvärt mkt. |
|
|
Rompa4302 Min manuellt växlade Volvo 740 turbo 84 med Motronic startade i backen tog sig uppför den mycket branta backen på ettans växel vid 1000 rpm utan att jag behövde ge gas själv, så det gäller även bensinare, fast en diesel borde ju klara det ännu bättre. |
|
|
Definiera vad som menas med "botten". En diesel är mycket tunn runt tomgång innan flödet av avgaser är stort nog att få fart på turbon. Dessutom är det lätt att få motorstopp på riktigt låga varv, detta gäller i synnerhet moderna dieslar som har lätt svänghjul (spara energi). Hög kompression, få cylindrar och liten rotationsmassa är faktorer som bidrar till att motorn kan "slå back" på låga varv. mvh/ Anders |
|
| Så ser jag det också AKN. Från tomgång upp till någonstans runt 1500 rpm är dieslarna ofta besvärande klena och det är vad jag skulle kalla bottenregistret på en diesel, eftersom den kroknar relativt tidigt i de högre varvtalsregistren. Dieseln r stark runt 2000 rpm, men det skulle jag snarare säga är en del av mellanregistret. Problemet är att dieslar har ett kortare register än bensinmotorerna. | |
|
Jag håller med de senare skribenterna att Turbodiesel är klena i botten (botten är under 1500 rpm för mig) generellt. Men det tycker jag gäller turbomotorer i stort. En turbomotor på 200hk (ofta 2l och fyra) är klenare än en sugmotor på samma effekt (ex. sexa på säg 2,5l) även för bensinmotorer. Bränslet är inte den enda faktorn som avgör. Ta den gamla 325d med 3liter, sexa och endast 197hk. Den var stark i botten från tomgång och särskilt från 1000rpm, trots diesel som bränsle. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Nej, diesel och manuell låda går inte ihop 100%. Tror det är två saker. 1. Lätt att få tjuvstopp strax över tomgång. 2. Högt vrid vid låga varv ger mindre marginaler då både motorbroms och acceleration blir kraftigare runt de varv man ligger på när man växlar än motsvarande bensinare. Tajmar man då urkopplingen lite fel så blir det lätt lite hackigt, även om man är en van bilförare. Detsamma gäller väl bensinturbo men där är det inte riktigt lika tydligt. Punkt 1 gäller nog inte de större dieselarna men på de gissar jag att punkt 2 blir ännu värre pga ännu mer vrid på låga varv. (har aldrig kört en manuell 3-liters diesel) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.