AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.148

Först airbag lampa nu lyser det mesta på panelen!

zl
16
zlatan6
BMW 320ci cupe -03
Började med airbag lampa felsökte med "torque" hittade inget. Tänkte kolla
säkring till airbag, inget fel där. Efter det så skulle jag starta bilen och nu liser ABS, Antispin, handbroms lampa, airbag lampa, hastighets mätare fungerar inte. Har ni någon ide vad det skulle kunna vara jag själv är inne i abs givare vänster?

Det värsta är att det är svärfars bil tänkte jag kunde hjälpa till istället blev det en mindre katastrof.

Tacksam för svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med 99% sannolikhet är det bakre vänstra abs-givaren som gett upp.

Köp inte kinatillverkade no-name-givare om du inte är beredd att byta igen ganska snart. De kan vara kassa redan som nya...

Satsa på oem-kvalitet (typ bosch, siemens eller liknande) så fungerar de i många år.

Bytet är inte så svårt men räkna med att behöva borra/mejsla bort givaren som sitter där nu pga att rosten kramar sönder den (troligen rosten som krmat sönder den och sedan kommer fukten in i givaren) och den sitter bergfast. Akta så du inte skadar abs-kransen som sitter precis under givaren.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tourqe klarar inte av att läsa srs system därför får du inte fram något på airbagen.
zl
16
zlatan6
BMW 320ci cupe -03
Tack för alla svar!
Bokade in tid på mekonomen för felsökning då bmw inte hade tid. Vet inte om de har lika bra diagnos utrusting men jag har lite bråttom då besiktningen är i december.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Airbaglampan har troligen inget med ABS-felet att göra, utan är troligen ett separat fel.

Oavset bör du göra en felkodsavläsning (med något bättre alternativ) så du ser vad det är för felkod och därefter nolla felkoden för att se om airbaglampan tänds igen - den måste alltid nollas via diagnosuttaget.

Däremot brukar abs-lampan slockna efter man reparerat systemet och den gjort självdiagnos (bilen måste rulla i ca 10-15km/h i några meter), så den brukar man inte behöva släcka via diagnosdator.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En sak till...

Kolla så batteriet och generatorn är ok, för om det blir låg spänning kan det dyka upp många mysko elfel i en modern bil i allmänhet och i en BMW i synnerhet.

Mvh
Johan B

zl
16
zlatan6
BMW 320ci cupe -03
Amatör fråga, hur utföra den mätningen på batteriet\generator?

Mvh
Zlatan
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
mäta spänningen med voltmätare.
Avstängd bil då mäter du spänning i batteri, jag tror det bör vara runt 13V om batteri är ok.
Starta bilen och då mäter du spänningen som generator kastar ut, bör vara över 14 volt.
rätta mig om jag har fel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.