AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.203

Pulserande oljud efter hjulskifte

Hej,

Har precis bytt till vinterdäck och noterar ett pulserande/vibrerande ljud som ökar med hastigheten och hörs mest runt 70-100 km/h.

Kan närmast beskrivas som ett dovt/svagt "helikopterljud". Känner ingen större obalans i ratt eller bil i övrigt. Är det helt enkelt obalans i hjulen eller något annat?

/Jakob
Har du rätt hjulskruvar så dom inte är lite för långa och touchar nåt på insidan navet?
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Jag skulle nog satsa mina pengar på att ditt hjullager e på gång.

//m

FREUDE IST BMW
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Helikopterljud brukar betyda att ett hjul inte är helt fasstdraget. Hissa upp bilen och kontrolldra alla hjulbultar. Snart.
Alla däck sitter som de ska, och en däckfirma har kollat så att inga vikter slår emot eller något sådant. Däremot kunde vi konstatera att nästan hälften (!) av alla dubb på mina en säsong gamla Pirellidäck har lossnat. Med andra ord är de per definition olagliga efter några hundra mils lugn körning. Jag är inte förvånad om det är detta som skapar oljudet också, då dubben som är kvar inte är helt jämnt fördelade.

Ska reklameras hos Bythjul imorgon.

/Jakob
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pirellis vinterdäck är ökända för att tappa dubben i rasande takt - de har upprepade gånger gått ut och sagt att "inför denna säsong är dubbprocessen uppdaterad - vi har haft lite kvalitetsproblem med ett parti dubb...", men inte tusan har de blivit bättre.

Kolla på vilken bil som helst med pirelli-dubbdäck på en parkering så ser du att i princip alla har tappat mängder av dubb...

Jag fick med en uppsättning Pirellidäck en gång, när jag köpte beg. alufälgar och det var bara en handfull dubb kvar i den däckuppsättningen - dessa däck kasserade jag då det var fälgarna jag ville åt.

Andra fabrikat kan få dubben att sitta hela däckets livslängd - jag har kört med Michelin och Nokian samt BF Goodrich (Michelins "budgetmärke") de senaste åren och då flera uppsättningar av varje fabrikat (förutom BfG där jag bara har haft en uppsättning dubbdäck).

TOTALT kanske jag har tappat 10-15 dubb under de senaste tolv åren, varav fem av dessa lossnat ur BfG-däcken...

Så min erfarenhet (och många andras inklusive diverse däcktester) är att Pirellidäcken är urusla när det kommer till förmågan att hålla kvar dubben!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.