|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har tänkt på att dieselpriset legat högre än bensinpriset nu ett bra tag. Man motiverar det med att efterfrågan på diesel har ökat rejält senaste tiden. 67% av nybilsförsäljningen är bilar med dieselmotorer. I framtiden kommer tydligen produktionskostnaden att öka pga strängare avgaskrav. Samt att beskattningen framöver kommer bli hårdare. Hur tror ni efterfrågan kommer se ut på dieselbilar kommer se ut om några år? | |
| Hur tror ni efterfrågan på dieselbilar kommer se ut om några år ska stå :) | |
|
Ja, alltså jag tror inte vi kommer få se att pendeln kommer gå tillbaka till bensin igen, däremot på sikt så är väl alla förbränningsmotorer hotade på ett eller annat sätt. Med med ny teknik (adblue osv) så blir de nya dieselmotorerna allt mer effektiva. Men gamla dieselbilar (och törsta bensinare) kommer bli allt mindre populära. Frågan är också vilken tidsram vi pratar om. 5? 10? 15 år? |
|
|
Helt klart att bensinmotorn är på g igen,finns mkt än att förbättra på den. Så om 2-5år så är min gissning att flertalet av bensinmotorerna är 2-3 cyl överladdade små rackare.Tror även på elhybrid då med en liten 1-2cyl bensinare som gör att du kan limpa home med. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Tror också att dieselmotorn kommer att få ta ett kliv tillbaka igen tack vare alla små fina och snåla bensinmotorer som har kommit/kommer framöver. | |
| Elbilar med generator som drivs av en liten liten bensinmotor tror jag kommer bli framtiden. | |
|
I en mer avlägsen framtid så är nog vätgas det enda som gäller, när man får ordning på förvaringen, och utvecklat billigare teknik. Som Jay Leno sa: Vätgasbilar kommer att få samma effekt som bilen gjorde mot hästen. Idag har vi ju hästar som en fritidssyssla, och inte ett arbetsredskap. Man kan ju hoppas iaf =) Fingerspitzgefühl. |
|
|
Att båda alternativen kommer slussas ut helt med tiden råder de ju ingen tvivel om. Tänkte kanske lite mer kortsiktigt. Tänkte mer om kostnaderna för att producera diesel kommer öka, samt att det kommer beskattas hårdare. Att då nybilsförsäljningen minskar rejält samtidigt som begagnatmarknaden kyls av. Då borde dieseln sjunka i pris igen eftersom efterfrågan kommer sjunka? |
|
|
Diesel är ju redan dyrare än bensin per liter pga efterfrågan såklart. Att diesel som bränsle kommer försvinna kommer inte att hända på väldigt länge iom all tung trafik vi är beroende av som får oljebolagena att tjäna enorma pengar=fortsatt,ökad produktion. Men självklart så kommer ju bränslepriserna även att skattas hårdare för "miljöns skull" i framtiden så att våran kära stat får in mera skattemedel att förskingra bort ifrån infrastrukturen in till någon form av bidrag i någon annan sektor i samhället... Nej framtiden ser ju mörk ut för bilentusiasterna,min gissning är att hybriderna kommer "tvingas" fram mer och mer tills utsläppen knappt blir mätbara, så vi kan diskutera mera dubbdäcksförbud och gud hjälpe oss alla om vi gick in på att kräva övriga eu att sluta elda med kolkraft där det verkligen skitar ner istället för den eviga häxjakten på bilisterna som miljöbovar ^^ srry for offtopic och nej ja e int bitter :) Ha en bra dag. |
|
| Sverige har ju en egen specifikation för vår diesel än den som används i övriga Europa så vi kan inte enkelt importera diesel från raffinaderier i Europa utan den diesel vi använder är främst producerad inom landet. Därför riskerar vi att få brist på diesel om alla köper dieselbilar. Alternativt får vi ett bensinöverskott som vi måste exportera. I tillverkningsprocessen framställs ju mängden bensin och diesel i ett fast förhållande till varandra. | |
