AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.307

F11 vibrerar efter byte till nya vinterdäck

Hej! Ny på forumet här.Jag har en 535ix som jag skaffat en uppsättning nya fälgar och vinterdäck till.Såklart inte original:) Nåväl mitt problem är inte obalans utan att bilen liskom rullar på en tvättbräda.Däcken sitter i rätt rotationsriktning och är kanonbra balanserade.Där jag köpte paketet sa dom att det skulle passa F11 och dom gick uppenbarligen att få på. Men det är lite trist att köra på en tvättbräda.. Någon som har ett tips vad det kan vara för fel?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck och fälgar?

Sitter fälgarna korrekt mot navet? Vissa eftermarknadsfälgar behöver centreringsringar för att centrera korrekt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svar! Fälgarna kommer från Hjulgrosissten och heter Hyper Helix 18x8,5, däcken är Nokian Hakka R, Friktion 245/45/18

Centreringsringar har jag inte fått med.

No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Du måste ha ringar till dem, 74,1-72,6 mm, annars får du aldrig bort vibrationerna.
Det skulle du fått med om de varit seriösa, du nämnde ju att det var till en F11.
Be dem skicka dem till dig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla så att fälgarna centrerar tigth mot navet - det skall inte gå att flytta fälgen åt något håll mer än att vrida fälgen när man har den i den positionen den har när den senare är fastskruvad med hjulskruvarna.

Om fälgen kan flyttas det allra minsta (glappar), behövs centreringsringar.

Kolla även med firman som balanserat hjulen så att de varit extremt noga - minsta lilla fel i balanseringen märks direkt på en BMW - medan det kan gå helt obemärkt förbi hos vissa andra bilmärken. BMW:s hjulupphängningar är känsliga på gott och ont!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack så jättemycket för goda råd:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.