AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.458

Skall jag byta till en 116,118,120 diesel

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Jag skall byta min 318i 2003 12900 mil till en diesel. Jag hade tänkt mig en 316 eller 318 diesel men har nu funderat på någon i 1 serien, men har ingen koll på dom olika versionerna i denna serie. Inte äldre än 2012 då dom nya modellerna kom. Är det vanskligt att köpa en långmilare i diesel typ 15000-20000 mil då i lägre åldersklass typ 2008- och nyare. Var ligger dom stora sevicerna/inspektionerna??.
Vore väldigt tacksamför råd eller tips då jag har stort förtroende för detta forum. Här är kunskaperna väldigt stora och respektingivande.
Med Vänlig Hälsning
Björn
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad har du emot de faceliftade modellerna av den gamla 1-serien? De är mindre så de är körgladare än den nya modellen, tycker jag i alla fall.

Men du kanske tycker komforten i en 3-serie är viktigare? Nu är ju jag lite färgad som du ser, eftersom jag själv har en 120d av gamla modellen.

20d-modellerna har ju den fördelen att de oftast är rätt välutrustade och just 120:orna brukar rätt ofta ha Msport, sportstolar och lite annat roligt, men eftersom du pratar om både "nya 1-serien från 2012" och pratar om "långmilare med 15-20.000 mil" så verkar det inte som om du bestämt dig för om du tänkt spendera 100 000 kr eller 275 000 kr.
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Vad menar du med gamla modellerna??. Har läst igenom forumet och sett att man har haft problem med motorerna upp t.o.m 2011 modellerna.
Jag har inte bestämt mig, visst är det komfort i 3 modellerna men jag antar att komforten är ungefär likvärdig i 1:serien, jag känner inte till det.
Ville bara ha tips om eventuellt fel eller brister i dom olika 1:serie modellerna, vad man skall vara uppmärksam på o.dyl.
Med Vänlig Hälsning
Björn
Ditt inlägg spretar åt alla möjliga håll, så det verkar om att du behöver lite vägledning.

För det första. Varför en 1-serie?

Följande skillnader finns jämfört med motsvarande 3-serie, 316d och 318d:
Bränsleförbrukning: Identisk
Fordonsskatt: Båda är miljöbilar och skattebefriade 5år (från mars 2010)
Komfort: 3-serien är bättre
Innerutrymmen: 3-serien är bättre
Bagageutrymme: 3-serien är bättre (speciellt Touring )
Vinteregenskaper: 3-serien är bättre
Servicekostnad och intervall: Identiskt
Inköpspris: 1-serien är marginellt billigare (den enda fördelen)

Ang service så finns det ingen stor service. Serviceintervallet är adaptivt, normalt ca 3000 mil eller 2 år mellan varje service. Då byts motorolja och kupéfilter. Kostnad ca 2000-2500kr. Varannan sådan service byts även luftfilter och bränslefilter.

Den största kostnaden är partikelfiltret som byts vid ca 20000 mil, beroende på körprofil. Att välja en bil som gått 15-20000 mil är således bara dumsnålt. Dessutom brukar bussningar och diverse annat behöva bytas då bilen gått lite längre.

Jag valde en 318d tillverkad efter mars 2010, som har den nya miljöklassade motorn. Motorn heter N47D20U1 och återfinns i nya 118d, 318d, 518d, samt X1 18d. Dvs köper du en helt ny bil av årsmodell 2014 är det en identisk motor.

Utbudet på Blocket: Länk
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Hej, tack precis vad jag behövde. Ska ta mig lite provturer. Bra information!!
Med Vänliga hälsningar
Björn
-d
299
-dB
130i -07
komfort: 3-serien
ljudnivå i kupe: 3 serien
rolig att köra: 1-serien
kommer att hålla värdet bäst: 1-serien
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Vad gäller komfort och kupéljud så anser jag att nya 1:an (F20) och nya 3:an är likvärdiga. 3:an har mer utrymme, men så mycket mer är det inte...
Jag uppfattar det som att trådskaparen har frågor angående förra generationens 1-serie (E81/E87) av årsmodell 2008-2012, även om det är lite luddigt skrivet. (Han har bara koll på den nya modellen (F20) som jag tolkar det)

Att 1-serien skulle hålla värdet bättre är bara spekulation. Om man jämför priserna på Blocket för ca 3 år gamla har båda modellerna sjunkit ungefär lika mycket procentuellt.

Ljudnivån är som sagt lägre i motsvarande 3-serie, och komforten bättre. Gäller även nya modellerna om de jämförs med likvärdiga chassin och däck. I övrigt håller jag fast vid jämförelsen ovan.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Epsilon sammanfattar det mkt bra. Jag har haft både E87 och E82 i 116d/118d men med 318d får man mer bil med komfort och tysthet till nästan samma peng. Jag kollade länken; "-Är dom verkligen så billiga..." :-)
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Jo det stämmer att det är lite "luddigt" skrivit, men jag vet varken ut eller in. Jag har ju bara haft min 318i 2003 vad det gäller BMW.
Nu när jag skall byta till diesel så har jag bestämt mig för att det blir en BMW då jag tycker att den vida överträffar andra märken enligt mig.
Då har jag haft dom flesta märken..... utom SAAB som jag aldrig har haft.
Jag tycker det är roligt att köra bil, har kört i 45 år. Valet har stått mellan en 318 eller en 320, men har sedan en tid tillbaka kollat in 1:an, därför min nyfikenhet. Jag kör mest stadskörning (Umeå) men på sommaren kör jag c:a 400-500 mil landsväg då jag har barn och släktingar över hela Sverige och i Norge. Hade jag bara behövt en bil för stadskörning hade det inte varit något problem att testa och köra 1:an men nu har jag ju det här på sommaren.
Jag vill tacka alla för ert bidrag och skall fundera. Jag skall testköra en 120 så får jag se hur jag gör.
Med Vänlig Hälsning
Bjöen
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sen är det väl så, att om det finns några typiska fel att titta/leta efter så är det väl inte i de olika BILMODELLERNA de finns, utan snarast i de olika MOTORMODELLERNA - och då är ju inte N47 direkt felfri om man tror på alla trådar runt om på detta forum eller utomlands.

För övrigt tycker jag att en 1-serie är en alldelest utomordentligt trevlig motorvägsmaskin också,
Alexander, det finns olika versioner av N47.

Motorn i uppdaterade 318d från mars/april 2010 heter N47D20U1 och återfinns i nya 118d, 318d, 518d, samt X1 18d. Då hade tidiga "barnsjukdomar" åtgärdats. I nya bilar av årsmodell 2014 är det som sagt en identisk motor.
Testa bara om du gillar 1-seriens kaross. Jag tycker att den är klart roligare att köra och som halvkombin var den för mig minst lika användbar som en 3-serie sedan, lite trånga dörrar bara. Och 3-serien som kombi märks det ganska tydligt för mig att den inte alls är lika körglad. Komforten i 1-serien duger även för långkörning och är i klass med en E46 (din gamla 3-serie).

Annars bygger ettan och trean på samma platform (resp. E87 och E90 familjer då; F20 och F30 idag) och delar samma 4-cylindriga dieselmotorer (gjutjärnsblock M47 fram till 2007 och sedan aluminium motorblock i N47) med lite skillnader på utförande/uppdateringar förstås beroende på årsmodell och effektuttag. På en N47 före 2012 skall man lyssna om kamkedjan rasslar. Samtidigt, finns miljontals av dessa motorer där ute så det gäller att se problemen i rätt proportion. Kolla även om kopplingen fungerar ryckfritt vid kall motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.