|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag förstår frågeställningen. Med en diesel skulle jag hellre lita blint på en äldre motor. Inga sensorer som kan strula, inget partikelfilter som sätter igen, inga spridare som kan rasera hela motorn vid defekt, och går inte plötsligt i nödprogram för att en sensor under en tiondels sekund gett en felaktig signal, och måste nollas på märkesverkstad 20 mil bort. Så skulle jag välja en motor som skulle ta mig tvärs genom Ryssland efter Armageddon inträffat så väljer jag hellre en MB 220D från 70-talet än en 335d med hundra växlar i automatlådan. ;) Bekvämlighets och nöjessfaktorer inte medräknade förstås. |
|
| Var tredje oljebyte ca 5000mil el mindre. Jag har även bytt på en som enbart rullat 2200mil. Går även efter år. MEN dessa stift fungerar även som en sensor som övervakar förbränningsprocessen kan vara därför det är lite hårdare krav på dom. | |
|
Vad det gäller antalet komponenter och potentionella källor till felsymtom så är de naturligtvis flera på nyare bilar. Vad det gäller reell driftsäkerhet i form av att bilen skall starta när det är kallt eller inte stanna utan vidare så skulle jag också säga att nyare bilar är bättre än de var på 70-80-talet. Sen var det ju som sagt lättare att fixa mer själv förr eftersom allt var mycket simplare konstruerat, generellt sett. Jobbar själv inom verkstadsbranschen och kan styrka att det snålas in på kvaliteten på många komponenter. Men så får man ju betydligt mycket mer komfort och finesser utan att bilarna blivit dyrare, snarare billigare än de var "förr". Självklart skulle det gå att bygga enklare och "rejälare" bilar, men det är inte vad efterfrågar eller vill betala för... Biltillverkarna räknar generellt med att en bil är "förbrukad" efter 8-10 år eller 20-25000 mil. MVH Christofer |
|
|
dobo, ok, M3 har andra intervaller, men det är knappast en typisk exponent för moderna bilar. Vi pratar här om en modell där trimningsgraden hos motorn är ovanligt hög och där prestanda väger mycket tyngre än flertalet andra faktorer. |
|
|
Crille, bara för att det snålas på en del komponenter behöver inte driftsäkerheten bli lidande. Förr i tiden hade man sämre koll på vad som krävdes, vilket ledde tills tt man överdimensionerade i genomsnitt. Men det är ingen fördel för kunden. Det som ger en fördel för kunden är att fallen av underdimensionering är få och det uppnås bäst med kunskap om vad som krävs. Den kunskapen är högre idag. När det gäller ekonomi så har biltillverkarna sedan länge gjort allt de kunnat för att spara på saker och ting. Det är inget nytt. Att det var lättare att felsöka och åtgärda fel förr i tiden köper jag dock utan vidare. |
|
|
Bara för att fabrikanterna tjänar mer på eftermarknaden så betyder väl inte det att bilarna krånglar mer. Snarare är det så att bilarna håller mycket högre och jämnare kvalitet idag, konkurrensen har ökat vilket drivit ner priserna och marginalerna på nya bilar. Jag har väldigt svårt att förstå någon som var med förr kan tycka att driftsäkerheten var högre förr. Ska man åka genom ex ryssland ska man givetvis inte göra den i en helt ny X5 eller så, men inte heller en Saab 99 EMS från 1980, utan i en Lada. Till och med ryssarna själva köpte upp massa lador från bl a England för att de lättar e kunde fixa med dem. Men inte var de driftsäkra för det. Ta |
|
|
Var det någon som ens bemöda sig att fundera på ifall något var fel när fläktremmen slirade på en Saab 99? Att det knäppte i inredningen, sätesvärmen dog, eller att växlarna inte synkade riktigt bra efter 4.000 mil var väl inget heller som någon brydde sig om? Så såg det ut på den tid det begav sig och att tro att bilarna var mer tillförlitliga på den tiden är ju bara infantilt. Förväntningarna såg annorlunda ut på den tidens bilar än vad vi har i dag. Däremot kan även jag tycka att bilarna på den tiden hade sin charm och det fanns en chans att det gick att reparera bilarna på plats för de var mindre komplexa än dagens bilar men mer än så var det inte. |
|
| Kritiska motordetaljer i plast för att spara in lite är ju vanligt i nya bilar, ja redan för 10-15 år sedan började tillverkarna med detta. Det är ju inte direkt kvalitetshöjande åtgärder att byta till plast? | |
|
Nej det behöver inte vara kvalitetshöjande med plast, men å andra sidan behöver det inte spela någon roll heller. Mitt motorintresse började med motorcyklar och att skruva med dem var på många sätt en fröjd, för delarna var väldigt välgjorda på många sätt. När jag (i mitten på 1980-talet) även började pula med dåtida bilar blev jag ofta förfärad över vilka usla delar som satt i bilar. Vipparmar som var simpelt gjorda jämfört med mc-motorernas, bilkomponenter av pressad plåt där man skulle ha använt smidd alu på MC, klumpiga bussningar där man skulle ha använt fina nållager på en MC och så vidare. Men trots detta så hade inte bilarna sämre tillförlitlighet, snarare tvärtom. Uppenbarligen var bildelarna, trots sin brist på förfining, tillräckligt väl anpassade till de aktuella påfrestningarna. |
