AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.287

Det sämsta med BMW

Sida 2 av 3
Karl-Hilding
Rättelse ang tändspolar så klart och även kamkedjespännare.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
turbo4ever, jag tänkte mest på hur bilen uppför sig i höga farter. Jag minns ett teknikens världtest av Saab 9000 turbo, där de visserligen inte testade mot BMW E34, men de skrev i testet att de hade haft med en sådan (530i) och kört i Tyskland med parallellt med Saaben. De konstaterade att Saaben var en väldigt bra bil, men den nådde inte upp till BMW:n och det gällde även prestanda på Autobahn. En 535i lär inte gå sämre än en 530i.
No
5.161
Nockenwelle
Karl-Hilding,

jag vet att inte flertalet komponenter du nämnde fanns på 1980-talets bilar, men därav följer inte att dagens bilar skulle vara mindre tillförlitliga. Driftsäkerhet handlar mest om hur de befintliga delarna är utförda, inte om hur många de är.
Karl-Hilding
Jo de är inte tillförlitliga i samma utsträckning som de bättre bilarna var på 80-90 talet.
Det kan du väl ändå inte neka till.
Med alla dessa komponenter för att rena avgaserna och få ner förbrukning så är risken att något falerar betydligt större.
Varför måste exvis BMW byta tändspolar, högtryckspumpar, spridare, Nox-sensor, kam/vevaxelgivare osv?
Inte bara BMW så klart. Gäller alla bilar byggda 2000 och framåt.
No
5.161
Nockenwelle
Tror du inte att det byttes tändspolar, förgasardelar och andra komponenter på 1980-talets bilar också.
Ditt resonemang påminner om de som tror att hus byggdes mycket bättre för flera hundra år sedan än idag. Alla sunkiga gamla hus har ju för länge sedan försvunnit, det är bara de bra som står kvar. Jag tror du minns några bra exempel från 1980-talet och glömmer alla de bilar som krånglade.

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Min gamla 523i sålde jag när den gått 35 000 mil. Det var en -98 och det enda felet på den vid försäljningstillfället var rosten. Mekaniken var helt intakt och krånglade dessutom mycket sällan under vårt ägandeskap. Tittar man däremot bakåt några år till så får man lätt "negativ gåshud".. Förbannade jävla gamla Volvo och Saabar som krånglade stup i kvarten och som grävde så stora hål i plånboken så man knappt hade råd att gå ut och ta en pilsner på helgerna.

De två bilarna jag har i dag har inte kostat mig många ören i reparationer och då har båda gått över 15 000 mil. Min gamla Amazon som jag hade i början på 80-talet gick knappt 10 000 så vart den helt slut i motorn och fullständigt sönderrostad. Min första arbetsplats hade dessutom SAAB-service och jag kan bara säga att det var inte lite problem med Saabarna på den tiden. Bl.a. byttes det rasade turbo i parti och minut och bromsarna ska man bara inte prata om.

Nä, att det var bättre förr köper jag inte men det är lätt att glömma de tråkiga bitarna med våra gamla avdankade pärlor som numera förmodligen återvunnits till en stekpanna eller något annat som dom duger till.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nog är bilarna tillförlitliga numera......
Våra 6 senaste:
325Ci E46 -02, 14.000 mil, reparationer: en fönsterhiss
120d E87 -05 - 12.000 mil, reparationer: Ett bakhjulslager vid ca 10.000 mil
320d E90 -07 - 12.000 mil, reparationer: inga
320Cd E92 -09, 13.000 mil, reparationer: inga
520d F10 - 11, 12.000 mil, reparationer: ett framhjulslager och en insugs-tempsensor.
Hustruns 116d E87 -11 har gått 9.000 mil, reparationer: låsmekanismen tiil baluckan.
Bromsbeläggen fram var slut på F10:an när den såldes efter 12.000 mil.
Sammanlagt över 70.000 mil, med totalt 5 reparationer.
I övrigt enbart service, däck, torkarblad och en och annan glödlampa. Plus några vindrutor och ett par viltolyckor, men det kan man inte lasta bilarna för.......
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Dom som har meckat med både gamla och nya bilar ser, känner och märker att kvaliten på reservdelar och komponenter blir bara sämre och sämre för varje nya bilmodell som kommer ut. Allt handlar om pengar nu förtiden och inte om prestige som förr. Jag jobbar på bmw som mekaniker el tekniker som det så fint kallas och reagerar på detta dagligen. Men det kanske inte är så konstigt när man pungar ut nya motorer titt som tätt. Jag menar förut fanns det 1-2 diesel och 4-5 bensin motorer att välja mellan. Min e32 har rullat 26000mil med original startmotor, generator, hjullager, vattenpump, tändspolar, elhissar etc etc detta är en snart 21 år gammal bil.

