AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.091

329i e36 -97 Startproblem

Fo
2
Foxtrot Bravo
320i e36 -97
Hej,
Jag har fått ordentliga problem med min 320i från -97.
Började egentligen i sommras med att bilen en gång inte ville starta, elen gick igång som vanligt utan antydan till dåligt med ström, men motorn verkar helt död, bara ett surr från en fläkt eller pump.
Felet var dock bara en enstaka händelse och jag brydde mig inte om att grotta i felsökning.
Nu har det blivit värre och det är mer eller mindre konstant startproblem. Samma symptom som tidigare, man vrider på nyckeln -elen går igång som vanligt men motorn är död.
Dock så lyckas man ibland få igång den helt normalt, vilket får mig att utesluta batteriet.

Jag läste i en annan diskussion här att någon hade liknande symptom, och att startmotorn var felet där. Men jag tror helt ärligt inte att det är det som är felet på min eftersom den ibland, som sagt, startar helt normalt.

Då läste jag på lite om EWS systemet, (startlås mer eller mindre) och funderar på om det kan vara det...
Problemet ger nästan 100% utfall om man låser mer fjärkontrollen, låser man med nyckeln i dörren är chansen att problemet uppstår mindre men fortfarande för stort för att kunna använda bilen.

-Jag har testat att dra, vicka och böja i sladdarna till ringantennen runt tändlåset utan att märka skillnad, så jag tror inte att det är glapp där i alla fall.
-Jag tycker heller inte att det borde vara ett sync. fel i nyckelns ID-kod eftersom motorn då borde vara helt låst utan möjlighet att starta den, vilket ju inte är fallet.

Helst skulle jag koppla ur EWSen helt men då ska man byta chip i DMEn och grejja, (inte helt säker på att det går på min modell ens eller var man köper ersättningschip).

Någon som har någon ide om vad som kan vara felet?
Mekonomens verkstad ville inte ta imot bilen, utan bad mig kontakta en BMW-verkstad, vilket är för dyrt för ekonomin nu.

Eftersom jag har bakgrund i flygtekniken så har jag inte tummen helt mitt i handen, men jag har inte direkt vana eller erfarenhet av bilar. Hade varit nice om problemet gick att åtgärda med manual och mejsel.

Några ideer om vad som kan vara fel?

Mvh / Fredrik
Fo
2
Foxtrot Bravo
320i e36 -97
320i ska det vara, inte 329i...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tror att det antingen är startmotorn eller EWS som krånglar på din bil, och en dålig startmotor kan absolut vara helt död ibland eller fungera till synes felfritt vid andra tillfällen. Om antennen till nyckeln är död brukar det däremot inte vara glapp i kablarna utan det är själva ringen i sig som ställer till det.

Det är lustigt att Mekonomen inte vill ta i bilen för en E36 är inget de borde ha problem med men tackar de nej till ett jobb får de skylla sig själva. Men borde du inte kunna mäta om det är någon ström vid startmotorn när du vrider runt nyckeln, är det dött har du ringat in problemet närmre?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.