|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
bridgestone |
E det någon som har bytt till "shortshift" på E39? Tips om funktion, och installationsvårigheter |
| Antar att det inte skiljer så mycket bmw-modellerna emellan och jag har pulat en del med shortshift. Byggde en egen shortshift spak till min e30 och det är ingen avancerad operation överhuvudtaget. Du måste ta reda på hur du gör för att få loss orginalspaken bara. den nya trycker du i med ett snäpp uppifrån och sen hakar du på staget som kommer från växellådan under bilen med ett clips. Tror att det är snarlikt på e39. | |
bridgestone |
Tack för upplysningen ;-) |
Ricckard |
Hej! jag tog fram den gamla trogna vinkelkapen!!! Fick fixa till knoppen lite efteråt. Använde en annan knopp med skruvar från sidorna. Funkar klockrent! Akta så du inte kortar för mycket. MVH Rickard |
|
"Akta så du inte kortar för mycket" Tror att du har missupfattat det hela, den ska ju förlängas på undersidan. //Ticco www.ticco.com |
|
| ticco: Du gjorde alltså också en egen shortshift? Måste faktiskt säga att jag tror att våra bilar är ganska snarlika, dock är din lite fräschare. Och min har inte de där retande roliga bokstäverna TIC efter beteckningen. Men akta bara, köper kanske kompressor i dagarna;)!!! | |
|
Kompressor! nice :) Jo jag gjorde en egen, gjorde den för lång först. Monterade och kändes okey, om man klappade till på spaken så klingade det i kardanen. Hm... perfekt längd tänkte jag eftersom jag kommit så nära kardanen det bara går, men vid provkörning fick jag inte i 5'an å på 3'an vibrerade det som f*n. Upp med bilen å spana, visade sig att den undre armen tog i hardyskivan :-/ tror att man max kan förlänga 10mm, det funkar iaf. på min bil å polarens 325'a. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Då kan jag meddela att du kan få dina växellägen ännu kortare. Jag var lite noga och mätte upp exakt längd. Och 20mm är max, då fungerar det precis. Min känns jä***gt skön med 20mm. Tror att de man köper är 20mm förlängda också. Läste det någonstans! ///Johan |
|
|
VA! Lägg av... Fattar inte hur? Tar det inte i hardyskivan??? F*n nu åker svetsen fram igen :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Nej, det tar inte i! Se bara till att vara jävligt noga med svetsarna, mina är nästan helt obefintliga därför så är de nog ganska exakta 20mm också. och det funkar ju fint! |
|
|
Fattar inte riktigt vad du menar med svetsarna, men nu jäklar ska det moddas igen :) Ser ju ut så här i garaget just nu: Länk //Ticco www.ticco.com |
|
| Kolla NFS där finns en short shift spak för billig peng! Har Köpt en själv funkar galant! Det är en BMW orgnal produkt! | |
|
Alltid roligare å tillverka själv (tycker jag iaf.). //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jag tänkte också göra en egen till min. Det är ju busenkelt ju! Iaf på M60-lådorna, jag vet inte hur det ser ut på bilar med andra lådor. Så man kan alltså förlänga med 20 cm. Hur mycket kortare lägen får man då? Kom att tänka på en sak... Om man gör en vinkel på armen som går från spaken till lådan, kan man inte förlänga spaken ännu mer då? |
|
|
20cm! Lycka till :) 20mm ska det vara. Inte mera då går den på kardanen. //Ticco www.ticco.com |
|
| 20mm=ca 50-60% kortare växellägen, overkligt skön växellåda pga ett väldigt simpelt ingrepp. Vem växlar snabbast hittills?? ;)) | |
|
Menade ju såklart 20mm... Fast det kanske kan gå med 20cm om man höjer bilen lite. Då kommer man ju kunna växla på en millisekund ju! =)..eller inte, synkningarna hänger nog inte rikigt med då. |
|
|
Kom precis hem från garaget, fasen min var oxå 20mm. Hadde för mig att den var 10mm :-/ Ja ja, nu e den iaf. 25mm :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
25mm? Hur gjorde du? Du fick plats med 25mm utan att det tog i alltså? Min är ju precis på gränsen som det är nu. Vad är hemligheten? ;) ///Johan |
|
|
He he, det återstår att se. Växellådan ligger fortfarande bredvid bilen. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Hehe, jag har förlängt 45mm. :-) Då har jag givetvis även höjt "koppen" som spaken sitter fast i. Det måste man på en iX även om man bara ska förlänga 10mm eftersom fördelningslådan ligger rakt under spaken. Återstår att se om det blev FÖR korta lägen i praktiken. Isf förlänger jag spaken uppåt så den hamnar i ratthöjd. Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.