Varför ta bort kuggmekanismen från elhissarna och ersätta med vajer?
Varför byts tändspolar lika ofta som stift nuförtiden?
Och alla högtrckspumpar som havererar, vet ni hur många uppdaterade versioner bmw har släppt ut men ändå får dom dessa inte att hålla. Inte konstigt att det går väldigt bra ekonomiskt för bmw just nu jämfört med alla andra bilmärken.

Självklart har massor blivit bättre säkerhet, förbrukning, teknik mm men att säga att bilar håller bättre nu än förr ja visst tjena snarare tvärtom.

Karl-Hilding
Turboras = inkomptenta förare och dålig eller obefintlig service.
Innan vattenkylning kom på Saab.s turboaggregat, var -87, så borde/skulle man inta stänga av motorn förrän turbon varvar ner.
Men oftast så gick den sista kilometern i lugn takt så det var inga problem.
Man skulle även byta olja/filter/tändstift vid 1000 mil. Skötsel!!
Och samma med Saabarna som alla bilar. Inga race innnan motorn nått arbetstemp.
Visst var det en härlig känsla när turbonålen vandrade in på rött och den accade makalöst med sina 175 hk. Vridet 280 var ju bättre än en sexa på 3 liter.

Karl-Hilding
dobo +1
No
5.161
Nockenwelle
dodo,

det är väl inget märkvärdigt att ha kört 26000 mil med en bil och i all synnerhet inte en E32 som var bland det mest påkostade på sin tid. När moderna bilar inte når till sådana miltal beror det endera på att de krockas, eller på att de är andrabil i hushållet och körs väldigt lite.
För övrigt är knappast en mekaniker bäst lämpad att bedöma detta. Det blir ungefär som läkare, som träffar sjuka människor i en helt oproportionerlig omfattning.
Varför stift byts lika ofta som tändspolar? Tja, det tror jag inte riktigt på, men en sak att ta med i bedömningen är ju att stift byts mycket mindre ofta idag. Förr kanske man bytte efter c:a 2000 mil, nu kanske runt 10000 mil.
No
5.161
Nockenwelle
Karl-Hilding,

kan du förklara hur du kommit fram till att moderna bilar är mindre tillförlitliga än 80-talarna?
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
nocken

Nästa gång du är inne på bmw fråga hur ofta vi byter sift på bmw m3 e90 tex.

När det gäller kvalitet på reservdelar så spelar det ingen roll om man e bilmeck el ej du ser o känner på grejerna. Om DU hade bytt för ex soppapump på en e39 och en e70 kanske du hade förstått vad jag prata om.
Karl-Hilding
Vad är det som irriterar dej?
Att du är en Saabhatare eller?
Och är inte en bilmekaniker eller läkare eller forskare rätt person att bedöma?
Jag bedömer från mina egna erfarenheter plus all vänner/bekanta.
2 st E30, 2 st E34 och 1 st E36. De rullade i ur och skur och startade alltid!
2 st Saab Turbo 16 likaledes. Alla dessa bilar rullade friskt i europa i hård fart utan ett enda fel!
Vanlig service = skötsel.
Inga återkallande eller byte av tändspolar, batterikablar, sensorer, givare,
högtryckspumpar etc. Hur många ggr skall jag upprepa mej??
No
5.161
Nockenwelle
Karl-Hilding,