|
|
För övrigt så tvekade jag inte att ge mig av på Europasemestrar med 1980-talsbilar heller. Ingen gång blev jag stående på grund av tekniska problem. De bilar jag kört av årsmodell 2000 och senare har inte heller svikit mig, varken i Sverige eller utomlands. Jag ser inte det som särskilt anmärkningsvärt. I mitt tycke var det självklart att man åkte med bil (eller MC) på Europasemester utan att fundera på driftsäkerheten, precis som jag gör idag. 100 % säker på att fordonet inte skulle krångla kunde man inte vara varken då eller nu, men sannolikheten att man ska drabbas av problem var och är liten nog, förutsatt att man inte ger sig av med ett vanvårdat exemplar. Antagligen är risken större att man drabbas av skador på grund av kollision. |
|
Karl-Hilding |
Nockenwelle: Nu börjar du skriva lite som jag tänker. Förr i tiden mitten 80-talet så tvekade jag inte att köra på utlandssemester med de bilar jag då förfogade över. 80-talet var Saab Turbo och E34. Början 90-talet var E30/E34. Jag tänkte inte ens tanken att inte bilen skulle hålla för häe hemma i jobb och fritidskörning var det aldrig några problem. Men så började problemen med E39 och fortsatte med E60 och fortsatte på E87. Motorlampor och ABS-lampor började lysa. ABS-givare kass, vevaxelgivare kass, kamaxelgivare kass, högtryckspump kass, Nox-sensor kass, tempgivare kass, el-temostat kass, tändspolarna kass, styrvinkelsens kass,osv... Det är då ett litet tvivel kommer som; skall jag våga mig trippen till Munchen - Barcelona - Paris - hem igen. Hade detta varit när jag kört 525/535 eller den driftsäkra E30 så hade jag inte tvivlat alls. Och hustrun som kör E87 säger; Om vi kör så måste du vara säker på att det inte lyser några gula lampor, för det gör det titt som tätt på hennes E87. Och en massa felkoder dyker upp. De raderas för bilen går som den skall. Lampan börjar lysa igen och nya felkoder dyker upp. Man undrar... Men ändå så blir nästa bil en BMW... |
| Men grejen är den att det är tillfälligheter och då är egna erfarenheter inte mycket värda. Jag tror att moderna bilar är mer tillförlitliga. OM jag skulle dra till med en gissning, skulle jag säga att med en några år gammal bil på 1980-talet var sannolikheten att klara sig utan problem 99 % under en Europaresa, medan den kanske är 99,4 % idag. Men ska man veta mer säkert än mina gissningar måste man ha jämfört en bra bit över 1000 bilar av respektive generation för att kunna säga vilken som är mest otillförlitlig. | |
| Att alla säljare tror att just sin BMW är en altartavla i guld när man ska köpa en begagnad. | |
viobebe |
Idag jagar alla bilfabrikanter kostnader, idag är det eftermarknaden som generar pengar. Det enda bilarna skall hålla är garanti tiden ut sedan skall skall bilarna repareras. Överdimensionens tid är förbi, allt går numera på gränsen. Gamla bilar gick alltid och reparera och felet lokaliserades ganska fort. Idag måste man vara data ingenjör för att lokalisera ett fel. Tänk bara tanken när dagens bilar är 10-15 år gamla alla styrenheter, gateways, sensorer etc, etc krånglar...medan en gammal bil bara kånkar och går..dvs finns inte mkt som kan gå sönder. Av mina 8 BMW bilar jag har ägt har enbart en bil varit problem fri och det var min 323ti men den började rosta när den var 8 år så det blev till att sälja direkt efter nästan 3 års ägande. |
| Biltillverkarna är sedan länge företag som i första hand ska gå runt och därtill helst göra vinst. Då ligger det i sakens natur att man vill maximera intäkterna och minimera kostnaderna (förutom de kostnader som kan ge upphov till tillräckligt stora intäkter). BMW grundades för nästan 100 år sedan. Det är knappast så att företaget under cirka 80 år inte jagade kostnader, för att sedan plötsligt börja göra det på 2000-talet. Det jagades kostnader friskt även på 1980-talet. "Bean counters" fanns redan innan dess. | |
|
I slutändan kommer det an till oss konsumenter. Ställer vi för låga krav får vi produkter därefter. "bean counters" är vi allihop. ;-) mvh/ Anders |
|
|
Tja, det är väl bara att köpa en Lada Niva eller Land Rover Defender om man gillar det. När man åker till Asien och ser uppfinningsrikedomen vad gäller elektronik och annat på relativt ställen så inser man att det inte är något stort problem att bilarna blir mer komplicerade. Jag är övertygad som att en bilelektriker har ett lättare jobb idag än för ex 30 år sedan. Själv tycker jag det sämsta med BMW är att de är så dyra :) |
|
Karl-Hilding |
När man åker till Asien så kan de säkert laga en nyare BMW med ståltråd eller eltejp. Oberoende om det lyser röd lampa och motorn gått ner på reducerad styrka... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.