| Tror hybriderna kommer mer och mer. Ett av de större problemen är infrastrukturen, dvs antalet laddstationer, men det kommer rätta till sig i takt med att de går allt snabbare att ladda. Läste någonstans att 85% av vad gemene man kör en dag är 5 mil, vilket inte är ouppnåeligt att nå i räckvidd. Större aktörer "tvingas in", exempelvis VW och priserna kommer att sjunka. När hybriderna går att försvara ekonomiskt blir de verkligen att räkna med, sedan är det givet en fråga om hur lobbyn styrs och vem som sätter agendan. Har kört två hybrider. Dels Volvos V60 som jag tycker är lite fel från början med den stora D5:an, dels Lexus 300 som har en kortare räckvidd på el, men båda går i stor utsträckning att köra på el i stan. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har disel någonsin varit inne :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Diesel har ju fördelen att förbränningsprocessen är "robust": Man kan ju tanka vilken skit som helst (spillolja, paraffin, frityrolja, motorolja, nästan bensin, etanol, gas, mm, mm), bara man är beredd på att ta emot bränslet. Bensincykeln är ju lite känsligare. Båda principerna är högt utvecklade. Så båda kommer att leva läääänge, med lite el-inblandning, så kommer vi längre. |
|
|
I dagsläget skulle jag inte kunna tänka mig något annat än diesel i pendlarbilen. Perfekt effektkurva för ändamålet och ruskigt bränslesnål. Ångrar mest att man inte valde en diesel tidigare... |
|
|
Dieseln i Danmark är 2 kr billigare än bensinen per liter, kanske beror på beskattningen, men det lönar sig helt klart att tanka om man ändå är där. Skälet till att jag kör diesel är jag kan köra en en stor och säker bil som har en bränsle förbrukning som en liten bensinare, sen blir man straffbeskattad av en diffus anledning som jag tror har med lastbilstrafiken att göra. Men man får även en bil som jag inbillar mig att den ger fler mil än en bensinare (tänker på taxibilar). |
|
|
Enligt Statoil.dk:s priser så är dieseln 95 öre /l billigare än 95. Omräknat i svenska kronor kostar dieseln ca. 13:- /l i DK, mot ca. 14,50:- i SE. MVH Christofer |
|
| Finns säkert samma variationer där som har, priset på min lokala mack hoppar upp och ner 80 öre flera gånger per vecka. | |
|
Ny forskning visar att direktinsprutade bensinmotorer släpper ut 10 ggr så mycket farliga artiklar som dieselmotorer. Hur länge dröjer det innan bensinmotorerna också utrustas med partikelfilter? Länk |
|
|
Uppdaterade danska bränsle priser torsdag kväll. Ok listpris 95 oktan 12.42 dk Ok själlandsbroen 2-4 Köpenhamn diesel 10.11 dk. |
|
| Ja, ett partikelfilter vore säkert bra på bensinmotorer också. Sådana där forskningsrapporter är lite luriga, de jämför inte sällan äpplen och päron beroende på vem som är beställare. Och på riktigt tror de att dubbdäcken är den stora boven gällande pm 10. I princip kan du få vilket svar du vill på frågan, det beror helt enkelt på vem du frågar. | |
|
Jag hoppas att dieselbilarna tynar bort snabbare än bensinvarianterna.. Orsaken? Jo, låter inte friska även som nya, trist ljud m.a.o... Sedan kommer, enligt vissa, dieselpriserna att gå upp ty t.o.m. fraktbåtar börjar använda samma sorts diesel som i bilarna vilket jag menar bl.a. kommer att driva upp dieselpriserna. Det är ett också. ett överskott på bensin i Europa och ett underskott på diesel vilket driver upp dieselpriset snart, tror bl.a. jag. Men...ännu är det ju inte speciellt mycket högre dieselpriser. Men man får väl vänta och se vart det barkar :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.