nej jag är inte Saab-hatare, tvärtom tycker jag det var trist att Saab slog igen, även om jag själv aldrig frestats att köpa en Saab. Den frågan har dock inte så mycket med huvudfrågan i denna tråd att göra, eftersom det du sade gäller bilmärken rent allmänt.
Poängen är att du svarade precis vad jag förväntade mig, nämligen några få egna exempel. Att generalisera från dem på det sätt som du gör leder lätt fel. Jag kan dra min bilhistoria och jag har bara råkat ut för att en BMW inte startat och det var en E30 från 1985, som två gånger hindrade mig från att ta mig dit jag ville. Första gången var det relät till bränslepumpen sade upp sig. Det kunde jag själv koppla förbi och därmed köra till BMW för att köpa ett nytt, men det är inget som gemene man kan förväntas klara, varken idag eller då. Den andra gången blev det läckage i kopplingscylindern, som gjorde att det inte gick att koppla ur. Då krävdes bogsering. Däremot har mina nyare BMW alltid startat och låtit mig köra dit jag vill. Med samma resonemang som du för skulle jag alltså dra slutsatsen att 1980-talsbilar är skräp och nya är felfria.

När det gäller mekanikern och läkaren samt forskaren så ser jag det på följande sätt. Forskaren kan klara detta bra. Däremot är den kliniskt verksamma läkaren inte bra på att bedöma frekvensen av sjukdomar på basis enbart av sina möten med patienter. Däremot har ofta läkare läst forskning, vilket ger dem information som går långt utöver vad det kliniska arbetet ger.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag minns när jag som sjuåring blev lärd av en snäll farbror hur man torkade ut fukt ur fördelardosan på morsans 2 år gamla saab 99. Efter det fick vi nästan alltid igång bilen, om det inte var under -15 grader få då hjälpte inget.
Jag saknar inte förgasare direkt.
Jag har inte haft en bil sen 1995 som inte startar för att det är kallt ute t ex.
Min första bil, 240 med V6 var inget under av kvalitet heller.
Det finns väl ingen som på allvar kan påstå att bilarna var driftsäkrare förr?
Nostalgiska gsmla gubbar kanske.
Föv kan man ju ta med sig en bärbar dator och en kabel om man vill läsa felkoder på semestern. Idag erbjuder de flesta tillverkare assistans annars så slipper man skruva själv.
No
5.161
Nockenwelle
dobo, varför ska jag gå in och fråga hur ofta ni byter stift på BMW M3. Du kan väl berätta för mig i stället. Om jag inte minns fel bytte man efter c:a 10000 mil på 330i E46, dvs vid andra Inspection 2, det var det intervall jag hade i åtanke.
No
5.161
Nockenwelle
jhellström,

så ser jag det också. En bil från "den gamla goda tiden" var rejält sliten efter 10000 mil och i praktiken slut efter 20000 mil. Sedan fanns det naturligtvis undantag också, men de är tydligen mycket lättare att komma ihåg än vraken som hamnat på skroten.
Karl-Hilding
Nockenwille:

Precis vad JAG tänkte!

Dina erfarenheter är betydligt mindre än mina egna.
Men nu var det inte frågan om bilen/motorn höll i 20-30´mil utan driftsäkerheten. Däremot har oljor och tändstift blivit betydligt bättre!
Under många år körde jag cirka 6.000 mil i tjänsten.
Och de driftsäkraste bilarna var Saab och E30/34 och 323 E36.
Varför tror du att bilfabrikanternas vinster ligger på eftermarknaden?
För att de är så förbaskat driftsäkra eller??
No
5.161
Nockenwelle
Hur vet du att mina erfarenheter är mycket mindre än dina?
Men min poäng är att egna erfarenheter är en dålig grund för att besvara frågor som dessa.
Du tror inte att biltillverkarna gjorde en rejäl vinst på eftermarknaden även på 1980-talet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.